BMW 1 Serie
116d EfficientDynamics Edition Executive

Martijn Verhoef - 28 september 2015

Beierse Driepitter

Als leaserijder heb je het maar moeilijk. Ook de premium merken buitelen over elkaar heen om maar een gunstige leasedeal te kunnen bieden. Volvo lukt dat heel aardig door ervoor te zorgen dat er steevast een V40 met lage bijtelling in de showroom staat en met de A3 e-tron zit je helemaal gebakken qua bijtelling. Genoeg keuze dus. Met al dit geweld binnen het premium C-segment raakte de 1 Serie van BMW een beetje ondergesneeuwd. Door de auto van een opfrisbeurt te voorzien, hoopt het merk de aandacht weer op de enige auto met achterwielaandrijving binnen zijn segment te vestigen. Bovendien is de 116d nu voorzien van een gloednieuwe driecilinder dieselmotor met 115 pk. Of de 1 Serie met deze motor voor het rijplezier zorgt waar de Beierse fabrikant zo prat op gaat, zochten we uit door de auto uitgebreid te testen.

Strakgetrokken

De uiterlijke veranderingen aan de 1 Serie zijn goed op te merken, BMW heeft zich er niet makkelijk van af willen maken. De neus is net wat strakker door de nieuw gevormde koplampen, grille en voorbumper met chromen lijnen boven de mistlampen. De koplampen maken volledig gebruik van LED-techniek, en zorgen zo voor een erg goede lichtopbrengst. De achterkant is minder anoniem gemaakt, de L-vormige achterlichten lopen weer in lijn met de rest van de BMW-modellen. Ook de achterbumper is aangepast; de twee reflectoren zijn nieuw en aan de onderzijde loopt -als de auto in Urban Line is uitgevoerd- een chromen lijn. Met het Sparkling Brown waarin 'onze' 1 Serie is uitgevoerd, komen de chromen accenten mooi uit. De 17 inch velgen zijn ook groot genoeg om de wielkasten mooi op te vullen. Voorzien van de Urban Line staat er een erg chique verschijning. Wil je juist een sportieve uitstraling? Ook de Sport Line kan gekozen worden en wanneer het nog extraverter kan; de M Sport met grote luchtinlaten en veel spoilerwerk.

Licht gewijzigd

In het interieur zijn de veranderingen veel minder duidelijk zichtbaar. Hier en daar is er een sierlijstje toegevoegd, zoals rond de luchtroosters. De iDrive controller is nu van de laatste generatie, waardoor er ook een touchpad aan de knop is toegevoegd. De bediening was al zeer goed en is nu weer lichtjes verbeterd. De upgrade naar het Professional Navigatiesysteem is de moeite waard, want het scherm is lekker breed en door de hoge resolutie goed afleesbaar. Ook met de rest van de ergonomie zit het wel goed in de 1 Serie. De knoppen zitten waar je ze verwacht en de tellers zijn goed afleesbaar. Het sportstuur is, zoals het een echte BMW betaamt, goed in hoogte en lengte te stellen en het ligt goed in de hand. 

De materialen zijn mooi, hoewel de met pianolak afgewerkte panelen niet onze keuze zouden zijn, want vingerafdrukken en stof zijn al gauw goed zichtbaar. De halflederen stoelen zijn standaard bij de Urban Line en zitten erg goed. De zitting is lang en de zijdelingse steun is voldoende aanwezig. Qua binnenruimte is er niets veranderd en dat maakt de 1 Serie nog steeds geen ruime middenklasser. Dat geldt echter ook voor zijn directe concurrenten, dus daarmee loopt de 1 Serie keurig in de pas.

Teleurstelling

De belangrijkste vernieuwing is onderhuids doorgevoerd bij de 116d. Vanaf nu ligt er namelijk een driecilinder turbodiesel onder de motorkap. Zo'n motor is een prettige manier om de gemiddelde CO2 uitstoot van het motorengamma te compenseren, want de eisen op dit gebied worden steeds strenger. Maar zorgt de motor ook voor een glimlach op het gezicht van de berijder? Niet echt, want er zitten nog wat haken en ogen aan de driepitter. 

Gelijk na het starten gaat er een diepe trilling door de auto heen, die ook tijdens het rijden aanwezig blijft. Dit zorgt voor bijgeluiden en daarop volgende irritatie. Terwijl de vervangen tweeliter diesel met hetzelfde vermogen een behoorlijk krachtige indruk achterliet, is daar bij de nieuwe motor niet direct sprake van. In eerste instantie pakt de auto goed op, van een turbo lag is geen sprake. Vervolgens moet er een behoorlijk aantal toeren worden gemaakt om de snelheid erin te houden. Zowel de stuurinrichting als de feedback door het onderstel is erg communicatief, terwijl de vering op de lange ritten behoorlijk comfortabel overkomt. Door de Sport-knop naar boven in te drukken, reageert de auto iets feller op gascommando's, maar voor sportief accelereren blijf je toch aangewezen op de potentere broers van de 116d. 

De auto blijft een behoorlijk eigen karakter houden en qua bediening voel je je al gauw thuis in de 1 Serie. Het is jammer dat de motor aan dat gevoel enige afbreuk doet, maar de andere kant is wel dat de auto een keurig testverbruik realiseert. Met net geen 1 op 20 tijdens een afwisselende testcyclus is de auto behoorlijk zuinig te noemen, BMW belooft zelfs 1 op 27. De 116d EDE heeft dan ook enkele aanpassingen ondergaan om nog zuiniger te functioneren. Zo wordt de energie die bij het remmen vrijkomt opgeslagen en zijn de overbrengingen van de handbak wat langer gemaakt.

Aanvinkfeest

Voor dit jaar geldt dat de 116d EDE niet de enige 1 Serie met lagere bijtelling is. Ook de reguliere 116d, de 118d en zelfs de 120d zijn dit jaar nog voordeliger bij te tellen. Wanneer je gebruik wilt maken van de automaat - die sinds de facelift ook verbeterd is - dan heeft dat geen invloed op de bijtelling, maar de 116d EDE is alleen handgeschakeld leverbaar. Bij de benzineversies is alleen de 118i mét automaat verkrijgbaar met 20 procent bijtelling.

De 116d EDE is verkrijgbaar vanaf 27.772 euro. Wij rijden de vijfdeurs, die minimaal 1.000 euro méér kost. Maar zoals bij veel Duitse merken is het daarna nog niet klaar. De importeur heeft zich niet ingehouden bij het aanvinken en koos onder andere voor het Executive pakket, met LED-koplampen en navigatie. Ook het Comfort pakket werd op de 1 Serie gesleuteld en dat voegt onder andere keyless entry toe. De Urban Line met halflederen bekleding en de Driving Assistant met rijbaanhulp en botswaarschuwing brengen het totaal op 39.890 euro.

Prima uit de voeten

Het enige nadeel aan deze auto is de motor, die juist een primeur in de 1 Serie betekent. Uit de test met de 218d Gran Tourer blijkt dat de 150 pk diesel een veel fijnere motor is. Ten opzichte van de EDE vergt dit wel een behoorlijke extra investering van bijna 5.000 euro. De vraag is of het je waard is, de 116d EDE is verder een echte 1 Serie met directe besturing en een sportieve zit. Het is geen strepentrekker en de trillingen doen afbreuk aan het premium gevoel, maar wanneer je wel graag 1 Serie rijdt en het allemaal niet zo snel hoeft, kun je prima uit de voeten met de BMW 116d EDE.

  • Communicatieve besturing en onderstel
  • Zuinig
  • Standaard al behoorlijk compleet
  • Driecilinder zorgt voor trillingen
  • Motor komt souplesse te kort