Fiat Panda CNG
TwinAir Turbo 80 CNG Lounge

Bjorn Blokzijl - 14 april 2013

Groen beestje

Milieuvriendelijk. Hét toverwoord om tegenwoordig auto's aan de man te brengen. De één komt met een hybride-aandrijving, de ander met minder cilinders. Hoewel deze ingrepen wel degelijk zorgen voor minder uitstoot, pakken ze het probleem niet aan bij de bron: de uitstoot door verbranding van diesel of benzine. Fiat komt nu echter met de Panda CNG. Voorzien van de TwinAir tweecilinder zorgt hij al voor een lager verbruik, maar vooral de verbranding van het gas moet zorgen voor een forse reductie van broeikasgassen per gereden kilometer. Of deze Panda een wereldverbeteraar is, zal blijken als we een week op pad gaan met deze compacte auto.

Rijden op afval

Autogas an sich is al behoorlijk ingeburgerd in Nederland. Een lage literprijs en de mogelijkheid om een tank in te bouwen in een bestaande benzineauto, zorgden de laatste jaren voor een stijging van de populariteit. Niet alleen achterafinbouw is een mogelijkheid, zo bewijst bijvoorbeeld de Mazda2 BiFuel. De Panda is gebouwd volgens hetzelfde principe als de Mazda, maar is niet voorzien van een LPG- maar van een CNG-installatie. CNG is de afkorting van 'Compressed Natural Gas', simpelweg samengeperst biogas. Normaliter is dit gewoon aardgas en dus een fossiele brandstof, maar tank je het aan de Nederlandse pomp, dan is een groot gedeelte van het gas gewonnen door middel van vergisting van natuurlijke afvalproducten zoals houtsnippers en voedselresten. In de nabije toekomst zal het getankte CNG een 100% niet-fossiele brandstof zijn en op die manier de milieudruk verlagen. Nadeel is dat CNG nog niet overal getankt kan worden. Op dit moment zijn er in ons land zo'n 100 CNG-tankstations, maar de verwachting is dat dit binnen een jaar verdubbeld zal zijn.

Hoger op de pootjes

Dat de Panda aangedreven kan worden door CNG wil Fiat wel van de daken schreeuwen. Met die reden beplakten ze de auto die wij meekregen met de nodige opvallende reclame. Van zichzelf valt de auto niet op in het straatbeeld, aangezien hij weinig verschilt van een normale Panda. Enkel het feit dat hij wat hoger op z'n pootjes staat - door toepassing van het onderstel van de 4x4 om de toegevoegde gastanks ruimte te bieden - onderscheidt hem van z'n broertjes en zusjes.

Er is geen noodzaak het uiterlijk van de Panda aan te pakken. Was zijn voorganger nog een wat vreemd ogend hoekig karretje, deze generatie combineert een hoge carrosserie met fraaie afgeronde hoeken. Het exterieur is met gevoel voor detail ontworpen. Als je wat beter kijkt naar de Panda valt het op dat de auto samengesteld lijkt uit diverse afgeronde vierkanten. Toch vormt het design een geheel en is hij nog steeds als 'Panda' herkenbaar.

Kubisme

Van binnen is nog minder verschil op te merken. Enkel een knopje om te kunnen schakelen tussen de benzine- en de gastanks is toegevoegd aan het bijzondere interieur. Anders dan veel concurrenten heeft Fiat gekozen voor een volwaardig dashboard. Kies je voor een rode kleur van het kunststof, dan ontstaat er een frisse look, die eens wat anders is dan het eeuwige zwart en grijs. Niet alleen de kleur zorgt voor een vrolijke bedoeling, ook de designgrapjes zoals de kunststoffen panelen met daarop de letters van het woord 'Panda' door elkaar gehusseld, maakt het interieur onderscheidend van de massa. Last, but most certainly not least is de verregaande vorm van toegepast kubisme. Is de auto van buiten al één en al een samenvoeging van afgeronde vierkanten, in het interieur gaat dit tot op detailniveau door. Niet alleen het dashboard, de klokken en de knoppen hebben deze vorm, zelf de versnellingspook is niet rond. Hoekige carrosserievormen hebben voor een auto vaak één prettige bijkomstigheid: een praktische binnenruimte. Zo ook bij de Panda, waar je zowel voorin als achterin genoeg ruimte hebt voor lijf en leden en er tevens een voldoende grote bagageruimte geheel achterin te vinden is.

Rijden voor een prikkie

Rijden doet de Panda CNG zoals elke Panda: comfortabel en met een verrassend directe besturing. Door zijn hogere zwaartepunt helt de auto iets meer over in bochten, maar dat mag eigenlijk geen naam hebben. Zoals we in de test van de Panda TwinAir al aangaven is het rijden met de tweecilinder even wennen - als je op je gehoor schakelt zit je te hoog in de toeren - maar in de praktijk blijkt het een verrassend fijn blokje. Trillingen en vibraties zijn wat vreemd als je een viercilindermotor gewend bent, maar de prestaties zijn verrassend. Door een andere programmering van de software van de motor - om het mogelijk te maken om op CNG te rijden - heeft deze Panda 5pk minder, maar dat is in de praktijk niet merkbaar.

Niet alleen is de auto rap genoeg, ook kun je behoorlijk zuinig rijden. Fabrieksopgaven worden bijna nooit gehaald en dus ook deze keer kwamen we uiteindelijk niet tot de opgegeven 4,8 liter per 100 kilometer. Toch is een testverbruik van 6,1 liter per 100 gereden kilometers niet slecht. Rijd je enkel op CNG, dan verbruik je om en nabij 1 kilogram gas per 30 kilometer. Gezien de lage kosten - iets meer dan één euro per kilo - is de prijs per kilometer een stuk lager dan wanneer je enkel op benzine rijdt.

Milieu en portemonnee

We begonnen dit testverslag met de vraag of de Panda CNG een wereldverbeteraar is. Kijk je enkel naar de uitstoot van CO2, dan is het verschil met het verstoken van benzine gering, maar als ook de productie van de brandstof wordt meegenomen in het oordeel dan blijkt hij de Al Gore onder de auto's te zijn. Verschillende overheden zien dit ook in en geven een aanzienlijke subsidie waardoor de hogere aanschafprijs van een Panda CNG zo goed als teniet gedaan wordt. Wetende dat de brandstofprijs een stuk lager ligt dan die van benzine, is deze Panda niet alleen een stuk vriendelijker voor het milieu, maar ook voor de portemonnee, zonder daarbij concessies te hoeven doen.

  • Praktische ruimte
  • Fijne rijeigenschappen
  • Extreem goedkoop rijden op CNG
  • Beperkte verkrijgbaarheid CNG
  • Zuinig rijden kost aanpassing rijgedrag
  • Hogere aanschafprijs