Mercedes-Benz S 63 AMG
Lang

Dirk-Jan Dalhuisen - 12 mei 2012

Halve wereld

Open monden en verdeelde reacties; Mercedes-Benz kreeg de halve wereld over zich heen toen het in 2010 de deur naar het automobiele topsegment openzette voor de viercilinder dieselmotor. Begrip en verontwaardiging stonden lijnrecht tegenover elkaar aan de wieg van de S 250 CDI. Alsof er niets aan de hand was, werd er in Stuttgart vrolijk verder gedownsized. Door je gedachten spookt een S 200 Kompressor? Vergeet het maar: het volgende slachtoffer - tevens onderwerp van deze test - bevindt zich aan het andere uiterste van het S-spectrum en luistert naar de naam S 63 AMG! Ja, echt waar...

Eerbetoon

Z'n laatste adem heeft de atmosferische 6,2 liter V8 in de S-Klasse al uitgeblazen, maar bij wijze van eerbetoon prijkt de naam 'S 63 AMG' nog altijd op het voluptueuze achterwerk van Mercedes-Benz' vlaggenschip. De afgeloste aandrijflijn - een bron van akoestisch genot - verliest door onverbiddelijke klimaateisen steeds meer terrein en briest en snuift nog slechts in een handjevol AMG-modellen. Zo zet het angstaanjagende gehuil je nog het kippenvel op de armen, zo vertolkt het de laatste stuiptrekkingen van een motorisch fenomeen dat tot het bittere einde vecht voor z'n bestaan. De drang naar alles wat pretendeert groen, zuinig en duurzaam te zijn is nietsontziend en daardoor zelfs tot het elitaire segment doorgedrongen.

Zo sneuvelde ook de atmosferische V8 in de S 63 AMG. In navolging van andere AMG-modellen nam een kleinere 5.5 met evenzoveel cilinders het stokje over. Maar vergis je niet: gevoed door twee turbo's haalt het nieuwe AMG-blok verwoestender uit dan ooit! De getallen liegen er niet om: 544 allesverslindende pk's en 800 boomontwortelende Newtonmeters krijgen de 275 mm brede achterwielen te verwerken. Met het AMG Performance-pakket hoest het handgebouwde blok zelfs nog eens 27 pk en 100 Nm extra op - genoeg om het twee ton zware gevaarte vanuit stilstand in 4,4 schamele seconden naar de honderd te katapulteren en vervolgens, als het moet, door te denderen tot een huiveringwekkende 300 km/h.

Het prestatiepotentieel van de S 63 AMG laat zich nauwelijks in woorden vangen, maar het grote nieuws is wel dat Mercedes-Benz' limousine een stuk efficiënter is geworden. Gaf de S 63 AMG z'n brute kracht voorheen pas vrij in de hogere toerenregionen, de geblazen V8 uit Affalterbach laat z'n spierballen al heel vroeg zien. Gevolg is dat de eenvoudigste van het AMG-stel - er is ook een S 65 AMG met dubbelgeblazen V12 - daardoor niet alleen een respectabele 30% zuiniger, maar ook een minstens zo plezierige 20 mille goedkoper is geworden. Wie minimaal 184.400 euro te besteden heeft, zal er niet wakker van liggen, maar toch: als je op zo'n bedrag meer dan 10% in eigen zak kunt houden, is dat altijd mooi meegenomen.

Koud kunstje

Kun je genoegen nemen met de royale standaarduitrusting van de S 63 AMG, dan komen die 20.000 euro's mooi van pas voor een grondige opknapbeurt van je Toscaanse vakantievilla. Is echter alleen het allerbeste goed genoeg, dan is het een koud kunstje om het financiële gewin, desnoods zelfs in veelvoud, bij je Benz-dealer stuk te slaan op allerhande lekkernijen die het bezitten van een S 63 AMG nog verder veraangenamen. Verzin het maar en je kunt het krijgen - standaard dan wel tegen betaling. Een 1.200 Watt BeoSound-audiosysteem van Bang & Olufsen? Kassa: 8.196 euro alstublieft. Je AMG vanbinnen en vanbuiten individualiseren? Dan is designo het toverwoord. Kosten? Hou je vast: oplopend tot 13 mille en een tientje! En zo kunnen we nog wel even doorgaan. Wie het breed heeft...

Zo'n diepe graai in de buidel is gelukkig geen noodzaak om de S 63 AMG van een waardig uiterlijk te voorzien. De statige Stuttgarter dwingt met ruim vijf strekkende meters van zichzelf al respect af en het imposante arsenaal AMG-geschut doet daar nog een sportieve schep bovenop. De heren designers hebben de deftige S-Klasse in een sportieve jas gestoken en van de nodige brutaliteit voorzien. Een heldhaftig front, uitgeklopte spatborden met daaronder afgetraind 19 inch lichtmetaal en een aangedikte achterzijde met diffusor en prominente, vuistdikke stortkokers - twee aan weerszijden - zeggen genoeg: deze S-Klasse kun je maar beter serieus nemen!

Huiskamergevoel

Aan boord van de S 63 AMG gaat het er heel anders aan toe. Waar de prestaties er aan de buitenkant behoorlijk dik bovenop liggen, stap je over de drempel een andere wereld binnen: minstens zo imposant, maar veel meer ingetogen. Als in iedere andere S-Klasse voert een luxueuze, chique huiskamersfeer ook in deze AMG de boventoon. Het zijn slechts details die je wijzen op de kracht die onder het rechter pedaal verscholen ligt. Afgewerkt met oog voor detail en rijkelijk voorzien van de mooiste materialen pakt deze über-Benz je helemaal in. Het opgeruimde dashboard helpt de ergonomie een handje; de heerlijke fauteuils met verwarm-, ventilatie- en massagefunctie - u begrijpt: 'stoelen' is te oneerbiedig - vervolmaken het behaaglijke gevoel. Dit is hoe de S-Klasse groot is geworden!

Dat 'comfort' in Das Haus' vocabulaire met kapitale letters staat geschreven, komt tijdens het rijden zo mogelijk nog sterker tot uiting. Aan boord houdt de machtige, diepe V8-grom zich bijvoorbeeld opvallend op de achtergrond, terwijl je omstanders unaniem om zich heen ziet kijken waar dat onheilspellende gebulder ineens vandaan komt. Ook de gemoedelijke besturing - licht, zoals het een Mercedes-Benz betaamt - en het vergevingsgezinde onderstel verraden dat zelfs deze AMG vooral voor comfortabele Autobahn-ritten is gebouwd. Dat men de S-Klasse in Affalterbach van wat sportieve randjes heeft voorzien, maakt deze S 63 AMG immers nog niet tot een topsporter. Nee, wie wil boenderen, koopt maar een C 63 AMG.

Ontketend

Dat de S 63 AMG het zonder een sportwagenkarakter moet doen, zegt gelukkig niets over z'n prestatievermogen. Als we dat in één woord moeten vatten, is 'ontketend' wel het meest gepast. Puttend uit een oneindige krachtsreserve gooit de V8 op ieder gewenst moment energiek en met welhaast onwerkelijk gemak de beuk erin. In split seconds volgen de zeven versnellingen elkaar op, waarbij je het gas niet eens heel diep naar de bodem hoeft te drukken om het gevaarte als een opgejaagd stuk wild te lanceren - rap genoeg om menig erkende sportwagen het nakijken te geven. Eén moment van onachtzaamheid en de snelheidsmeter zwerft al ergens hoog in het illegale bereik. Ontzagwekkend, wat een machtsvertoning!

Juist omdat het zó gemakkelijk zó hard gaat, vergt relaxed cruisen - waarvoor de S-Klasse eigenlijk is bedoeld - een goede zelfbeheersing. Ergens in de verte hoor je de nieuwe V8 tevreden een bescheiden 2.000 rpm draaien. Goed voor het verbruik; evenwel nog steeds genoeg om resoluut van de plek te komen. En, last but not least, in zuivere harmonie met de soevereiniteit waarmee de S-Klasse - bijgestaan door het actieve onderstel ('Active Body Control' in Mercedes-terminologie) - de ene na de andere kilometer wegschrijft. Met behulp van sensoren wordt de kolossale sedan op sublieme wijze in balans gehouden. Voor optimale zijdelingse steun in de bocht worden zelfs de stoelwangen opgepompt! Snelheid lijkt de S-Klasse niet te deren: hoe hard het ook gaat, de auto geeft simpelweg geen krimp.

De serene rust en de onverstoorbaarheid waarmee de AMG over de weg zoeft, werken zo overweldigend dat je ongemerkt nagenoeg altijd te hard rijdt. Niet eens zozeer omdat de S 63 AMG zo opzwepend is, alswel omdat iedere vorm van snelheidsbesef je ontgaat. Een lichte beroering van het gaspedaal is immers al voldoende om ongemerkt grote stappen te zetten, waarbij het verbruik parallel met de snelheid lijkt op te lopen. Een rustige rijstijl resulteert nog in een heel aardig verbruik van 1 op 8; wie de verleidingen van het gaspedaal niet kan weerstaan, rijdt - als vanouds - binnen 500 kilometer moeiteloos de hele 90 liter-tank leeg.

Overweldigend

Dat brengt ons gelijk bij de vraag - voorzover die er bij een auto als deze toe doet - of de S 63 AMG echt wel zoveel vriendelijker is voor Moeder Aarde. Het zijn vooral de lange afstanden waarop de zuinigheidsbelofte gegrond blijkt. De S-Klasse toont zich daar een tot in de puntjes doordacht meesterwerk dat je zo volmaakt naar je bestemming brengt, dat je je nauwelijks fijner vervoer kunt wensen. Hoe langer je met de S-Klasse onderweg bent, des te beter je begrijpt waarom velen Mercedes-Benz' topmodel zien als het beste jongetje van z'n klas. Een S-Klasse schept niet alleen hoge verwachtingen, maar maakt ze ook ruimschoots waar.

En de nieuwe motor? Goed beschouwd past het laagtoerige karakter van de nieuwe biturbo V8 eigenlijk veel beter bij de rust die de S-Klasse over zich heeft. Echte puristen zullen de teloorgang van de atmosferische V8 betreuren, al wordt het machtsvertoon zo gepolijst en overtuigend opgevoerd dat diezelfde puristen hun hart eerder aan scherpere auto's zullen ophalen. Want laat je door de AMG-plaatjes niet van de wijs brengen: de nieuwe S 63 AMG is verstommend snel, maar te comfortabel om voor sportwagen door te gaan. Wat niet wegneemt dat de auto in z'n veelheid aan facetten wel een onuitwisbare indruk achterlaat.


Fotografie: Dirk Jansen

  • Extreem comfortabel
  • Verfijnd tot op het bot
  • Vernietigende prestaties
  • Exorbitant duur
  • Niet voor puristen
  • Lust nog steeds een slok