Tussen 1983 en december 2005 heeft Fiat bij elkaar opgeteld 531.155 auto’s verkocht, waarmee het merk op de zevende plaats staat. Populairste model tijdens al die jaren is de Panda gebleken, die nummer 1 is met in totaal 112.080 stuks . Voorloper van de Punto, de Uno verkocht er in zijn actieve leven 93.644 gevolgd door de Punto zelf met 80.423. Het gat naar positie 4 is een flink stuk groter. Die klassering gaat naar de Seicento met 36.744 eenheden.
Het aantal te kiezen accentkleuren voor het interieur is groot genoeg om van de Grande Punto je eigen Grande Punto te maken. De lichtblauwe (Denim Azure) delen in de testauto geven het interieur een frisse uitstraling. Het dashboard wordt er ook mooi door in tweeën gedeeld, maar belangrijker: de accentkleuren werken als een lamp in een potentieel donker interieur. Het stuurwiel is dik en heeft op de ‘kwart voor drie’ stand een uitsparing waar je duimen perfect het stuur omvatten. Minder vond ik de vormgeving van de pookknop, die niet prettig in de hand lag. Daarentegen vervullen de stoelen wel op de juiste manier hun functie van achterwerkvasthouders De positie achter de bestuurder is niet ruim. De passagier achter deze testrijder zou een beperkte hoeveelheid ruimte beschikbaar hebben. Voorstoel een tandje naar voren is hier het devies. De kofferbak heeft, voor deze klasse, een redelijke inhoud met zijn 275 liter. Nadat je de achterbank wegklapt ontstaat er een ruimte van 1020 liter.
Het is die neus die hem zo lekker maakt. Het geeft de Punto namelijk een beetje de uitstraling van een Maserati. De achterzijde van de auto is iets anoniemer. Dit komt doordat het, ten eerste, een doorontwikkeling is van het vorige model en ten tweede een variatie op een modeverschijnsel is. Hoog geplaatste achterlichten komen bij meerdere merken voor en daardoor moet je meestal toch wel twee keer kijken met welke auto je te maken hebt. Zeker nu de hoek van de achterruit minder scherp is, komt hij qua vorm dicht in de buurt van auto’s als de Focus en de Corsa. Leuk feitje voor de liefhebbers van cijfers: de Grande Punto heeft inmiddels de buitenafmetingen van de Golf III (resp. 4.03m - 4.02m). De wielbasis is nog wel in het voordeel van de VW (2,46m – 2,48m).
Hoewel de Edizione Prima een tijdelijk actiemodel is, acht de verkoper het niet onwaarschijnlijk dat deze versie in de verkooplijst blijft staan. Ten opzichte van Dynamic heeft deze uitvoering als extra’s: Dual zone airconditioning, Mistlampen voor, 15 inch lichtmetalen velgen en lederen stuurwiel en pookknop. De verder op de testauto bijbestelde accessoires zijn: Metallic lak (€ 450,-), bleutooth draadloze GSM-aansluiting met bediening op het stuurwiel (€ 295,-), achterspoiler ( 165,-) en de zijskirts (€ 165,-). Na toevoeging van de kosten voor het rijklaar maken (€ 460,-), verwijderingsbijdrage (€ 45,-) en de kosten die gemaakt worden voor het kentekenbewijs (€ 47,25) komt het eindbedrag terecht op € 16.622,25.
Laat ik voorop stellen dat een rijtest over een auto met een lage kilometerstand zoals bij de testauto niet echt een goed beeld geeft over de betrokken auto. Je merkt vooral aan de motor dat het geheel nog niet zijn volle vermogen op de weg neerlegt. Volgens fabrieksopgave levert de 1.4 8-klepper 77 pk bij 6000 tpm en 115 Nm bij 3000 tpm en haalt hij de 100 na 13,2 seconden. Deze cijfers leveren een auto op die prima met het overige verkeer kan meekomen. Het onderstel kan er vervolgens voor zorgen dat je de anderen in de bochten achter je kan laten. Want net als zijn grotere broer de Stilo, heeft de Punto een lekker strak onderstel. Desondanks wordt het nooit echt oncomfortabel, of je moet op een slecht wegdek gaan rijden. Want pas dan wordt elke oneffenheid naar de inzittenden doorgesluisd. De minirotondetest toonde niet alleen de scherpte aan, maar ook de goede steun van de stoelen. Het ABS-systeem zorgde tijdens de noodstoptest ervoor, dat de Italiaan, geheel conform de eisen van de fabrikant , in een rechte lijn tot stilstand kwam. Bij normaal afremmen lieten de remmen zich horen. Elke keer als ik als bestuurder het rempedaal toucheerde, was er een piepend c/q schrapend geluid hoorbaar. Hopelijk exemplarisch maar wel te verklaren, gezien de geringe kilometerstand op de klok. De blokken en schijven van het ho-systeem zijn nog te weinig op elkaar ingeslepen om in alle rust hun arbeid te verrichten. Bij hard remmen, zoals bij de noodstop, is er geen geluid waarneembaar. De stuurbekrachtiging helpt de bestuurder voldoende zonder overheersend te worden. Tijdens de fotosessie zorgde de Grande nog voor een klein oploopje. Enkele werknemers van het staalbedrijf, waar ik met toestemming de plaatjes schoot, wilde de Punto van dichtbij bewonderen Gelukkig lag er in de auto een geplastificeerde folder, zodat de gestelde vragen ook een antwoord konden krijgen.
Ik kan eigenlijk maar tot 1 conclusie komen: Deze auto kan inderdaad de top-5 binnen dringen van de best verkochte Fiats aller tijden. Fiat heeft namelijk met de nieuwe Grande Punto een auto op de markt gezet die het potentieel heeft om een echte verkooptopper te worden. In heel 2005 werden er 3.225 Punto’s op de weg gezet, maar met een beetje mazzel moet dat totaal gemakkelijk overtroffen worden.