De samenwerking tussen het Franse Renault en het Roemeense Dacia is tot nu toe voornamelijk beperkt gebleven tot het bouwen van auto’s onder licentie voor de Oost-Europese markt. De Logan is het gevolg van een miljoeneninvestering van Renault, waarmee de Fransen een vergelijkbaar resultaat willen krijgen als wat Volkswagen met Skoda voor ogen had. En de gevolgen daarvan zijn bekend.
Het blijkt dus toch te kunnen: een echte budgetauto zonder dat het interieur er goedkoop uitziet. Door reeds bestaande onderdelen te gebruiken kon Dacia de kosten laag houden. Je moet overigens wel een Renaultkenner zijn om alle geleende delen te herkennen. Zo komt onder andere het dashboard uit de Clio, de ventilatieroosters en de pookknop uit de Master en de sleutel is van de kangoo. Het enige nadeel van dit dashboard zit in de vorm van de zilvergrijze middenconsole. Omdat hij aan de onderzijde naar achteren wegbuigt, is het moeilijk om de bedieningsorganen van de verwarming af te lezen en te bedienen. De voorstoelen zitten redelijk, maar geven net te weinig steun in de snellere bochten. Je zult je schrap moeten zetten als je de sportieve toer opgaat. Het enige wat echt storend zou kunnen zijn is de lengte van de stoelzitting. Bestuurders met lange bovenbenen hebben daaraan echt te kort. Op de achterbank slaagt de Logan erin om de Kia Rio sedan te overtreffen. Terwijl de Dacia maar 1 centimeter langer is (4.24m. tegen 4.25m.) is de beenruimte voor de achterpassagiers ruim voldoende. Ook onder de achterklep is de Roemeen fors groter, het verschil is ruim 61 liter.
De buitenkant heeft meer een eigen gezicht en heeft weinig weg van een Renault. Het geheel is simpel gehouden en voldoet aan alle eisen die een goedkope auto stelt. Toen ik na de proefrit tegenover de verkoper mijn bezorgdheid uitte dat de Logan alleen als sedan leverbaar is (een carrosseriesoort die traditioneel niet populair is in Nederland), vertelde hij me, dat dit in deze prijsklasse geen groot bezwaar is. Binnen een week na aanvang van de verkoop had hij er al zes verkocht. Er komt geen Logan diesel op de markt, omdat dan de vanafprijs boven de € 15.000,- uit zou komen. Wel komt er omstreeks 2007 een stationwagen op de markt waarvan impressies al rond op het internet rondzwerven.
Ik heb hierboven al een keer het woord ‘sportief’ gebruikt, en voor degene die daar sceptisch tegenover staan en dus niet geloven dat, dat mogelijk zou zijn met deze goedkope auto; De Logan staat op hetzelfde onderstel als de Clio, de Modus en de Nissan Micra. Drie auto’s die bekend staan om een strakke wegligging. Het was dus bijna onoverkomelijk dat die eigenschap besmettelijk zou zijn in de richting van de Logan. Daarbij wordt de Oost-Europeaan in Nederland standaard geleverd met andere schokdempers en Michelinbanden, waarmee de rijeigenschappen meer de waardering van Nederlanders kan wegdragen. Mede daardoor laat de Logan zich niet van zijn stuk brengen wanneer je een strakke lijn door een snelle bocht vraagt. Idem tijdens de minirotondetest, al kwam op dat moment wel het tekort aan zijdelingse steun naar boven drijven. Positieve bijdrage aan dit alles doet het 1598 cc sterke motorblok met 90 pk bij 5.500 tpm en 128 Nm bij 3.000 tpm. Met speels gemak laat de naald zich naar de rechterzijde van de toerenteller sturen en het blok in het vooronder laat merken dat hij dat lekker vindt want hij stuwt de auto op een vlotte manier door het verkeer. Van nul naar honderd gaat in 11.5 seconden. Het schakelen gaat nagenoeg zonder een hakerig gevoel, alleen als je het echt te snel wil doen, is een kleine weerstand voelbaar. De stuurbekrachtiging laat een hoop werk over voor de chauffeur, en dat komt de stabiliteit weer ten goede. Gelukkig is ABS in deze prijsklasse ook al ingeburgerd. Dit systeem functioneert naar behoren, al laat hij zich wel flink voelen in het rempedaal.
Er zijn in Nederland acht auto's verkrijgbaar die goedkoper zijn dan de instapper van de Dacia Logan. De eer van goedkoopste komt toe aan de Daihatsu Cuore 1.0 12v Kyoto die te verkrijgen is voor € 7.498,-. En hoewel al deze auto’s prijstechnisch met de Logan concurreren, staan ze toch op een geheel ander niveau. De enige twee auto’s die echt kunnen wedijveren met de Dacia zijn de Lada 110 8V en de Kia Rio sedan met de oude styling. En omdat ik nog niet met de Lada heb gereden, kan ik alleen maar een vergelijking maken met de Kia die vervolgens op de meeste punten de Dacia voor zich moet laten.