Land Rover Range Rover
4.4 TDV8 Autobiography

Pawel Piotrowski - 14 november 2011

Moederliefde

‘Hoe ouder, hoe gekker’ is een veelgehoord gezegde dat dikwijls een negatieve connotatie heeft. In het geval van de actuele Range Rover kan het ons echter niet gek genoeg zijn. Voor het tiende productiejaar van deze mastodont heeft het liefdevolle moederconcern Tata nog eens alle zeilen bijgezet. Een nieuwe superdiesel, achttraps automaat en verbeterd Terrain Response System zijn de voornaamste noviteiten waarmee we in het ongerepte landschap van Schotland kennis mogen maken.

Krachtiger en zuiniger

Zelden wordt een modelgeneratie in de laatste fase van haar productlevenscyclus nog zo ingrijpend vernieuwd. Afgelopen jaar reden we al met de ontzagwekkende Range Rover V8 Supercharged, ditmaal maken we kennis met de vernieuwde TDV8. Traditioneel kiest circa 95% van de kopers voor de dieselmotor, waarmee het de belangrijkste krachtbron voor de Range Rover is. Modeljaar 2012 heeft een inhoud van 4.4-liter ipv 3.6-liter, een vermogen van 313pk en 700Nm ipv 272pk en 640Nm en is gekoppeld aan een nieuwe achttraps automaat met Drive Select draaiknop. Door een hogere toename van de cilinderinhoud dan toename van het totale vermogen valt het specifieke vermogen lager uit. Dat bevordert efficiency en brandstofverbruik.

TDV8 geeft je vleugels

Met de nieuwe TDV8 zou de Range Rover gemiddeld nog maar 9,4 liter per honderd kilometer moeten verbruiken. Tijdens onze reis door de Scottish Borders konden wij dit helaas niet verifiëren. Wat we wel konden ervaren is het enorme raffinement en de indrukwekkende vermogensontwikkeling. Het gigantische maximum koppel is beschikbaar tussen 1.500 en 3.000 tpm, waarna het maximum vermogen beschikbaar is van 3.250 tot 4.000 tpm. Het resultaat is een stortvloed aan vermogen vanaf stationair toerental. De sleutel tot de prestaties is het parallel-sequentiële turbocompressorsysteem. Onder normale rijomstandigheden werkt alleen een middelgrote turbocompressor met variabele geometrie. Boven 2.400 tpm schiet een kleinere secundaire turbo tot hulp. Dit heeft niet alleen een enorm soepele aandrijflijn zonder turbogat tot gevolg, maar geeft de grote en zware Range Rover ook vleugels.

Dichtbij de perfectie

Van al deze top technologie onder de motorkap merk je in het nog luxueuzer en royaler uitgeruste interieur betrekkelijk weinig. Enerzijds komt dit door de fluisterstille diesel, anderzijds door de verder verbeterde geluidsisolatie. Andere vernieuwingen voor modeljaar 2012 zijn de eerder genoemde Drive Select draaiknop, nieuwe druktoetsen voor het Terrain Response System, verbeterde ambianceverlichting en een comfortverhogende elektrisch verstelbare achterbankleuning. Deze kleine wijzigingen hebben een kwalitatief hoogwaardiger, strakker en ergonomisch geoptimaliseerd interieur tot gevolg. Door de vele jaren van verbeteren en verfijnen is de perfectie dichtbij.

Alleen met een Range Rover

Dat geldt net zo goed voor de terreincapaciteiten van de Range Rover. Ook deze zijn door de jaren heen tot dichtbij de perfectie benaderd. Het rijden door moeilijk begaanbaar terrein met diepe moddersporen, gladde en scherpe rotsen, steile hellingen, stromende riviertjes en stoffige grindpaden wordt dankzij geautomatiseerde mechanische en elektronische hulpmiddelen kinderspel. Zelfs als ultieme beginner hoef je niets te vrezen, met een Range Rover kun je voor de buitenwereld met gemak doorgaan als gevorderde. Maar dat is niet het enige bijzondere. Het gevoel dat je bekruipt wanneer je op een afgelegen plek, ver van de bewoonde wereld, in je terreinwagen televisie zit te kijken op het multimediasysteem of een muzieknummer via het ‘Logic 7 HD Hifi’ met 1200 watt afspeelt is onbeschrijfelijk. Het kan alleen met een Range Rover.

Het plafond bereikt

De meest recente update van de Range Rover laat zien dat het plafond voor de huidige modelgeneratie bijna is bereikt. Zowel de aandrijflijn als de rijeigenschappen benaderen inmiddels de perfectie. Ook het luxueuze interieur laat tegenwoordig weinig steekjes meer vallen. Dankzij de talloze verfijningen en verbeteringen door de jaren heen heeft de huidige Range Rover het asymptotische optimum bereikt. Echt grote winsten zullen waarschijnlijk pas met een volledig nieuw model geboekt kunnen worden. Tot die tijd is de huidige Range Rover echter de ultieme luxueuze terreinauto.

  • Beresterke en relatief zuinige TDV8
  • Zeer ruim, bijzonder comfortabel en extreem luxueus
  • Ondanks formaat zeer overzichtelijk
  • Te mooi om vies te maken