Suzuki SX4 S-Cross
1.6 VVT Exclusive

Arnold van Schepen - 17 september 2013

Flink gegroeid

Suzuki tapt met de nieuwe SX4 uit een ander vaatje. De modelnaam kreeg de toevoeging S-Cross om het onderscheid met zijn voorganger te benadrukken, maar ook zonder die term is het wel duidelijk dat de SX4 S-Cross een ander marktsegment bedient. Hij schiet met scherp op de Nissan Qashqai en de Mitsubishi ASX, en op papier ziet het er goed uit voor de nieuwe Suzuki. Bovendien is de SX4 S-Cross leverbaar met vierwielaandrijving. Geen raszuivere softroader, maar wel een echte Suzuki? Wij zochten het uit.

Serieuze tegenstander

Suzuki heeft de ontwikkeling van de nieuwe SX4 S-Cross aangegrepen om de auto binnen een hoger marktsegment te plaatsen, dat van de populaire middenklasse SUV's. Hij is maar liefst 15 centimeter langer dan zijn voorganger en komt daarmee qua maatvoering overeen met zijn voornaamste concurrenten, de Qashqai en de ASX. Ook qua laadvolume, laadvermogen en andere maten doet de SX4 S-Cross niet onder voor zijn landgenoten. Maar hij steekt hen op een belangrijk punt naar de kroon: hij is met zijn rijklaargewicht van 1.100 kilo ruim 135 kilo lichter dan de Mitsubishi en de Nissan. En dat zijn waardevolle kilo's.

Suzuki heeft zich niet uitgeput in designfratsen om de SX4 S-Cross een eigen gezicht te geven, de frontpartij van de auto toont gelijkenissen met de vorige SX4 terwijl de achterzijde lichte overeenkomsten vertoont met de Qashqai. Tijdens de introductie van de SX4 S-Cross werd ook gezegd dat Suzuki de auto positioneert tussen de compacte SUV's en MPV's. Als je de SX4 S-Cross in het echt ziet, begrijp je meteen wat ze daarmee bedoelen.
De ramen en de kofferklep staan behoorlijk rechtop waardoor er veel interieurruimte ontstaat. Suzuki heeft het praktische aspect duidelijk laten prevaleren boven het esthetische.

Prima prijs, goede uitrusting

De SX4 is leverbaar in vier uitrustingniveaus: de Base, Comfort, Exclusive en High Executive. De auto is standaard voorzien van zeven airbags (waaronder een knieairbag), bandenspanningcontrolesysteem en elektrische ramen en spiegels. De basisuitvoering van de SX4 S-Cross is er vanaf 17.999 euro. De Comfort kost 20.999 euro en biedt onder andere cruise control, airconditioning en stuurwielverstelling. Voor 23.499 euro staat de Exclusive op uw oprit, deze zit erg riant in zijn uitrusting en zal naar verwachting de meestverkochte versie worden. Zeventien inch lichtmetaal, climate control, keyless entry, bluetooth, verwarmde buitenspiegels; het zit er allemaal op. Bijzonder is het panoramadak, het kan namelijk in zijn geheel geopend worden waardoor je een open dak van een meter lang krijgt. Een dergelijke dakconstructie knabbelt echter wel iets van de hoofdruimte af, mocht u prijs stellen op de reguliere hoeveelheid hoofdruimte, dan kan het panoramadak afbesteld worden. De Comfort en Exclusive zijn kosteloos te upgraden naar de Business Edition, de auto wordt dan voorzien van een navigatiesysteem en achteruitrijcamera. Hoewel de Suzuki-dealer geen meerprijs in rekening brengt, zal het inruilvoorstel waarschijnlijk iets ongunstiger uitvallen. Maar het zal uiteindelijk de meer- en inruilwaarde van uw nieuwe SX4 S-Cross ten goede komen. De top-of-the-range SX4 S-Cross is de High Executive, die heeft het voornoemde navigatiesysteem standaard, evenals lederen bekleding, parkeersensoren rondom en xenon verlichting. Deze versie kost 25.999 euro.

Stille benzinemotor

De SX4 S-Cross is leverbaar met een 1.6 VVT benzinemotor of een 1.6 DDiS dieselblok. De meerprijs voor de diesel bedraagt 5.000 euro. De benzinemotor is standaard gekoppeld aan een vijfbak, de diesel krijgt standaard een zesbak mee. De meerprijs voor een CVT is 2.000 euro, deze bak heeft zeven voorgeprogrammeerde 'versnellingen' en kan met flippers achter het stuur geschakeld worden. Vanaf het uitrustingsniveau Exclusive is de auto leverbaar met AllGrip vierwielaandrijving, hiervoor rekent Suzuki een meerprijs van 3.300 euro. Het AllGrip systeem heeft vier standen: Auto, Sport, Snow en Lock. In die laatste stand kan de SX4 S-Cross ook potten breken buiten de verharde wegen. Suzuki heeft ook oog gehad voor mensen die er daadwerkelijk een 'actieve levensstijl' op nahouden, de SX4 mag sowieso een geremde aanhanger van 1.200 kilo trekken, de diesel zelfs 1.500 kilo. Met de dieselmotor is 'ie in elk geval adequaat gemotoriseerd, het maximum koppel van 320 Nm is al bij 1750 toeren paraat. De benzinemotor doet qua vermogen niet onder voor de diesel - beide hebben 120 pk - maar hij heeft half zoveel koppel: 165 Nm bij 4.400 toeren.

Ruim, rustig, praktisch

Wij gingen op stap met de 1.6 benzineversie in Exclusive-trim en met CVT die voor 25.499 euro in de prijslijst staat. Als eerste valt de ruimte in het interieur op, de portieren zijn tamelijk vlak en de ruimte tussen beide voorstoelen is vrij groot waardoor de leefruimte voorin dik in orde is. Er zijn genoeg bakjes en vakjes voor losse spullen, flesjes en blikjes. Het dashboard is overzichtelijk en steekt mooi in elkaar. Dat de bovenkant van het dashboard niet van knuffelplastic is gemaakt hindert niets, wat wel enigszins storend is, is de weerspiegeling in de voorruit. Het extra raampje in de voorportieren en de niet al te dikke A-stijlen zorgen voor een prima uitzicht voor en naast de auto. De instelmogelijkheden van stuurwiel en bestuurdersstoel zijn prima, het stuur is over vrij grote lengte axiaal te verstellen, zodat elke Hollander hier een prima werkplek vindt. Langere mensen zullen de ruimte voor de rechterknie kunnen waarderen omdat de onderste helft van de middenconsole mooi wegloopt. De ruimte achterin is eveneens zeer goed te noemen, twee flinke knapen van ruim 1,80 kunnen goed achter elkaar zitten. Bovendien kan de rugleuning van de achterbank iets achterover kantelen waardoor de zithouding merkbaar aangenamer wordt.

Bij het starten van de motor viel de stille loop van de 1.6 VVT al op, Suzuki heeft het stationair toerental vrij laag afgestemd en toch loopt het blok mooi rustig en trillingsvrij. De testrit begint op een hobbelig bospad en meteen valt de rust in de auto op. De vele kuilen en gaten leiden niet tot het minste geklapper, gekraak en gerammel. Het onderstel is stil en de carrosserie is erg stijf waardoor de SX4 S-Cross een oersolide indruk maakt. De motor en CVT doen hun werk in grote rust, je zou bijna denken dat je in een soort van EV-modus rijdt. Alleen rond de 50 km/u dwingt de versnellingsbak de motor wat te ver terug in toeren waardoor de motor iets brommerig wordt, tweehonderd omwentelingen meer zou geen kwaad kunnen omwille van de rust aan boord. De SX4 is een auto die niet veel gewenning vergt, de hoeveelheid knoppen op het stuur zorgt er aanvankelijk wel voor dat je blik wat langer van de weg is, maar dat is na een middagje rijden ook wel bekeken. De besturing is afgestemd op een rustige rijstijl en zal voor negen van de tien bestuurders zeer goed voldoen. Trouwe Swift-rijders zullen opmerken dat de besturing rond de middenstand wat sterk bekrachtigd is, maar zodra je instuurt merk je dat de overbrenging nog behoorlijk direct is. Doordat de vering van de SX4 Duits-stevig is, helt de carrosserie ook weinig in bochten. Aan de onderstelafstemming is te merken dat de SX4 het stevige werk niet schuwt, de Mitsubishi ASX is in dat opzicht merkbaar zachter geveerd.

Voor geen kleintje vervaard

We hebben de SX4 over een uiteenlopende aan wegen gereden, variƫrend van zandpad tot snelweg. De auto blijkt solide gebouwd en erg rustig te zijn. Op een onverharde, pokdalige ondergrond geeft de SX4 geen krimp, en met een stevige zijwind op de snelweg blijft 'ie moeiteloos rechtdoor rijden zonder dat je vermoeide armen van continue stuuringrepen krijgt. Wat betreft de uitrusting en afwerking kan de SX4 S-Cross moeiteloos de concurrentie met zijn Japanse landgenoten aan. Hij is betaalbaar, ruim en praktisch zonder daarbij 'goedkoop' aan te doen. Het interieur is duidelijk moderner dan dat van zijn directe concurrenten, het is alleen jammer dat de bovenkant van het dashboard weerspiegelt in de voorruit en dat de zitting van de achterbank niet voorover klapt. Voor het overige is de SX4 S-Cross voor geen kleintje vervaard en zeker een proefrit waard.

  • Bouwkwaliteit
  • Prima uitrusting
  • Rust in interieur
  • Weerspiegeling dash in voorruit
  • Brommerig rond 50 km/u
  • Zitting achterbank klapt niet om