Kia Rio
1.4i 16v LXE Airco

Wilbert Huls - 27 december 2005

Intro

Kia... een paar jaar geleden waren weinig autofanaten enthousiast over dit merk. Maar tijden veranderen. Inmiddels staat de Sorento al weer een heel tijdje zijn mannetje in de SUV-wereld en ook zijn kleinere broer Sportage mag een succes heten. De Picanto en Rio zijn 2 auto's die duidelijk binnen het nieuwe design van Kia vallen. Is Kia nu definitief de goede weg ingeslagen of kunnen ze het alleen met SUV's? Ik test vandaag de Kia Rio.

Het interieur

De binnenkant van die Rio is zo op het eerste oog vooral doelmatig ingericht. Alle knopjes zitten op de plek waar ze horen en verdrinken niet tussen onzinnige, overbodige knopjes. De tellers zijn overzichtelijk en speels van opzet doordat ze wat dieper liggen met een opstaande zilverkleurige rand.
De gebruikte materialen in het dashboard zijn wat aan de harde kant, maar dat is natuurlijk duidelijk een afweging geweest van Kia met betrekking tot het kostenplaatje van de auto. Iedereen wil wel voor een dubbeltje op de eerste rang zitten, maar zo werkt het nu eenmaal niet. Op de middenconsole en op het stuur zitten zilverkleurige kunststof paneeltjes die wat mij betreft niet echt meerwaarde leveren aan het interieur. Met name de gedeeltes op het stuur sluiten niet goed aan op de aangrenzende gedeelten en dat is jammer, want voor de rest lijkt alles aardig netjes afgewerkt.
De stoelen zijn opvallend goed, ze bieden een goede zitpositie en geven ook steun waar dat nodig is. En daarbij zien ze er ook nog eens aardig uit, geen modegevoelige streepjes, bolletjes en dat soort dingen wat we een aantal jaren geleden bij de budgetmerken vaan zagen, maar een mooi strak donker stofje dat toch niet saai is door de structuur van de stof en vormen van de stoel.

Het exterieur

Van buiten heeft de Kia duidelijk afstand genomen van de vorige Rio met een fris en eigentijds uiterlijk. De auto heeft duidelijk een wat sportievere belijning dan zijn voorganger, maar ook de ronde, 'vrolijke' vormen zijn gebleven. Persoonlijk vind ik dat Kia deze 2 goed in balans heeft gebracht in het design van de Rio. Het is geen koppendraaier, maar je mag er zeker mee gezien worden.
Met name de 'dikke voorkant' met dieper liggende koplampen en grille accentueren de sportieve aanblik. De met ronde vormen aangezette wielkasten geven weer een extraatje aan de vrolijke kant van de auto.
Persoonlijk ben ik niet zo van de sportvelgen-lookalike wieldoppen, dus een setje echte lichtmetalen velgen zouden er wat mij betreft wel op mogen, maar ik realiseer me dat je daarmee direct weer aan het strakke budget van de auto komt.
Iets vreemds in het design is me nog opgevallen bij de lijnen van de zijruiten. Het laatste stukje is namelijk niet opgevuld met glas, maar met zwart plastic. Natuurlijk snap ik dat de lijnen niet ten goede komt om dit in kleur mee te nemen, maar was een klein stukje glas dan echt niet mogelijk? Persoonlijk vind ik dit geen gezicht.

Het rijden

Kia noemt de auto zelf een heuse 'joyride', toch maar eens kijken of ik dat ook zo ervaar. Ik rij rustig weg en de auto laat zich prima op een rustige manier berijden. Even later met een wat hogere snelheid blijkt hij weer een comfortabele manier om je te verplaatsen. Toch valt me op dat de motor niet over houdt, want als ik een keer even goed wil versnellen, lijkt de Rio daar behoorlijk wat moeite mee te hebben. Het gebeurt allemaal wel, maar nou niet echt á la minute en dat lijkt me toch wel prettig bij een snelle inhaalactie. Gelukkig maar dat er ook nog een 1.6 leverbaar is.
Het schakelen gaat op zich prima, maar wel wat hakerig. Als ik van de ene naar de andere versnelling ga voel je een duidelijke tik van de versnelling naar zijn vrij en vervolgens van zijn vrij naar de volgende versnelling weer. Dit gaat allemaal wel in één beweging, maar het voelt niet als zodanig.
Een pluspunt vond ik toch wel het stuurwerk bij bijzondere manoeuvres. De auto laat zich soepel draaien en daardoor is keren op de weg bijvoorbeeld in een oogwenk gebeurd. Ook bij het bochtenwerk tijdens de rit volgt de Rio de opdrachten van mij prima op.

Slot

Waar moet je deze auto nu plaatsen? Je betaalt net zoveel belasting als een Golf of Focus, maar hij is toch echt een stukje kleiner. Qua prijs valt deze nog onder de prijs van een Polo of Fiesta, maar hij is toch wel weer een stukje groter. Hoe dan ook, sowieso valt dus de lage prijs op en dat is een absoluut pluspunt van deze Rio.
Keerzijde van een lage prijs is dat er ergens bezuinigd moet worden, maar toch vind ik dat niet zo opvallen bij deze auto. Er zijn nog wel wat kleine dingetjes die wellicht verbeterd kunnen worden zonder dat dit direct hoge kosten met zich meebrengt, zoals bijvoorbeeld de aansluiting van de zilverkleurige paneeltjes en het laatste zijruitje, maar goed dat zijn al details en over zijn geheel genomen is de Rio heel wat auto voor je geld. Ik heb er zodoende ook veel vertrouwen in dat ook de 'gewone' modellen van Kia hun weg naar de klant wel zullen gaan vinden.

  • Prijs
  • Frisse verschijning
  • Goede stoelen
  • Doortrekken op snelheid
  • Schakelen
  • Kleine afwerkingsdingetjes