Je hebt zo van die 'magische' letters. BMW bijvoorbeeld heeft de M en Mercedes de AMG. Ook Audi heeft z'n sportmodellen die - toepasselijk - S in hun typenaam meekrijgen. Van zo'n beetje alle modellen is er inmiddels een versie met een dikke benzinemotor, van A3 tot de A8. Audi's midi-SUV - de Q5 - ontbeerde nog het gewilde label, maar sinds hij is gefacelift is daar de SQ5. Niet alleen is dit Audi's eerste sportieve SUV, ook ligt er deze keer zelfs een dikke zelfontbrander in het vooronder. Al is dat laatste gezien de succesvolle R10 TDI Le Mans-racer, die de afgelopen jaren onoverwinnelijk lijkt, niet zo'n vreemde keuze. Of de combinatie SUV en 'S' een goede is, zal moeten blijken uit een uitgebreide test.
In 2008 introduceerde Audi de Q5, het kleine broertje van de Q7. Met zijn vloeiende lijnen en herkenbare front viel de auto direct in de smaak van de kopers en zijn er inmiddels bijna 6.000 van over de Nederlandse toonbank gegaan. Toch liepen de verkopen gestaag terug en vindt Audi de tijd rijp voor een subtiele facelift. Vooral de neus kreeg een wat strakkere uitstraling door de scherper getekende grille en nieuwe LED-verlichting in de koplampunits.
Ten opzichte van de rest van het Q5-gamma onderscheidt de SQ5 zich aanzienlijk. Je hoeft geen geoefend autospotter te zijn om te zien dat je met iets bijzonders te maken hebt. Aan de voorzijde vallen direct de aluminiumkleurige grille met SQ5-logo en de drie centimeter lager bij de weg liggende carrosserie op. Hoe dichter je bij de achterzijde van de auto komt, des te meer zie dat je dat dit geen 'simpele' 2.0TDI is. Mat aluminium spiegelkappen en skirts markeren de zijkanten en onder de achterbumper steken aan beide zijden twee uitlaatpijpen. Hoewel de auto tevens is voorzien van 20 inch lichtmetaal, is het geheel beschaafd gebleven en kun je je er prima dagelijks mee vertonen.
Stap je vanuit een Audi van de nieuwste generatie - dus bijvoorbeeld een A6 - in de SQ5, dan wordt direct duidelijk dat er een kleine kloof tussen de auto's zit. Geen uit het dashboard te toveren navigatiesysteem en geen groot kleurenscherm tussen de snelheidsmeter en toerenteller, maar wel de perfecte afwerking die we van de Duitsers gewend zijn. Als je je geld hebt gestoken in de dikste uitvoering van de Q5, dan zul je niet snel vergeten dat deze 'SQ5' heet. Overal in het interieur zijn badges te vinden waar de typenaam opstaat: het stuur, de tellers, de stoelen, de dorpellijsten en de keuzehendel van de automaat.
Net als bij de bescheidener gemotoriseerde Q5's is de interieurruimte prima in orde. Zowel voor- als achterin zit je ruim, waarbij de sportstoelen voorin je perfect ondersteunen en je niet het gevoel geven in een SUV te zitten. Niet alleen voor bestuurder en passagiers is plek genoeg, ook voor bagage is plaats gemaakt. Houd je de achterbank overeind dan meet de kofferbak 540 liter. Gooi de achterbank plat, dan kun je liefst 1.560 liter meebrengen.
Zoals we al eerder aangaven, is het enerzijds een vreemde combinatie: een 'S' met een dieselmotor. Anderzijds is een logische stap met twee redenen. Allereerst heeft Audi de nodige ervaring met het bouwen van snelle auto's die voorzien zijn van dieselmotoren en is daar uitermate succesvol in. Ten tweede verbruiken zelfontbrandingsmotoren een stuk minder dan benzinemotoren, maar bieden ze wel dezelfde trekkracht - in veel gevallen zelfs nog meer.
Al weegt de Q5 in de basis al ruim 1.800 kilo, aan de 240pk sterke versie van de 3.0TDI heeft hij ruim genoeg. Toch zijn de 73 extra paarden die de SQ5 op de weg zet net de stap om de auto indrukwekkend te noemen. Trap het gas in bij stilstand en je voelt een versnelling die je nog niet vaak gevoeld hebt bij zowel een SUV als bij een op diesel lopende auto. Niet alleen vanuit stilstand is de trekkracht uitzonderlijk, ook tijdens tussenacceleraties is altijd power in ruime mate voorhanden om je in de zetels te duwen.
Dat Audi een SUV kan laten accelereren als een ware sportauto is bijzonder, maar een sportieve auto moet ook bochtenwerk niet schuwen. Zo stuurt de SQ5 bovengemiddeld strak voor een SUV, mede door het 'torque vectoring' waarmee de auto van is voorzien. Dit systeem zorgt ervoor dat het buitenste wiel een tandje sneller gaat, waardoor meer snelheid meegenomen kan worden in een bocht. Toch voel je in bochten dat er bijna 1.900 kilo aan auto meegesleurd wordt en helt hij meer over dan zijn lager bij de grond staande merkgenoten.
Hoewel een dieselmotor veel voordelen heeft ten opzichte van een benzinemotor, is het geluid een heikel punt - zeker in een Audi 'S'. Om dit probleem op te lossen is de SQ5 voorzien van een sound actuator. Een luidsprekersysteem in het uitlaatstelsel die een zware brom laat klinken. Dit geluid maakt hij enkel als 'dynamic' is aangeklikt in het menu. In de dynamic-modus reageren besturing en gas wat vinniger en hoor je dus de zware - bijna V8-achtige - brom uit de uitlaten. Draai je knop echter door naar 'efficiency', dan is op lange stukken snelweg een bijzonder laag verbruik te halen. Door deze instelbaarheid is de SQ5 een snelle racer als je daar behoefte aan hebt, maar ook een prettige, comfortabele metgezel voor lange reizen.
Ga je op zoek naar concurrenten van de SQ5 dan blijft er een kort lijstje over. BMW biedt van de X3 een tevens 313pk sterke xDrive35d en Mercedes levert de GLK ook met een drieliter diesel met 'slechts' 265pk. Toch kunnen beide auto's niet tippen aan de pure snelheid en kracht van de Audi, qua prijs komen ze behoorlijk in de buurt van de ruim 83 mille die de SQ5 Pro Line minimaal moet opbrengen. Kleed je de auto nog wat verder aan, zoals bij de auto die wij reden, dan kost de auto op een paar euro's na 99.000 euro. Een hoop geld, zeker als je het vergelijkt met de prijs van een Q5 met de - voor dagelijks gebruik ruim bemeten - 240pk sterke diesel. Toch biedt de SQ5 niet alleen meer vermogen en een snellere acceleratie. Al leek het op papier eerst een wat vreemde combi, na een paar dagen sturen in de auto blijkt hij het beste van twee werelden: doordeweeks comfortabel en zuinig cruisen, in de avonduren en in het weekend een snelle krachtige automobiel die je met veel plezier zijn luide brom uit z'n uitlaat laat schallen.