Het merk Infiniti wil in Nederland maar niet van de grond komen. Het aantal verkochte M's in de tweede helft van 2010 is letterlijk op één hand te tellen en ook de 19 exemplaren van de hoge middenklasser die dit jaar werden gekentekend, zijn voor 's lands enige dealer in Amsterdam geen reden om de champagne te ontkurken. En dat terwijl Infiniti de M tegen een relatief scherpe prijs overlaadt met luxe en aandrijft met een stel fijne V6'en. Laat het probleem 'm nou net in die V6'en zitten. Want wat te doen als zespitters in de hoge middenklasse massaal terrein verliezen aan viercilinders, terwijl je als luxedivisie van Nissan niets moet weten van zo'n vierpitter? Dan kom je met een V6 hybride!
En zo staat hier de Infiniti M35h, zoals 'ie voluit heet. Met 364 pk aan gecombineerd vermogen, een 0-tot-100-sprint in 5,5 seconde en een verbruik van ruim 1 op 14 krachtiger en sneller dan de M37 benzine en zuiniger dan de dieselende M30d. De M35h lijkt daarmee het beste van beide modellen in één auto samen te brengen, maar zo eenvoudig ligt het niet. Qua prestaties is de M35h z'n beide broertjes in alle opzichten dan wel de baas; qua looks moet 'ie het afleggen. Infiniti levert de hybride namelijk alleen als GT en GT Premium en dat betekent dat zaken als de vierwielbesturing en de prachtige 20 inch wielen die aan de smakelijke S-uitvoering zijn voorbehouden, niet voor de M35h zijn weggelegd. Een gemiste kans, want onder een wulps gelijnde mastodont als deze - de M meet bijna vijf meter - valt zelfs 18 inch lichtmetaal klein uit. Dan hebben we het grootste uiterlijke minpunt ook gelijk gehad, want verder is de M35h, een drietal typeplaatjes uitgezonderd, exact gelijk aan iedere andere M: heel imposant en al net zo onbekend. Zelfs in het saaie zilvergrijs is deze M met z'n zelfverzekerde voorkomen een nekkendraaier eersteklas.
Terwijl de buitenwereld zich massaal vergaapt aan het welvende lijnenspel van deze bijzondere verschijning, laat de M jou vanachter het glas fijntjes zien dat Infiniti haar rol als luxedivisie bloedserieus neemt. De M35h verwelkomt je met verwarm- en ventileerbare lederen fauteuils, waarin op schouderhoogte zelfs twee van de in totaal zestien speakers van het Bose Surround Sound System zijn verwerkt! Het Multimedia Pack, waarvan dit audiosysteem onderdeel uitmaakt, is naast metallic lak welgeteld de enige optie voor de M35h. De geteste GT Premium is standaard met dit pakket uitgerust en weet daarmee zelfs de meest verwende automobilist voor zich te winnen. Uitgebreide multimedia, een vernuftig aircosysteem, keyless entry, stuurwielverwarming, een achteruitrijcamera, adaptive cruise control en een pakket veiligheidssystemen dat op alle denkbare manieren assisteert zijn zomaar wat hoogtepunten uit de enorme standaarduitrusting. Infiniti heeft alle luxe verpakt in een smaakvol interieur dat, net als het uiterlijk, met fraaie welvingen is vormgegeven. Het is voorzien van mooie details en afgewerkt met prachtig, met de hand geschuurd esdoornhout.
Allemaal leuk en aardig, zo'n full option M35h, maar aan al die luxe is natuurlijk ook een kostenplaatje verbonden. Voor een vergelijkbaar presterende en uitgeruste concurrent uit de stal van Audi, BMW of Mercedes-Benz leg je bijvoorbeeld al snel een ton euro's op tafel. Nee, dan Infiniti. Het prijskaartje van deze top-of-the-range M35h GT Premium stopt bij een bedrag van 'slechts' 78 mille. Toegegeven, ook dat is niet voor iedereen weggelegd, maar in perspectief scheelt het toch een slok op een borrel met de Duitse concurrentie. In geval van missertjes rechtvaardigt zo'n verschil enige vergevingsgezindheid. Maar nu het mooie: op zulke missertjes laat deze Infiniti zich nauwelijks betrappen. Eenmaal onderweg ben je al snel vergeten dat je voor onderhoud telkens weer naar Amsterdam moet en dat je slechts 350 liter bagage mee kunt nemen. Want wat is het heerlijk zoeven met deze M35h! Majestueus zweeft de Infiniti over de weg, voortgestuwd door 270 Nm koppel dat from scratch paraat is. De V6 voegt daar nog eens 350 Nm aan toe; ruimschoots genoeg voor een watervlugge, prachtig vloeiend verlopende acceleratie. Resoluut, maar onhoorbaar schiet de M35h uit de startblokken; snel genoeg om de meeste GTI-rijders het leven zuur te maken.
Maar ook al bijt menig hot hatch z'n tanden stuk op de M35h, voor het sportieve moet je aan het adres van de M37 S zijn. De M35h excelleert vooral in comfortabel cruisen. De besturing is prettig direct, maar aan de lichte kant - geen wonder dat de M het in the States een stuk beter doet. Het geluid - beter gezegd: het gebrek daaraan - is ronduit indrukwekkend: of je nu elektrisch of op benzine rijdt, het blijft fluisterstil aan boord. Ook het samenspel van de elektromotor en de V6 weet het comfort op geen enkele manier te verstoren. Alleen de boordcomputer en de toerenteller verraden of de 306 pk sterke V6 zich met de aandrijving bemoeit (en gelijktijdig de accu oplaadt). Dat scenario geldt voornamelijk bij snelheden vanaf 50 km/h of wanneer de elektromotor niet op eigen kracht in de vermogensbehoefte kan voorzien. Bij lagere snelheden en op constant tempo (tot 100 km/h) kan de elektromotor het ook alleen af. Om volledig elektrisch rijden te vergemakkelijken is de M35h uitgerust met een Eco-stand. Knipperende lampjes attenderen je erop dat je het gaspedaal te diep intrapt. Heb je daar maling aan, dan word je door een toenemende tegendruk in het gaspedaal alsnog op andere gedachten gebracht. Een effectief trucje dat z'n praktische nut verliest zodra er bij het verkeerslicht auto's achter je staan. Van het prestatiepotentieel blijft in de Eco-modus maar weinig over en dat maakt deze stand bepaald niet bevorderlijker voor een goede doorstroming.
Betere prestaties en een lager verbruik, dat is in een notendop het idee achter de M35h. Dat idee hebben de Japanners haarfijn uitgewerkt. De lange Infiniti verenigt de snelheid van een sportwagen met de luxe en het comfort van een limousine, terwijl het verbruik keurig binnen de perken blijft. Wie regelmatig een beroep doet op het prestatievermogen, heeft aan 10 liter benzine genoeg om 100 kilometer af te leggen. Doe je het rustiger aan, dan is zelfs de door Infiniti opgegeven 1 op 14 haalbaar. Inleveren aan comfort is er niet bij: de aandrijflijn is uiterst verfijnd en de uitrusting laat simpelweg niets te wensen over. Met een prijs van 78 mille is de M35h niet goedkoop, al is 'ie naast z'n Duitse opponenten ineens een prijspakker. Waarom zie je de M dan toch zo weinig? Het lijkt - zoals bij wel meer auto's in dit segment - veel te maken te hebben met bekendheid. De toekomst zal moeten uitwijzen of de toevoeging van deze hybride de drempelvrees van de automobilist verder weg kan nemen. Buiten kijf staat dat het aan de kwaliteiten van de M niet kan liggen.