Met de 1007 heeft Peugeot een unieke auto in haar modellengamma. Het is de kleinste MPV en bovendien de enige auto van dit formaat die voorzien is van schuifdeuren. Maar helaas is de 1007 minder succesvol dan Peugeot gehoopt had. Daarom besloot Peugeot vorige maand om een forse korting te geven op deze auto. Met een voordeel van ongeveer tweeduizend euro wordt geprobeerd om de verkoopcijfers wat op te krikken. Het is echter de vraag of dit het tij zal keren. Immers: koopt men de auto niet omdat de prijs zo hoog is of omdat de auto niet zo handig is als hij lijkt?
‘Saai’ is zo ongeveer het laatste woord dat in je gedachten opkomt wanneer je de 1007 ziet. Met zijn korte neusje, hoge dak en rechte achterkant doet de 1007 qua vorm denken aan bijvoorbeeld de Suzuki Wagon en de Daihatsu Move. Hij ziet er echter veel frisser en moderner uit dan zijn Japanse tegenhangers, met name vanwege het gewaagde lijnenspel. Dit komt vooral tot uitdrukking in de achterkant, door de achterlichten en ruitjes die, als het ware, om de hoeken van de auto zijn gebogen. Een ander opmerkelijk kenmerk van de achterkant is de zilverkleurige strip, die de linker- en rechterrails van de schuifdeuren met elkaar verbindt.
Ook de voorkant is alles behalve saai te noemen. Alles is buitenproportioneel groot: de koplampen zijn niet kleiner dan die van de veel grotere 407, het embleem op de motorkap is gigantisch en ook de grille is bijzonder groot. Net als bij de onlangs geïntroduceerde 207 is de bumper geïntegreerd in de grille. Het ziet er niet heel fraai uit, maar het zal er ongetwijfeld aan hebben bijgedragen dat de 1007 maar liefst 36 punten (5 sterren) ontving bij de NCAP-crashtesten.
De frisse, groene kleur van deze auto heet ‘Vert Maori’ en deze kleur maakt de 1007 nog meer een koppendraaier dan hij al is. Ben je dol op aandacht? Koop deze auto en je zult zeer tevreden zijn. De Gentry staat standaard op vijftienduims stalen wielen met wielplaten en daar is weinig op aan te merken. Lichtmetalen wielen zijn tegen meerprijs leverbaar, maar ook zonder lichtmetaal zien de wielen er aardig uit. Het is wel een beetje jammer dat de Gentry geen meegespoten stootlijsten en bumpers heeft, met name de grote zwarte plastic achterbumper oogt nogal goedkoop.
Van binnen is de 1007 een stuk minder spannend dan van buiten. De middenconsole ziet er zeer ongeïnspireerd uit en ook het dashboard, stuur en instrumentarium halen het niet bij het exterieur van de auto. Dat is wel een beetje jammer. De stoelen zijn nogal stevig, bijna hard zelfs. Dit zou bij lange reizen voor problemen kunnen zorgen, maar aangezien je een auto als deze waarschijnlijk niet koopt met de intentie om er vaak lange reizen mee te ondernemen, is dat geen groot probleem. De zijdelingse steun is in ieder geval best aardig, de stoelen houden je goed op je plaats. Door de schuifdeuren – die te bedienen zijn met een knopje op de sleutel, de handgrepen aan de buitenkant en een knopje in de auto – wordt instappen en uitstappen erg eenvoudig gemaakt. Ideaal voor mensen die slecht ter been zijn of gewoon niet meer zo flexibel kunnen bewegen. Ook de toegang naar de achterbank is, uiteraard met de voorstoel naar voren geklapt, zeer goed.
Een belangrijk pluspunt van het 1007-interieur is de ruimte. Vanwege het hoge dak en de rechte daklijn is de hoofdruimte zeer riant te noemen. Op de voorstoelen is de afstand tussen hoofd en dak heel aardig, op de achterbank is er iets minder ruimte aan de bovenkant, maar ook daar is het zeker niet krap. Ook op het gebied van beenruimte scoort de 1007 goed, er is echter wel een grote ‘maar’. Wanneer de achterbank veel beenruimte biedt, biedt de laadruimte weinig ruimte en vice versa. De 1007 laat je kiezen: óf beenruimte vóór de achterbank óf laadruimte in het bagageruim. Van deze auto kun je natuurlijk niet verwachten dat het een pakezel is, maar het is wel jammer dat je eigenlijk geen bagage kun meenemen wanneer er iemand op de achterbank zit.
Een leuke vinding van Peugeot is het Caméléo-systeem, waarmee je interieurdelen - zoals de randen van de luchtroosters en de zittingen van de stoelen – eenvoudig kunt vervangen door delen in een andere kleur. Een Caméléo-pakket bestaat uit achttien interieurdelen en hiermee kun je in een kwartiertje het interieur een complete metamorfose geven. Het interieur van de testauto is met zijn lichtgrijze kleur tamelijk conservatief, maar met een fel oranje pakket ziet het er heel anders uit.
De 1.4 HDi is de enige dieselmotor die voor de 1007 beschikbaar is. Een 1.4 lijkt genoeg voor zo’n klein autootje, maar vergeet niet dat deze auto niet lichter is dan de veel grotere Volkswagen Golf. Dit hoge gewicht wordt met name veroorzaakt door de stevige rolkooi en het ingenieuze schuifdeur-systeem. Bij lage snelheden kan de motor het prima aan, maar vanaf ongeveer 80km/h krijgt hij het zwaar. Dat kan voor ergernissen zorgen bij het invoegen op de snelweg. Een 1.6 dieselmotor zou daarom een goede aanvulling op het motorenaanbod zijn, want de 1.4 is eigenlijk te zwak voor dit zwaarlijvige kleintje.
De afstemming van het onderstel is niet erg comfortabel. Sterker nog: het onderstel neigt naar sportief-oncomfortabel. Waarschijnlijk is de korte lengte (en wielbasis) van de auto hier ook debet aan, maar verkeersdrempels zorgen voor veel beweging en oneffenheden in de weg worden zeer direct doorgegeven. Het voordeel van een hard onderstel – sportief rijgedrag en een neutrale wegligging in bochten – kan helaas niet worden benut. Vanwege de vorm van de auto ligt het zwaartepunt erg hoog en helt de auto sterk over in snelle bochten. Sportief rijden kun je dus wel vergeten.
De handmatige vijfbak laat zich fijn bedienen. Het bal-vormige pookje ligt erg prettig in de hand en gaat direct door de schakelwegen. Omdat de auto niet echt snel is heeft het weinig zin, maar het is mogelijk om heel snel te schakelen. In tegenstelling tot bijvoorbeeld de Peugeot 207 en 407 voelen de pedalen niet licht aan. De drie pedalen bieden een gezonde hoeveelheid weerstand, waardoor het makkelijk is om koppeling, gas en rem goed te doseren. Het stuurwiel is precies groot genoeg en voelt prettig aan.
Peugeot heeft lef getoond door de 1007 op de markt te brengen. Schuifdeuren zijn uniek voor een auto van dit formaat en ook qua uiterlijk is deze auto als geen ander. Met een leuk frisse vormgeving en elektrisch deuren ben je er echter nog niet. De motor is prettig, maar eigenlijk te zwak voor deze auto. De achterruimte is prima, maar de bagageruimte is minimaal. De uitrusting is heel aardig, maar dat mag ook wel voor deze prijs. Het lijkt erop dat de gevleugelde uitspraak ‘ieder voordeel heeft zijn nadeel’ hier wel erg duidelijk opgaat. Het is dus de vraag of je bereid bent de nadelen voor lief te nemen. Ben je bereid om een hoge prijs te betalen en genoegen te nemen met weinig bagageruimte om zo een fris vormgegeven auto met handige schuifdeuren te hebben? Gelukkig geeft Peugeot tegenwoordig tweeduizend euro korting, zodat iets meer mensen voorgaande vraag met ‘ja’ beantwoorden.