Chrysler 300C Touring
3.0 CRD V6

Dennis van 't Kruis - 2 februari 2006

Intro

Het heeft maar liefst 13 maanden geduurd en er waren vele bezoeken aan meerdere Chrysler dealers voor nodig om uiteindelijk toch te mogen rijden in een van stoerste auto die momenteel de wegen bevolkt. Het is de auto waar ik het hardst achterna heb gezeten om er een testrit mee te mogen maken. De belangrijkste vraag die dan ook tijdens het instappen dan ook door mijn hoofd spookte: wordt die genieten of een tegenvaller?

Het interieur

Het zachte dashboard kenmerkt zich door een aantal sobere lijnen, die tezamen een bijna on-Amerikaanse indruk hebben. De klokken achter het stuur hebben een door de gebruikte kleurstelling klassieke uitstraling die goed past in het interieur. Ook achter het stuurwiel bevindt zich, naast de normale bedieningselementen die de clignoteur, ruitenwissers en de cruise control bedienen, een stick voor het verstellen van het stuur. Om nog makkelijker een comfortabelere zitpositie te verkrijgen zijn zelfs de pedalen elektrisch verstelbaar. De stoelen of beter gezegd de fauteuils lijken op het eerste gezicht vlak te zijn en weinig steun te bieden, maar die indruk verdwijnt zodra je een snelle bocht induikt, want dan blijken ze ineens alle steun te bieden die je maar wenst. Ook op de achterbank is het riant vertoeven, de beenruimte die je als passagier hebt is gewoon royaal te noemen. De ruime bagageruimte is voorzien van een dubbele bodem, waaronder klein spul kan worden neergelegd. De inhoud is, een bij het formaat van de auto passende, 630 liter die zich laat uitbreiden tot een massale 1602 liter, voor het geval dat de eigenaar meer wil verstouwen.

Het exterieur

Probeer deze auto maar eens te missen; de styling van deze 5 meter lange limousine knalt je tegemoet. Deze auto dankt zijn bestaan aan de samenvoeging van de firma’s Daimler (Mercedes) en Chrysler en uit die samenwerking is op basis van de E-klasse deze fraaie verschijning ontstaan. Het resultaat lijkt speciaal ontworpen om als stafauto van de Maffia te dienen. De dikke neus, voorzien van chromen gril en de heldere lampen, maakt indruk bij het overige verkeer. Standaard wordt de Duitse Amerikaan geleverd met 18-inch chromen velgen die perfect aansluiten bij de uitgebouwde carrosserie. Storend in het geheel zijn de dakdragers, omdat ze ervoor zorgen dat het dak een rare vorm heeft. De belangrijkste oorzaak hiervan is dat ze te kort voor deze auto lijken, een roofrack behoort nu eenmaal over de gehele lengte van dak te lopen en het lijkt nu alsof ze eigenlijk niet op deze auto thuis horen. Dit alles is het gevolg van de achterklep die tot diep in het dak doorloopt. Als extra zijn er op de testauto toegevoegd; het comfortpakket (€ 5.900,-), de metallic lak (€ 821,-) en de dakdragers (€ 369,-) . Samen met de verwijderingsbijdrage en de wettelijk verplichte kostenposten komt het totaal op € 61.152,25.

Het rijden

Tijdens de eerste meters die je met de 300C aflegt, zul je voornamelijk verbaasd zijn over de gigantische neus die de afmeting lijkt te hebben van een voetbalveld. Het lijkt in het begin dan ook een intimiderende auto om mee te rijden. Dat verandert al snel als je al snel tot de conclusie komt dat het een redelijk lichtvoetige auto blijkt te zijn. Het is vooral te danken aan het gigantische koppel van 510 Nm die al bij 1.600 tpm vrijkomt, dat het vermogen van 218 pk bij 3.800 tpm toch voldoende is voor een respectabele tijd van 7,9 seconden naar de 100km/u. Tijdens die acceleratie wordt je als bestuurder diep in je stoel gedrukt. De overtreffende trap daarvan ondervind je als je even het gaspedaal in het tapijt begraaft om energiek een andere auto in te halen. De automaat zal dan even de tijd nemen om een lagere verhouding te kiezen, waarna een schop in de rug van de inzittenden wordt uitgedeeld. Het gewicht laat zich wel voelen als je een minirotonde over moet, waarbij de koets flink overhelt. Toch is het wel mogelijk om sportief te rijden met de Amerikaanse Duitser. Het onderstel verwerkt snelle bochten met succes en ook is er genoeg grip voorhanden. Het is voornamelijk de elektronica die de achterwielen in bedwang houdt tijdens diezelfde snelle bochten, want je voelt constant de aandrang van de achterbanden om naar buiten te glijden. Het motorgeluid in het interieur zal tijdens dergelijk rijgedrag wel wat hoger zijn dan tijdens normaal gebruik, maar vreemd genoeg is de soundtrack geen typische dieselbrom. Hoorbaar is een mooie volle 6-cilinder grom die perfect bij het karakter van de auto past. Spreek je in een noodsituatie de remmen aan dan zal de auto netjes de snelheid laten afnemen tot het laatste moment waar de auto met een lichte schok tot stilstand zal komen. Tijdens normaal remmen schittert deze schok door afwezigheid.

Klik hier voor een filmpje van onze Chrysler 300C Touring 3.0 CRD V6

Slot

Het is misschien wat onprofessioneel om te zeggen, maar ik heb geweldig genoten tijdens de proefrit met deze “maffiabak”. Het stoere design en de potente motor zorgen ervoor dat deze auto nog hoger op mijn favorietenlijstje terecht komt. En zeker als je deze auto naast zijn naaste concurrenten zet valt op dat hij meer uitstraling heeft, maar prijstechnisch veel gunstiger uitvalt. Een klassieker in wording.

  • geen typische diesel sound
  • standaard 18 inch
  • stoere uitstraling
  • licht overhellen