Nissan is uitermate succesvol als het gaat om verkopen van elektrische auto's. Van de Leaf verkochten de Japanners al meer dan 100.000 exemplaren, waarmee het de succesvolste elektrische auto ooit is. Voortbordurend op dit succes, komt het merk met de e-NV200-reeks. Met de carrosserie van de NV200 en Evalia en de techniek van de Leaf, moet ook deze auto een verkoopsucces worden. Of hij dit in zich heeft, zoeken we uit in een eerste testrit in het zonnige Barcelona.
Het uiterlijk van de Evalia en de NV200 - de bestelwagen waarop hij is gebaseerd - is weinig spannend. Hoewel een 'busje' er niet uit hoeft te zien als een Maserati, een beetje schwung zou de personenuitvoering niet misstaan. Dát heeft de elektrische variant wel. Door de gewijzigde, gladde neus en de zilverkleurige achterlichten, ziet de e-NV er een stuk moderner uit. Zeker als hij is voorzien van de fraaie blauwe kleur waarmee 'de onze' is voorzien. Lichtmetalen 15 inch velgen maken het af. Recht van voor valt de hoogte van de carrosserie, in combinatie met de beperkte breedte, nog wel op, maar door details als de gladgestreken neus is het niet hinderlijk. Onder het logo aan de voorzijde zit - net als bij de Leaf - de aansluiting voor de stekker.
Van binnen zijn de verschillen aanzienlijk. In de basis is het binnenste hetzelfde als dat van de brandstofgestookte broeders, maar het stuur, de klokken en het centrale bedieningspaneel - voorzien van een scherm voor navigatie en audio - zijn compleet verschillend. Vooral het bedieningspaneel vertoont grote gelijkenissen met dat van de Leaf. Wat gebleven is is de enorme binnenruimte. Voorin zit je ruim, op de achterbank is plek voor drie volwassenen en daarachter bevindt zich een bagageruimte om 'u' tegen te zeggen. Acht grote koffers passen met gemak achterin, zonder dat de achterbank neergeklapt hoeft te worden. Klap je deze naar voren, dan ontstaat er een balzaal van 3,1 m2.
Tegenover het pluspunt dat hij heeft geërfd van zijn verleden als bedrijfswagen, staat een nadeel met dezelfde reden. Overal in het interieur vind je keiharde en op sommige plekken zelfs glimmende plastics. De afwerking daarentegen is goed in orde. Al zijn de verschillende panelen niet uit het meest hoogwaardige materiaal vervaardigd, het zit wel strak in elkaar. Ook op slechte wegen ontbreekt het aan rammels, kraakjes en piepjes uit het interieur. Toch verwacht je meer in een auto die minimaal 31 mille kost. Standaard is de auto al rijk uitgerust. Zaken als cruise-control, navigatie, stoelverwarming en een regensensor kosten niks extra. De door ons gereden uitvoering - voorzien van metallic lak, lichtmetalen velgen, een achteruitrijcamera en de mogelijkheid tot sneller laden - kost inclusief de accu iets meer dan 38.000 euro.
Als bestaande modellen worden toegepast met een elektrische aandrijflijn en de nodige accu's, dan lijden interieurruimte en weggedrag daar 9 van de 10 keer onder. Die vlieger gaat niet op voor de e-NV200 Evalia. Zoals eerder gezegd, is de binnenruimte net zo groot als bij de varianten met brandstofmotor. Ook het rijden heeft niet geleden onder de transformatie. Integendeel zelfs. Om het verschil tussen de twee aandrijflijnen te voelen, zijn we een blokje om gegaan met een Evalia met dieselmotor. Uiteraard maakt de motor meer lawaai en moet je zelf schakelen, maar dat zijn niet de verschillen waar we van op kijken. Wat wel bijzonder is, is dat de besturing van de elektrische variant veel directer is. Gaan de voorwielen bij de dieselversie pas bewegen als je het stuurwiel al bijna een kwart naar links of rechts hebt gedraaid, bij de 'e' is er altijd voldoende gevoel en directheid. Beide auto's hebben onbeladen een springerige achteras op korte oneffenheden. Daarbij deint de achterzijde nogal na na drempels. Toen we met een auto reden met 200 kg belading, bleek het euvel verdwenen te zijn.
In de straten van Barcelona rijden taxi's af en aan om toeristen van de ene naar de andere bezienswaardigheid te vervoeren. Allen voorzien van dieselmotoren die door constante remmen en optrekken een hoog verbruik laten noteren. Juist voor dat gebruik is de e-NV200 Evalia uitermate geschikt. De auto gaat vlot van zijn plek en ook op tussensprints reageert de auto rap op het rechter pedaal. In de stad ligt in de praktijk de actieradius rond de 120 á 140 kilometer. Dat is voldoende om een hoop ritjes te maken. Wil je de afstand vergroten, dan kun je de pook van de automaat een tik naar rechts geven. Daarna zal hij afremmen op de motor en energie regenereren. Vervolgens kan de auto in de middagpauze aan de snellader en is de accu na een paar boterhammen weer vol. Voor particulieren is het nut van de auto - ten opzichte van de Leaf - wat minder. Toch biedt de auto de voordelen van de aandrijflijn van de compacte middenklasser, met de ruimte van een MPV. Verwacht je niet meer dan 140 kilometer per dag te rijden en heb je ruim plek voor vijf personen en hun bagage nodig, dan is de e-NV200 Evalia een goede keuze. Voor pakket-, boodschappen-, bloemen- of anderszins vervoer van goederen binnen een stad, kan beter gekozen worden voor de bedrijfswagenvariant. Deze heeft dezelfde cockpit, maar is voorzien van een tussenschot en een laadruim van 4,2 kubieke meter en 770 kilo laadvermogen.
Elektrische auto's hadden lange tijd een 'geitenwollen-sokken-imago'. Door de komst van onder andere de Leaf en de Tesla Model S, is het nu wel 'hip' om je met een elektrisch aangedreven auto te vervoeren. Het praktische nadeel van een kleinere actieradius is er nog steeds, maar wordt door middel van een dicht netwerk van snelladers steeds minder. Daarbij rijdt het gros van de autorijders niet meer dan 50 kilometer op een dag en kan dit dus best elektrisch gereden worden. Nissan biedt met de Leaf al een auto waarmee je dit kunt doen. De e-NV200 Evalia heeft dezelfde kwaliteiten als de C-segment hatchback, maar heeft daarbovenop een enorme binnenruimte. Deze ruimte is uitermate geschikt voor gebruik als personenvervoer. Voor taxibedrijven en vervoer rond luchthavens zou de auto uitermate geschikt zijn. Qua aanschaf is de auto wat duurder dan auto's met een brandstofmotor, maar de variabele kosten zijn een stuk lager; de stroom kost per kilometer een stuk minder dan brandstof en ook het onderhoud is in de praktijk veel voordeliger. Concluderend, de Nissan e-NV200 Evalia is dé auto voor diegene die de kwaliteiten van de Leaf verlangt, maar tevens veel zit- en bagageruimte nodig heeft. Als iedereen waarvoor de auto uitermate geschikt zou zijn ook daadwerkelijk er voor kiest, dan zien wij de toekomst duurzaam in.