Ford Focus
2.0 TDCi Titanium

Wilbert Huls - 15 juli 2005

Intro

De nieuwe Focus stond al een tijdje op mijn verlanglijstje om eens te mogen besturen. In een populaire klasse was de vorige focus een populair model. Wat heeft deze nieuwe Focus wat de concurrentie niet heeft? Om dat zelf te ondervinden krijg ik de krachtigste diesel mee die in de Focus geleverd wordt: de 136 pk sterke 2.0 TDCi. Ik ben benieuwd...

Het interieur

Wow... als je binnen zit heb je haast niet meer het gevoel dat je in een compacte middenklasser zit. Wat een luxe van binnen. Eerst maar eens de zitpositie goed instellen, de stoel is volledig electrisch te verstellen en het lukt dan ook prima om een goede zitpositie te vinden. De grijsblauwe, half-lederen stoelen zitten trouwens sowieso erg goed.
Ook het dashboard straalt luxe uit. Het is in 2 kleuren uitgevoerd: het grijsblauwe kleurtje wat je ook bij de stoelen terug vindt en een beige-achtige kleur. Er is duidelijk een andere weg ingeslagen dan bij de vorige focus. Het dashboard is zakelijker ingericht en neigt naar dat van de Mondeo. Het futuristische haast kunstzinnige dashboard uit de vorige focus is hierin niet meer te herkennen. De knoppen op het dashboard zelf bevinden zich allemaal rond het prominent aanwezige navigatiescherm. Er zijn ook nog heel wat knopjes en hendels rond het stuur te vinden. Wel wat té veel als je het mij vraagt. Was het eerder een leuke optie om radiobediening of cruisecontrol op het stuur te hebben, nu zit zo'n beetje alles op en rond het stuur lijkt het wel. Wat mij betreft is dit een typisch gevalletje van 'overdaad schaadt'. Heel opvallend, en jammer, aan het dashboard vind ik overigens wel dat het kunststof tegen de voorruit ineens weer zwart is, terwijl dat verder in het interieur niet terugkomt. Waarom dit niet gewoon in dezelfde kleur houden, Ford?
Achterin heb je genoeg beenruimte om wat dat betreft comfortabel te kunnen zitten, ook lange benen kun je er prima kwijt. Echter je bovenlichaam moet niet al te lang zijn, want met mijn in totaal 1 meter 85 zit ik met mijn hoofd tegen het dak in rechte zitpositie. Dat viel me erg tegen. Het aflopende dak is een kenmerkende lijn in deze Focus, maar voor de passagier achterin is dat dus niet echt fijn.
In de koffer heb je een zee aan ruimte. Hij is zo al behoorlijk ruim in zijn klasse en natuurlijk is met neerklapbare achterbanken nog veel meer ruimte te bewerkstelligen.

Het exterieur

Ook qua exterieur is de Focus dichter naar de Mondeo toegekropen. Van de voorkant is met de grille en koplampen duidelijk een Fordgezicht te herkennen. De lijnen van de zijkant zijn wel dichterbij de oude Focus gebleven al loopt de daklijn wel wat scherper af.
Opvallend is dat er bij deze complete uitvoering toch een kunststof dakspoiler is gemonteerd. Er is haast geen kunststof meer te vinden aan de buitenkant en daardoor springt de spoiler nog meer in het oog.
De sportieve looks krijgt deze auto door zijn dikke wielkasten met groot blinkend lichtmetaal. Verder zijn de witte knippers, mistlichten en fel rode achterlichten elementen die de auto afmaken. Het bekende aquarius-blauwe kleurtje misstaat deze jongen trouwens geenzins.

Het rijden

Een 2-liter dieselmotor waarop achterop al de rode letter Ci prijken een 6-versnellingen handbak beloven veel. En als ik het eerste stukje wegrijd, maakt de motor direct duidelijk dat hij zijn beloften gaat nakomen. Wat een trekkracht! Het duurt héél eventjes voordat je echt de duw in de rug krijgt, maar toch gebeurt dit al bij een redelijk laag toerental. En bij een stukje snelweg blijkt dat die kracht over een redelijk groot toerenbereik beschikbaar is. In welke versnelling en bij welke snelheid ik ook rijd, als ik het gaspedaal even goed wegduw lijkt de motor er helemaal geen problemen mee te hebben. Continu geeft hij je het gevoel dat ie zelfs nog over heeft. Imponerend!
Bij deze sportieve rij-eigenschappen hoort natuurlijk een sportieve afstelling. En dat merk je! Je voelt de weg continu als je rijdt. Ieder hobbeltje of kuiltje wordt doorgegeven aan de bestuurder. Persoonlijk houd ik hier wel van, maar om met een bekendheid te spreken 'Elk voordeel heb zijn nadeel': ik kan me voorstellen dat dit voor de kilometervreters en un momento dado wat teveel van het goede is. Want een wat rommelige klinkerweg of wat stadsdrempeltjes verneem je ook erg goed binnen in de auto.
Het stuurgedrag is ook in overeenstemming met het sportieve gedrag. De Focus stuurt strak en houdt jouw draaiingen aan het stuur nauw in de gaten. Al met al echt een genot om in te sturen.

Slot

Ik had behoorlijk hoge verwachtingen van deze Focus en ik moet zeggen dat hij me zeker niet teleurgesteld heeft. De combinatie van luxe en sportiviteit is prima uitgevallen in deze auto. De 5-deurs hatchback is er al vanaf € 19.100, maar het laat zich natuurlijk raden dat deze uitvoering daar niet meer bij in de buurt gaat komen. Voor deze uitvoering zit je zo al dik over de € 31.000 heen. Die prijs is nagenoeg gelijk aan gangbare concurrenten als de Golf en 307 met nagenoeg gelijke uitrusting, als je het mij vraagt is deze Focus zodoende zeker het overwegen waard, maar het is toch wel héél veel geld voor een compacte middenklasser.

  • Luxe interieur
  • Trekkracht
  • Sportieve rij-eigenschappen
  • Hoofdruimte achterin
  • Dakspoiler
  • Prijs deze uitvoering