Audi A4 Avant
2.0 TDI Pro Line

Jarno van Maanen - 26 mei 2006

Intro

Audi staat – weliswaar iets minder dan Volvo – bekend om haar stationwagens. Deze A4 Avant is misschien geen échte stationwagen, meer een ‘lifestyle combi’, maar het is desalniettemin een typische Audi, zowel qua uiterlijk als qua eigenschappen. Audi belooft dat deze auto beschikt over “dynamische rij-eigenschappen, optimale veiligheid en een ruim interieur”, maar in hoeverre komt Audi haar woorden na? Is dit slechts marketing-praat of is de A4 Avant echt zo’n alleskunner?

Het exterieur

Vaak wordt het verwijt gemaakt dat alle modellen van Audi tegenwoordig zo op elkaar lijken. Hier valt wat voor te zeggen, maar gelukkig is de Audi A4 relatief eenvoudig van de andere Audi’s te onderscheiden. Zo heeft de A4 als enige Audi geen rechthoekige koplampen, maar koplampen met een klein knikje aan de onderkant. Ook aan de mistlichten is het te zien: in de meeste Audi’s zitten die ‘los’ in een roostertje, maar bij de A4 zijn de mistlichten in een soort dwarsbalkje opgenomen, op dezelfde manier als bijvoorbeeld de Porsche Cayman. Al met al is de A4 goed te onderscheiden, mits je weet waar je moet kijken.

Nu de nieuwe TT is gepresenteerd is het gehele gamma van Audi voorzien van een zogenaamde ‘single frame grille’. Met deze typische grille straalt de auto kracht uit, het front is duidelijk aanwezig en ooit minder anoniem dan zijn voorgangers. Dit draagt eraan bij dat men gewillig voor je aan de kant gaat op de snelweg, maar misschien komt dit omdat de ongeoefende autospotter je aanziet voor een A6 of zelfs een A8. Het is leuk om te zien dat de vorm van de grille terugkomt in het stuur. Dit lijkt misschien een klein detail, maar hierdoor vormen uiterlijk en innerlijk iets meer één geheel.

Met de zeventienduims vijfspaaks parallelvelgen ziet de auto er sportief uit. Op sommige stationswagens zouden deze velgen misstaan, omdat de velgen te sportief zijn voor de auto, maar bij deze auto passen ze prima in het plaatje. De Audi A4 is ook een typische auto waarbij de uitstraling grotendeels afhankelijk is van de velgenkeuze en bij dit exemplaar zit dat wel snor.

Door de eenvoudige vorm ziet hij er stoer uit. Het is een kenmerkende no-nonsense vormgeving: rechte belijning, geen frivoliteiten en gewoon heel logisch. Precies zoals je van een moderne stationwagen mag verwachten. De kleur – Quartzgrijs metallic – ziet er op een of andere manier minder saai uit dan andere zilvergrijze kleuren. De kleur past goed bij de auto en een bijkomend voordeel is dat de single frame grille er in combinatie met deze lakkleur niet té opvallend is.

Het interieur

Zakelijkheid is het eerste woord dat in je opkomt als je een Audi A4 Avant stapt. Dat betekent echter niet gelijk dat het interieur van deze auto kil en afstandelijk is, want met de juiste combinatie van kleuren en materialen – bijvoorbeeld bruine bekleding en een zwart dashboard – kan het interieur best een warme uitstraling hebben. Voor deze auto is gekozen voor een zwart dashboard met aluminium decoratielijsten, die – geheel in lijn met de velgen en de sportstoelen – de auto een sportieve uitstraling geven.

De middenconsole is eenvoudig vormgegeven en alle knoppen zitten een logische plaats. Hoewel de middenconsole de laatste jaren weinig is veranderd, ziet hij er niet gedateerd uit. De knoppen zijn bijna allemaal rechthoekig en voelen solide aan, je voelt de kwaliteit.

Bij deze A4 Avant is gekozen voor sportstoelen, die bekleed zijn met leder en alcantara. De stoelen bieden een zeer goede zijdelingse steun, bovendien voorkomt het stroeve alcantara eventueel zijdelings schuiven in scherpe bochten. Ook beschikken deze stoelen over een viervoudig verstelbare lendensteun en een uitschuifbaar bovenbeenstuk. Met een meerprijs van iets minder dan duizend euro is dit een aan te raden optie, ze maken écht een verschil.

Geheel volgens de Audi-traditie heeft het instrumentarium twee kleine klokjes voor de koelvloeistoftemperatuur en de brandstofvoorraadindicator, twee grote klokken voor de snelheid en het toerental en in het midden een informatie-schermpje. Het geheel heeft een luxe uitstraling, vanwege de chromen randen oogt het goed afgewerkt en bovendien is alles goed afleesbaar.

Een stationwagen hoort praktisch te zijn en gelukkig voldoet de Audi A4 Avant goed aan deze eis. De ruimte voorin is heel behoorlijk, de ruimte is goed benut en er zijn handige vakjes, enkele bekerhouders en een gekoeld dashboardkastje. De ruimte achterin is weinig verrassend voor een auto van dit formaat: groot genoeg voor flinke kinderen, maar voor volwassenen is het aan de krappe kant. De hoofdruimte is achterin niet verkeerd, de beenruimte houdt echter niet over, met name als de bestuurder geen kleintje is.

Helemaal achterin kan 452 liter bagage worden gestopt. De achterbank is in ongelijke delen neerklapbaar en als je van die neerklapbaarheid gebruik maakt, dan vergroot je daarmee de capaciteit van het laadruim tot 1.365 liter. Geen slechte cijfers, maar de BMW 3-serie Touring alsmede de Mercedes C-klasse Combi scoren nét iets beter op dit gebied. Audi mag van geluk spreken dat bij deze lifestyle combi’s het uiterlijk vaak een grotere rol speelt dan het praktische aspect.

Het rijden

Deze A4 Avant heeft alle goede papieren. Een sportonderstel waarmee de auto twee centimeter dichter bij het asfalt staat dan een gewone A4, zeventienduims wielen met 23,5 centimeter brede banden rondom en een algehele afstelling die meer op sportiviteit dan op comfort is gericht. In bochten ligt hij al een blok op de weg, met snelle lastwisselingen heeft hij geen enkel probleem en toch voelt hij niet oncomfortabel aan.

Ook op de bediening van de auto valt weinig aan te merken. Het multifunctionele met leer beklede sportstuur ligt voortreffelijk in de hand, biedt voldoende grip, is precies groot genoeg en ziet er ook nog eens heel aantrekkelijk uit. Een prima stuurtje dus. Het sturen zelf gaat ook heel aardig: genoeg weerstand en genoeg precisie. Ook de pedalen voelen fijn aan. Het gaspedaal voelt heel direct aan – helaas reageert de transmissie niet zo snel – en het rempedaal voelt ook direct aan. Het rempedaal kost wel enige gewenning, omdat de remwerking pas vrij laat intreedt. Je moet eerst even trappen voordat hij remt, als je dat eenmaal weet, dan werkt het prima en is de rem heel goed te doseren. Tot zover de pluspunten. Dan nu de Multitronic.

Simpelgezegd is Multitronic een transmissie-systeem waarbij de overbrenging steeds wordt aangepast aan de snelheid, waardoor je traploos kunt versnellen en je de toerenteller niet steeds heen en weer ziet bewegen. In theorie is Multitronic geweldig: laag verbruik, veel dynamiek en een hoog comfortniveau. De praktijk is echter wat minder rooskleurig. Wanneer de keuzehendel in ‘drive’ staat, gedraagt het systeem zich als een trage automaat: laat reageren op het gaspedaal en bij afremmen ‘schakelt’ pas heel laat terug. Als je bijvoorbeeld al remmend door een scherpe bocht rijdt, dan voelt het aan alsof je die scherpe bocht in een veel te hoge versnelling neemt. De auto voelt dan zwaar aan en het toerental is zeer laag. Je kunt ervoor kiezen om de keuzehendel in ‘sport’ te zetten, daarmee bestrijd je de bovenstaande symtomen enigszins. Je kunt er ook voor kiezen om met de flippers aan het stuur of de handmatige stand van de keuzehendel aan de slag te gaan. Dat rijdt al een stuk fijner, maar aan de andere kant: dat kan met een tiptronic ook, daar heb je geen Multitronic voor nodig. Al met al is het geen geweldig systeem, een conventionele automaat of een gewone handbak verdient de voorkeur.

Slot

De Audi A4 Avant is, met name in deze sportieve uitdossing, een begerenswaardige auto. Hij ziet er goed uit, heeft een fijne motor, het onderstel is prima en hij is tamelijk praktisch. Het grootste nadeel aan deze auto is de transmissie; het Multitronic-systeem is een bron van ergernis en doet je verlangen naar een tiptronic of zelfs naar een gewone handbak. Op veel punten verschilt hij weinig van zijn concurrenten, zoals de ruimte achterin, de bagageruimte, de prijs en de standaarduitrusting. Met name de wegligging is een erg sterk punt van deze auto. Met een tiptronic-transmissie en iets minder vinkjes op de optielijst – zodat de prijs niet zo buitensporig hoog is – zou het een fantastische auto zijn.

  • Sportief uiterlijk
  • Mooi interieur
  • Goede wegligging
  • Multitronic werkt niet fijn
  • Hoge prijs van opties
  • Iets tegenvallende bagageruimte