Audi RS 3 Sportback
2.5 TFSI

Bjorn Blokzijl - 26 april 2012

Afscheidscadeautje

Als bepaalde modellen uit het gamma gaan omdat de opvolger al staat te trappelen om geïntroduceerd te worden, proberen de fabrikanten vaak het 'oude model' nog een verkoopboost te geven met een speciale uitvoering of aantrekkelijk optiepakket. Audi's compacte middenklasser - de A3 - is na ruim acht jaar in zijn huidige gedaante aan aflossing toe. Op de valreep is van dit model een speciale uitvoering op de markt gebracht: de RS 3. Nu kennen we de toevoeging van deze twee letters al van bijvoorbeeld de RS 5 en TT RS, maar voor de A3 is dit de eerste keer in zijn geschiedenis dat quattro GmbH zich nog uitvoeriger met de auto heeft bemoeid.

Ingetogen sportief

Waar de S3 zowel als drie- en vijfdeurs verkrijgbaar is, is de RS 3 er enkel als vijfdeurs Sportback. Concurrenten plakken een heftig spoilerpakket op de auto, waardoor hij zich overduidelijk onderscheidt van zijn minder bedeelde broeders. Ook Audi heeft de RS 3 voorzien van uitgeklopte wielkasten, forsere luchtinlaten in de neus, een diffuser en 19 inch RS-velgen, al heeft een leek niet direct in de gaten met een uitzonderlijk snelle 'hot hatch' te maken te hebben. In de basis is het ontwerp van de Duitser al geslaagd. Strakke lijnen, de single frame grille en eenvoudig gestyleerde lichtunits zorgen voor een uitgebalanceerd design. Met de eerder genoemde wijzigingen aan het uiterlijk blijft er een balans tussen ingetogenheid en sportiviteit. Helaas is de RS 3, in tegenstelling tot de andere RS-modellen, niet uitgevoerd met uitlaatpijpen aan beide zijden. De dubbele pijpen aan slechts één zijde passen toch minder goed bij deze dik gemotoriseerde uitvoering.

Nog steeds praktisch bruikbaar

Ook van binnen veranderde ten opzichte van de meer alledaagse A3 het één en ander. Het dikke en van onder afgeplatte stuur, optionele kuipstoelen, aluminium pedalen en de vele RS 3-badges in het interieur laten geen twijfel bestaan over het feit dat je hebt plaatsgenomen in de dikste A3 die te verkrijgen is. Wat is gebleven is de praktische bruikbaarheid. Op de achterbank is ruim voldoende plek voor lijf en leden, al nemen de kuipstoelen met de harde achterzijde wel wat meer ruimte in beslag. Ook aan de bagageruimte is niets veranderd. Mocht er toch meer bagageruimte nodig zijn, dan is ook de achterbank in delen neerklapbaar. Uiteraard is de testauto voorzien van alle luxe die verkrijgbaar is op deze automobiel. MMI-navigatie, een Bose audiosysteem met tien luidsprekers, Bluetooth voor de telefoon, een aansluiting voor de iPhone/USB en automatische airconditioning, Audi's paradepaardje in de compacte middenklasse heeft het allemaal aan boord. Duitsers staan er om bekend zetels te produceren die stevig, maar toch comfortabel zijn. Hoewel de kuipstoelen het lichaam perfect omsluiten om je ook op je plek te houden bij stevig bochtenwerk, zijn ze niet té hard. Ook na langere ritten blijven de stoelen voldoende comfortabel.

Hard rijden voor iedereen

Alle schoonheden van binnen en van buiten zijn natuurlijk maar bijzaken bij een auto als een RS 3. Het gaat erom de 340 paarden los te laten over de vier wielen van de Audi. Deze ruime hoeveelheid pk's worden geleverd door een machtige vijfcilinder geblazen motor met bijna 2,5 liter inhoud. Machtig door het indrukwekkende vermogen en koppel, maar ook door het geluid wat dit blok ten gehore brengt. Met flippers achter het stuur bedien je de zeventraps S-tronic. Een geheel automatische stand is ook inschakelbaar, maar zeker bij een auto als deze wil je zelf de volledige controle hebben over de schakelmomenten. Door het hoge koppel en de vierwielaandrijving spurt de RS 3 vanuit stilstand naar honderd kilometer per uur in een duizelingwekkende 4,6 seconden. Dit is exact hetzelfde tijdsbestek als waarin de Audi R8 4.2 deze sprint voltooid. Wil je bij het accelereren de prachtige vijfcilinderroffel goed horen, dan ben je genoodzaakt de zijruit iets te laten zakken. Voor een sportief model als deze is het motor- en uitlaatgeluid teveel geweerd uit het interieur. Voordeel van deze geluidsisolatie is wel dat je bij lange ritten niet constant een harde motorbrom hoort. Niet alleen in rechte lijn is de grip en acceleratie indrukwekkend, ook in bochten kleeft de auto aan de weg. Hoewel nooit meer dan 50 procent van de krachten naar de achterwielen worden geleid en de auto in de basis grotendeels door de voorwielen wordt aangedreven, komt onderstuur pas om de hoek kijken bij extreem hoge bochtensnelheden. Met wat meer vermogen op de achterwielen zou het rijgedrag wat spannender worden - zoals zijn achterwielaangedreven concurrenten - maar ook minder 'fool proof'. In deze vorm is de auto ook door minder geoefende bestuurders tot op het randje te rijden, zonder dat deze heftig uitbreekt. Helpende hierbij zijn de 18 inch geperforeerde remschijven die de ruim anderhalve ton zware auto desgewenst in no-time stil zetten. Al levert de RS 3 340 pk en is de auto verre van een lichtgewicht, het testverbruik op van 1 liter op elke 7,7 kilometer. Gezien zijn opzwepende karakter is dit netjes te noemen, waarbij opgemerkt moet worden dat de boordcomputer bij constante snelheden op de snelweg - bij 120 kilometer per uur - zelfs een verbruik aangeeft van 1 op 14.

Smeekbede

We kijken uit naar de nieuwste telg in het A3-geslacht van de mannen en vrouwen uit Ingolstadt, maar met dit 'uitloopmodelletje' zijn we blij verrast door de kwaliteiten die de huidige A3 nog tentoonspreidt. Met zijn uitgebalanceerd design, luxueuze interieur en fantastische aandrijflijn is de RS 3 een waardig afscheidscadeau en een opmaat naar een nieuwe generatie van Audi's compacte middenklasser. Onze dwingende oproep richting Audi is om de vijfpitter ook in de komende A3 te lepelen. Met zijn soepelheid, vermogen, trekkracht, geluid en relatieve zuinigheid levert de toepassing van dit blok een lach op op je gezicht, elke keer als je in de auto stapt en de sleutel omdraait.

  • Wat een motor
  • Nog steeds praktisch
  • Fool proof weggedrag
  • Niet zo uitdagend als zijn concurrenten
  • Stevige prijs