Citroën Berlingo
1.6 VTi Collection

Arnold van Schepen - 3 november 2012

Goeie lobbes

Mensen en hun auto's; het is voer voor psychologen. Maar de marketeers en productmanagers van automerken kunnen er ook wat van. Ze ontdekken telkens weer een nieuw soort autoconsument, ontwikkelen een auto op maat en ziedaar: weer een niche gevuld. Maar af en toe lijkt de gedachtegang achter automarketing een gradatie te moeilijk. Want waarom zou een jong gezin - huisje, boompje, beestje - met een "actieve" vrijetijdsbesteding per se een lifestyle-combi moeten hebben? Voor de helft van het geld rijd je een Berlingo Multispace, die zulke stationwagens op menig punt de klop geeft. Wel de ruimte, niet de prijs. Maar er zijn vast meer plussen en minnen te ontdekken, daarom namen we gedurende een week de Citroën Berlingo Multispace nauwkeurig onder de loep.

Keuzemogelijkheden

Citroën is niet het enige automerk dat zijn bedrijfsauto's ook levert in een geelkenteken uitvoering. Denk aan de Caddy Combi, de Fiat Qubo en Doblo en de Nissan Evalia. Allemaal voorbeelden van bedrijfsauto's die als praktische gezinsmobiel door het leven gaan. Bij de een is de bedrijfswagenoorsprong wat duidelijker waarneembaar dan de andere. Zie je het niet aan het design, dan merk je het wel aan de rijeigenschappen. Althans, dat is de veronderstelling van veel autokopers, en daarom bij voorbaat al een reden om toch liever voor een C- of D-segment station te kiezen. Of dat terecht is, moet in het geval van de Berlingo Multispace nog maar blijken.

Citroën biedt de kopers van een Berlingo Multispace de keuze uit drie uitrustingniveaus: Attraction, Tendance en XTR. De Attraction is de basisuitvoering die €21.250 kost, deze uitvoering heeft alleen een schuifdeur rechts, frontairbags voor de voorste inzittenden en niet-meegespoten bumpers. De Attraction is alleen leverbaar met 95 pk sterke 1.6 VTi. De Tendance, zoals onze testauto, heeft als voornaamste meeruitrusting schuifdeuren links en rechts, zijairbags, een audiosysteem met aux-ingang, het Pack Look, Pack Comfort en het Pack Electrique. De prijzen van deze uitvoering beginnen bij €23.520. Onze testauto was voorzien van de 120 pk sterke 1.6 VTi. De Tendance is ook leverbaar met de 95 pk benzinemotor of de 90 pk HDi diesel. De XTR is het hoogste uitrustingsniveau en is uiterlijk te herkennen aan de afwijkende voorbumper, de dakdragers en de lichtmetalen velgen. De XTR is leverbaar met de 110 pk sterke 1.6 HDiF of een 1.6 VTi met 120 pk, de prijzen beginnen bij €26.615.

Lekker Frans

In de kleur Bleu Belle-Île is de Berlingo Multispace een frisse verschijning tussen het overwegend grijs-wit-zwarte wagenpark. De belangrijkste opties waarmee onze Multispace is uitgerust zijn het Pack Detection (€822), de handmatige airconditioning (€1.117) en het MyWay navigatiesysteem (€1.150). De prijs van het Pack Detection is erg schappelijk gezien hetgeen je er voor krijgt: een afzonderlijk te openen achterruit, parkeersensoren achter en een cruise control met snelheidsbegrenzer. Een andere aanrader is de €1.118 kostende Modutop. De Modutop is een dak met vier glazen ramen en een enorm centraal opbergvak. Daarbij krijg je meteen een set dakdragers die ook overdwars gemonteerd kunnen worden. Spendeer je €450 extra, dan krijg je bij de Modutop ook drie losse stoelen achterin en zonneschermen voor de enfants. Citroën levert desgewenst ook een derde zitrij die bestaat uit twee volwaardige, uitneembare stoelen.

De stoelen in de Berlingo zijn Frans in de goede zin van het woord: zacht, breed en prima ondersteunend. Als bestuurder zit je op een ruime plek met meer dan voldoende bewegings- en bergruimte. Door de hoge wagenvloer is de instap voor ouderen erg gemakkelijk en de zitpositie is navenant plezierig. Je zit prettig hoog en hebt prima zicht op alles wat er rondom de auto gebeurt, vooral door de grote buitenspiegels. Voor jonge kinderen is de instap door de schuifdeuren wellicht een beetje hoog, maar daar staat tegenover dat ouders zich niet in een bocht hoeven wringen om ze in hun zitjes, dan wel in de gordel te krijgen. Zodra de schuifdeuren geopend zijn, zijn ze moeilijk door kinderhanden te sluiten - een goede maatregel om beknelde armpjes en vingertjes tegen te gaan. Mocht er onverhoopt een deur geopend worden, dan wordt dit ook op het navigatiedisplay bovenop het dashboard getoond. Het dashboard is een-op-een overgenomen van de bedrijfswagenversie, maar het ontwerp en de gebruikte materialen zijn van dusdanige kwaliteit dat je nimmer het gevoel hebt in een budgetauto te rijden. Het is weliswaar no-nonsense kunststof, maar dat zie je er op het eerste gezicht niet aan af. Het dashboard is voorzien van een paar zilvergrijze vlakken die de boel aardig opfleuren. De bekleding is eveneens van het praktische soort. Ook dat zie je er in eerste instantie niet aan af, maar je bent aangenaam verrast hoe gemakkelijk kleverige Ligakoeken zich uit de bekleding laten poetsen.

Geslaagde transformatie

Tijdens het rijden merk je dat Citroën (en Peugeot) zorg hebben besteed aan de transformatie van bedrijfswagen naar personenwagen. Met alleen de bestuurder aan boord veert de Berlingo Multispace opvallend comfortabel. We kennen soortgelijke auto's die - net als hun grijskenteken evenknie - enige belading nodig hebben om prettig te veren. Dat is dus niet het geval bij de Berlingo. Of je nu met één man, of volledig bepakt en bezakt rijdt, de Berlingo biedt het spreekwoordelijke Franse veercomfort. Aan de besturing merk je echter wel dat de Berlingo ook een professionele broer heeft: rond de middenstand is de besturing wat indirect en is de weerstand wat lager. Dit resulteert in een rustig stuurgedrag op snelwegtempo, bij stevige zijwind of in het zog van een vrachtwagen zit je niet met verkrampte armen doordat je continu moet corrigeren. Het nadeel is dat je op minirotondes iets meer zit te draaien, maar de Berlingo Multispace is dan ook geen DS 3/4/5.

Dankzij de reguliere Berlingo heeft de Multispace een bagageruimte om ú tegen te zeggen. Met de achterbank in gebruik is er al 675 liter kofferruimte beschikbaar. Die ruimte is bovendien nagenoeg kubusvormig van vorm. Door de ruimtebesparende achterasconstructie slokken de wielkasten amper kofferruimte op. Het wordt helemaal ruim wanneer je de rugleuning en zittingen voorover klapt: dan slikt de Multispace liefst 3 kuub bagage. Omdat de Berlingo een dikke 1,80 meter hoog is, kun je ook tamelijk hoge voorwerpen in de kofferbak kwijt. Je zet zonder moeite drie fietsen achterin. De hoogte heeft tegelijkertijd een nadelige bijkomstigheid, de Berlingo heeft namelijk een gewone kofferklep, en die is begrijpelijkerwijs navenant groot. Je moet daarom goed rekening houden met de uitzwaai van de klep, je moet twee passen terug doen om je neus en aangezicht te beschermen. Gelukkig is onze testauto voorzien van het Pack Detection waardoor de achterruit afzonderlijk te openen is. Kleine spullen kunnen gemakkelijk via de achterruit worden in- of uitgeladen, het achterste deel van de hoedenplank laat zich omklappen waardoor de kofferruimte eenvoudig bereikt kan worden.

Consuminderen

De Berlingo Multispace rijdt erg comfortabel en past bij een ontspannen rijstijl. Zoals gezegd is de auto behoorlijk stil, en ook op de snelweg houdt 'ie zich goed. Dan blijft het rustig in de auto, windgeruis is nauwelijks aanwezig. Alleen de motor laat van zich horen, en dat is te wijten aan de korte eindoverbrenging. Bij 120 km/u draait het blok 3.750 toeren en dat is net even teveel. De 1.6 VTi zou best een langere eindoverbrenging kunnen hebben. De auto is adequaat gemotoriseerd om vlot met het verkeer mee te kunnen gaan, maar ook niet meer dan dat. Een langere eindoverbrenging zou de prestaties niet ernstig drukken, maar het verbruik daarentegen wel. Op een testroute over binnenwegen en autowegen daalde het verbruik tot 7,3 liter per 100 km. Maar dat schiet omhoog tot 8 liter zodra de snelweg betreden wordt. Het is raadzaam voor potentiële kopers om het jaarkilometrage eens goed onder de loep te nemen, wellicht is een diesel eerder interessant dan je zou denken. Tot slot nog een puntje dat eenvoudig verholpen kan worden: de lichtopbrengst van de af-fabriek gemonteerde halogeenpitten houdt niet over. Voor €25 heb je een paar H4 lampen van goede kwaliteit die de lichtopbrengst aanzienlijk vergroten - de lampen laten zich eenvoudig wisselen.

Praktisch ingesteld

De Citroën Berlingo Multispace is een ideale auto voor mensen die een dynamische vrijetijdsbesteding / gezinsleven hoger in het vaandel hebben staan dan dynamische rijeigenschappen. Hij is ideaal voor huishoudens die regelmatig grote spullen vervoeren en voor wie de auto vooral een praktisch vervoermiddel is. Hij rijdt in elk geval comfortabel, is behoorlijk stil en netjes afgewerkt. Bovendien zijn de meest praktische opties schappelijk geprijsd. Papa's, mama's en echtelieden die hun goeie geld graag spenderen aan leuke uitjes met het gezin, hebben aan de Berlingo Multispace een goede gezinsvriend. Dan maar geen lifestyle-combi, maar een gewoon een goeie lobbes.

  • Praktisch
  • Comfortabel onderstel
  • Stil
  • Eindoverbrenging te kort
  • Verbruik
  • Lichtopbrengst koplampen