Ford Mondeo sedan
2.0 EcoBoost Vignale

Martijn Verhoef - 22 augustus 2016

Wellness op wielen

Ford heeft het met de Mondeo goed bekeken: uit onze eerdere test met de hatchback bleek al dat mensen met een dure smaak erg tevreden zijn met de auto, zonder dat daar een overdreven hoge aanschafprijs tegenover staat. Maar voor mensen met nog meer hang naar luxe en verlangen naar een auto met een exclusieve uitstraling is er ook een optie uit eigen keuken. Voor die fijnproevers is namelijk de Vignale-reeks geïntroduceerd. Deze moet, naast een arsenaal aan exclusieve opties, voor een volledige premium merkbeleving zorgen.
Wij proberen deze beleving uitvoerig uit, in de vorm van de Mondeo sedan Vignale.

Chroom te over

En die premium merkbeleving wordt al aan het begin van de test ervaren. De auto is namelijk gekoppeld aan een relatiemanager die klaar staat om alle vragen omtrent de auto te beantwoorden en er voor zorgt dat de auto opgehaald en weer thuis gebracht wordt. Niet alleen voor het reguliere onderhoud, maar zelfs voor een wasbeurt. Zo werd ook de test-Mondeo keurig op locatie afgeleverd. In het Nocciola-bruin, één van de drie exclusieve keuzes qua lakkleuren, glimt de auto je tegemoet. En of dat nog niet genoeg is, doen de chromen wielen een extra duit in het zakje. Wellicht een beetje too much, maar het maakt de auto wel lekker opvallend. Verder onderscheidt de auto zich van een doorsnee Mondeo door extra chromen accenten op de achterklep, in de grille, op de deurgrepen en zelfs de mistlampen wijken af door toevoeging van glimmende accenten. Bij het instappen wordt je ook nog eens begroet door Vignale instaplijsten. Als Vignale bezitter moet je een flinke voorraad chroompoets in huis hebben voor de wekelijkse wasbeurt. Tenzij je de relatiemanager natuurlijk even belt om de auto op te laten halen natuurlijk.

Weelderig

Het Cashmere cream (met de nadruk op cash) van de lederen bekleding heeft een dure uitstraling, waardoor je meteen de indruk hebt in een hele bijzondere auto te zitten. Maar ook hier is het poetsen geblazen, want zelfs in de vrij jonge testauto ziet het leder er niet overal nog even fris uit. Lichte bekleding is mooi, maar wordt snel aangetast door bijvoorbeeld een nieuwe spijkerbroek. Daarnaast is de gehele cockpit voorzien van een laagje leer met contrasterende stiksel, wat het interieur een flinke upgrade geeft. De bestuurdersstoel is standaard voorzien van elektrische bediening en een geheugenfunctie, waardoor iedere bestuurder een goede zithouding vindt. Door het aangekruiste Premium Comfort Seat Pack op de beperkte optielijst beschikt de testauto over een massagefunctie in de voorstoelen. Voor nog geen 900 euro kun je niet tobben, want de massage is erg goed en bovendien zijn de voorzetels dan ook geventileerd en verwarmd. Ook op dit gebied scoort de auto dus punten wat betreft het creëren van het premiumgevoel. Laat de auto dan geen punten liggen? Dat doet hij helaas wel: De glimmende panelen op de middenconsole en de deurpanelen zien er niet alleen een beetje goedkoop uit, ze zijn ook nog eens krasgevoelig en constant voorzien van stofdeeltjes en vette vingerafdrukken.
Maar het positieve gevoel heeft absoluut de overhand. Hoewel de auto achterin niet overdreven ruim is voor een D-segmenter, kun je met vier volwassenen in alle luxe baden, waarbij de bestuurder en de bijrijder worden voorzien van een wellnessbehandeling. De Mondeo sedan testten wij nog niet eerder, met als voornaamste reden dat het grootste gedeelte van de Mondeo-kopers voor de goedkopere hatchback of meer praktische stationwagon gaat. Maar de sedan ziet er niet alleen van buiten beter uit dan de hatchback, ook vanbinnen kom je qua bagageruimte en hoofdruimte niets tekort.

Comfortabel cruisen

Op het gebied van luxe en uitstraling komt de Vignale prima uit de verf, maar biedt de wagen ook een premium rijervaring? Het antwoord hierop is kort en duidelijk: Ja! Dit is zeker geen verrassing, want ook in eerderetests bleek de Mondeo zijn mannetje te staan op het asfalt. De Vignale gaat daarin nog een stapje verder. Mede door een aangepaste demping moet de auto nog meer comfort bieden, maar de auto onderscheidt zich ook op een andere manier op het gebied van comfort. Door nog meer geluiddempend materiaal, akoestisch glas en Active Noise Cancellation (bekend van koptelefoons) worden hinderende geluiden buiten de auto gehouden. Of het nu om windgeruis, bandengerol of motorgeluiden gaat, het is heel goed te merken dat deze geluiden veel beter onderdrukt worden dan bij een gewone Mondeo. De 2.0 EcoBoost met automatische transmissie kennen we natuurlijk al van de Galaxy, maar in de luxe Mondeo komt de motor nog beter tot zijn recht. In dit geval heeft de motor een vermogen van 203 pk, waarmee de auto in 8,5 seconden naar de 100 sprint. Bovendien gaan tussenacceleraties met alle gemak, waardoor je je als een vis in het water voelt tussen het andere verkeer. De wegligging is daarbij ronduit goed en de besturing erg prettig, doordat je heel gecontroleerd bochten kunt nemen, zonder dat de auto zoekerig of vaag aanvoelt. Net zoals bij de 240 pk-versie is de auto wel vrij dorstig en ontkom je niet aan het gemiddelde verbruik van 9,4 liter op de 100 kilometer.

Compleet en tailor made

Met de Mondeo Vignale rijd je een heel bijzondere auto. Ford heeft het voor elkaar gekregen om met geringe verandering een hele andere uitstraling te creëren. En niet alleen voor medeweggebruikers, die puur de buitenkant aangapen, ook voor de inzittenden is er een duidelijk verschil. Door de bijzondere quiltvormige bekleding en het laagje leer op het dashboard en de middenconsole heeft het interieur veel meer sjeu. Bovendien wordt de auto met de hand afgewerkt in de Ford-fabriek. Standaard is elke Vignale voorzien van een hele reeks comfort- en veiligheidsfuncties zoals keyless entry, adaptieve LED-koplampen, een grootlichtassistent en een remassistent voor het voorkomen van ongevallen. Bovendien is het grote multimediascherm met navigatie altijd aanwezig, waardoor er weinig te wensen over blijft. Toch lukt het de importeur nog om de prijs wat op te drijven, want op de door ons gereden auto mag de massagefunctie, adaptieve cruise control en een te verwarmen stuurwiel natuurlijk niet ontbreken. Wat er wel ontbreekt is een panoramadak, maar dat is ook gelijk de enige optie die niet op de testauto aanwezig is.

Glitter en glamour

Dat kost een berg zegt u? Wij hebben een aantal mensen laten schatten, waaronder sommigen die zich nog een bepaalde S-Max konden herinneren, maar voor velen was de relatief schappelijke prijs van 54.065 euro een verrassing. Een beetje BMW 3 Serie of C-Klasse is al snel duurder en biedt dan bij lange na niet alle luxe opties die de Ford wel heeft. Natuurlijk betaal je voor de merknaam en kan de Mondeo op het gebied van afwerking en materiaalkeuze nog lang niet tippen aan de Duitse Drie, maar voor veel mensen is dat allemaal ook niet nodig. Want dat vergeet je al snel als je in de Mondeo stapt. Bovendien heb je onderweg veel meer bekijks door de bijna Amerikaanse sluier van glitter en glamour waarmee de Mondeo Vignale standaard wordt afgeleverd.

  • Premium voor nog net geen prikkie
  • Biedt de luxe uit een veel hoger segment
  • Erg prettige rijeigenschappen
  • Materiaalkeuze nog niet altijd overtuigend
  • Wel erg veel chroom in het exterieur
  • Vignale-service alleen voor eerste eigenaren