Aan stationwagens geen gebrek in Nederland. Een gering bedrag extra voor een berg meer ruimte, dat klinkt de nuchtere Hollandse automobilist als muziek in de oren. Maar stationwagens met vierwielaandrijving zijn al een stuk dunner bezaaid, laat staan in het C-segment. De keuzes zijn op één hand te tellen en zijn bijna allemaal afkomstig van de Volkswagen Groep. Seat biedt de Leon ST aan met 4WD, in de vorm van de opgeruigde Leon X-PERIENCE. Want als je vierwielaandrijving hebt, is het ook wel leuk om dat te tonen aan de buitenwereld. Heeft deze Leon alleen stoere praatjes, of speelt hij ook daadwerkelijk wat klaar? Wij zochten het uit tijdens de testweek.
Dat het geen gewone Seat Leon betreft, wordt al snel duidelijk. De auto is bijna 5 centimeter hoger dan een gewone ST en opgeleukt met kunststof bumperpartijen en aluminiumkleurige afdekplaten aan de onderzijde. De 18 inch velgen staan de auto erg goed en ook het toepasselijke Adventurebruin maakt van de auto een stoere verschijning. De lak en velgen zijn alleen op de X-PERIENCE te bestellen en de kenner hoeft dan ook geen twee keer te kijken om de ruige broer van de familie te herkennen. Hoewel de auto op foto's een beetje geforceerd avontuurlijk overkomt, staat er in het echt een fraaie familiebak. Seat volgt het vaste concernrecept van opgeruigde modellen, zoals dat eerder bij de Altea Freetrack en de Skoda Octavia Scout werd toegepast en voor de Leon ST pakt dat gewoonweg goed uit.
In het interieur is het zoeken naar kenmerken van de X-PERIENCE. Hoewel het aan de buitenkant meteen duidelijk is dat het om een bijzondere Leon gaat, is het van binnen een stuk minder spannend. Op de pookknop is het woord 4DRIVE aangebracht, zodat ook de inzittenden kunnen zien dat het een vierwielaangedreven auto betreft. Op het stuur is een X-PERIENCE logo te vinden en daarmee zijn de verschillen met het interieur van een reguliere Leon wel genoemd. De bekleding van de auto is standaard al voorzien van halflederen bekleding met een contrasterende oranje stiknaad. Dit komt ook terug bij de handremhoes, versnellingspook en op het stuur en geeft het interieur net even wat meer cachet.
Zoals gezegd is het interieur verder gelijk aan dat van de gewone Leon en daarmee komen meteen wat kleine ergernissen bovendrijven. Het dashboard komt enigszins gedateerd over, wat voornamelijk op het conto van de luchtroosters in de middenconsole komt. Met hun hoekigheid hebben ze een grote invloed op de rest van het interieur. Het multimediascherm blinkt niet uit in snelheid: vooral bij het berekenen van routes is geduld hebben geboden. Maar de kwaliteiten zijn gebleven, zo zitten de stoelen erg fijn en is er voor zowel de voor- als achterpassagiers genoeg been- en hoofdruimte. Ook de kofferbakruimte is erg ruim en variabel in te delen, zodat er geen tildrempel is. Qua inhoud hoeft de Leon zich met 587 liter niet te schamen en met één beweging is de achterbank om te klappen, zodat er nog meer ruimte ontstaat.
Het rijden moet bij de X-PERIENCE het grootste verschil maken ten opzichte van zijn saaiere broers. Doordat de auto wat hoger op zijn poten staat, verwacht je dat de auto wat meer zal overhellen in bochten. Toch is dat niet het geval, de Leon blijft stabiel en bochten kan hij goed aan. Het sturen gaat zonder al teveel gevoel, waardoor een reactie op het stuurgedrag soms moeilijk te peilen is. Wij reden met de auto naar de IAA in Frankfurt en tijdens de langere stukken rijden valt op dat de auto een stuk comfortabeler is dan de gewone Leon, die al niet als spijkerhard te boek stond. Week wordt het nergens, maar oneffenheden worden keurig gefilterd en dat maakt van de auto een hele fijne reisauto.
De motor draagt daar ook aan bij, want de 150 pk diesel is een van de fijnste in zijn soort. Hij pakt een stuk rapper op dan de 1.6 ecomotive en de acceleratie is ruim voldoende om de indruk van een snelle auto achter te laten. De meeste mensen die in Nederland in de markt zijn voor een auto als de Leon X-PERIENCE, zijn dit met een reden. Bijvoorbeeld de wens van extra grip voor het trekken van een caravan, aanhangwagen of paardentrailer. De tweeliter diesels hebben een trekvermogen van 2.000 kg en daarmee kunnen de meesten prima uit de voeten.
De handbak schakelt trefzeker op en terug, alleen de versnelling in de achteruit zetten vraagt wat gewenning. De vierwielaandrijving is niet standaard ingeschakeld. De auto is, net als de Skoda en Golf 4motion, voorzien van de Haldex-koppeling die het vermogen zodra dat nodig is ook naar de achterwielen stuurt. Dit is goed te merken als je van een droge ondergrond overgaat naar een natte weg. Zo kwamen we in een fikse regenbui terecht op de Autobahn, waarbij de weg iets afliep na het passeren van wegwerkzaamheden. Een gedeelte van de tijdelijke weg - met discutabel asfalt - kwam onder water te staan, waardoor je veel automobilisten zag zoeken naar grip. De Leon bleef onverstoorbaar doorrijden en er werd nog geen trilling in het stuur gevoeld.
Uiteraard moest het asfalt ook even afgewisseld worden voor wat ruiger terrein, tenslotte schreeuwt het uiterlijk daar om. We zijn niet door beekjes gereden en over boomstammen gesprongen, maar tijdens het wegrijden van een modderige helling is gelijk de inschakeling van het 4DRIVE-systeem merkbaar. Er treedt zelfs op modderige wegen niet snel onderstuur op. Dit biedt perspectief voor mensen die graag op wintersport gaan, want de auto zal dan ongetwijfeld zijn mannetje staan. Dit alles heeft wel een keerzijde, want het testverbruik kwam bijna twee keer zo hoog uit als de fabrieksopgave. Daar moet de kanttekening bijgeplaatst worden dat er behoorlijk wat Autobahnkilometers tussen zitten en zolang je geen file of wegwerkzaamheden hebt, valt daar nog steeds behoorlijk door te rijden.
De Leon X-PERIENCE is naast het ruige broertje, ook het topmodel in het Leon-gamma. Dit zie je terug in de vanafprijs, want de nep X-PERIENCE met tweewielaandrijving kost in combinatie met de 1.4 TSI al 27.550 euro. Maar natuurlijk wil je 4DRIVE op een dergelijke auto en dan ben je met de 1.6 TDI het goedkoopst uit. Deze staat voor 34.950 euro op de stoep. De 2.0 TDI is er ook in twee smaken. De handgeschakelde versie met 150 pk die wij reden kost minimaal 37.250 euro en de 184 pk versie die standaard is voorzien van een automaat, kost minstens 40.950. Dat is dus duurder dan een Cupra.
De auto zit standaard al goed in zijn spullen. Bij de test-Leon zijn de speciale lak, de 18 inch wielen en full LED koplampen aangekruist, evenals het Business Plus-pakket dat onder andere navigatie toevoegt. Een panoramisch dak maakt het geheel af, zodat de prijs uiteindelijk op 43.051 euro blijft steken. Een hoop geld, maar dan is de auto behoorlijk goed uitgerust en natuurlijk voorzien van een fijne motor met vierwielaandrijving.
In het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst en dat is gezien het verleden met de Altea Freetrack wellicht maar goed ook. De Leon X-PERIENCE is veel beter gelukt en is een waardige afsluiter van het Leon-gamma, in afwachting van een echte Cross-over of SUV van het merk. In Nederland hebben we de vierwielaandrijving wellicht niet zo vaak nodig, maar in berggebieden zal er behoorlijk veel vraag zijn naar een vierwielaangedreven C-segmenter in stationwagenvorm. De auto maakt zijn ruige look meer dan waar en zal op twijfelachtige ondergrond zijn inzittenden gerust stellen. Of dit genoeg is om succesvol te zijn in Nederland durven wij niet te voorspellen, maar de auto doet in ieder geval erg zijn best.