Twee voorwielen vanwege de extra grip en veiligheid, en toch de fun van het motorrijden. Met die functionele eisen ontwikkelden de Piaggio ingenieurs de quadrilaterale voorwielophanging van de MP3. Het ziet er wat merkwaardig uit, maar inmiddels is gebleken dat de Europese kopers – met name inwoners van grote steden – de MP3 desondanks massaal omarmen. De honderdduizendste liep onlangs van de band, waarvan er 1.500 in de Benelux verkocht zijn. Met de nieuwste variant, de MP3 YOURban LT, probeert Piaggio ook de Nederlandse forens voor zich te winnen. Een dagje rijden met deze versie gaf geheel nieuwe perspectieven aan het begrip rijplezier.
De letters LT geven aan dat we te maken hebben met de versie die 45mm meer spoorbreedte heeft ten opzichte van de reguliere MP3. Een slimmerik met diepgaande kennis van het reglement voertuigen ontdekte dat door het verbreden van de spoorbreedte tot 465mm, de MP3 als auto aangemerkt kan worden. Met nog een aantal kleine aanpassingen (het voorste positielicht, losstaande voorste knipperlichten en een voetrem) mag de MP3 LT zich een auto noemen. Een slimme inval, die nieuwe marketingperspectieven bood. De MP3 was hiermee ineens ook interessant voor bezitters van louter het B-rijbewijs. Volgens Piaggio’s marketing manager zie je om die reden niet één, maar wel tien MP3 LT’s op iedere Parijse straathoek. De jongste loot aan de MP3 tak is dus de YOURban, deze moet gezien worden als de agiele variant van de MP3. Door het vergroten van de voorwieldiameter naar 13 inch, en de 5 centimeter kortere wielbasis is de YOURban een stuk wendbaarder dan zijn iets grotere broer. Tijdens de test bleken de aanpassingen effect te hebben.
Iedere koper van een MP3 krijgt een rijvaardigheidscursus bij de KNMV aangeboden. Een goede zet, want wie nog nooit op een gemotoriseerde tweewieler heeft gereden kan nog wel eens van een koude kermis thuiskomen. Hoewel de YOURban LT een auto is, is het noodzaak om de mindset van een motorrijder aan te leren: zorg dat je gezien wordt, kies je plaats op de weg zodanig dat je overzicht hebt en rij defensief. Daarnaast vraagt het bochtenwerk enige gewenning, de YOURban is net als een motor een evenwichtsvoertuig. Voor mensen die wel de nodige tweewielerervaring hebben, is de eerste rit met de MP3 eveneens een merkwaardige ervaring. Het is namelijk opvallend hoeveel extra grip twee voorwielen bieden. Nog binnen de eerste testkilometer dient zich een kruising aan waarbij het haast onmogelijk is om de natte zebrastrepen in de bocht te mijden. Iedere weldenkende motorrijder zal dit proberen te mijden, want natte wegbelijning is hét recept voor een fraaie uitglijder. Echter niet op de MP3, zonder een stapje zijwaarts ronden we de bocht.
De testroute heeft meer van dergelijke verrassingen in petto: losse splitlagen midden in bochten, opstaande putdeksels, pokdalig wegdek, knijpende bochten. Op de motor moet je voortdurend de weg lezen, op de MP3 kun je rustig van de omgeving genieten. Dat maakt de MP3 YOURban LT erg plezierig in de omgang, je zou je bijna afvragen waarom er niet meer motorfietsen met twee voorwielen rijden.
Totdat de bochtradius en de ingezette koers niet met elkaar in overeenstemming blijken te zijn. Om de MP3 een krappere koers te laten varen moet de bestuurder onverwacht flink schuiven met het achterwerk, omdat anders de berm het eindpunt van de rit is. Het kan wel, halverwege de bocht krapper insturen, maar dit vergt een grotere verschuiving van het evenwicht dan aanvankelijk nodig was om de bocht in te sturen. Het devies luidt: ten allen tijde rijden als op de motor, twee voorwielen geven een extra veiligheid, maar ook een dubbel gyroscopisch effect.
De wielbasis is niet het enige dat Piaggio ingekort heeft. Ook het bodywork kreeg minder volume. De “kofferruimte” boven het achterlicht verviel, en hiermee ook de ruggensteun voor de duopassagier. Helaas sneuvelden ook de bovenste 15 centimeters van het windschermpje, vanaf 70 km/u zit de berijder met een onplezierige windkracht 8 recht in het gezicht. Gelukkig biedt de accessoirebrochure soelaas voor deze beide tekortkomingen: er zijn diverse windschermen en een topkoffer te koop bij de Piaggio dealer. De ingekorte wielbasis heeft echter het gewenste effect: de YOURban is agieler en wendbaarder dan de overige MP3’s. Dat maakt de YOURban dan ook tot de betere keuze voor kopers die veel in de stad rijden. Wie van plan is om regelmatig te gaan toeren op buitenwegen, of regelmatig een stukje snelweg wil meepakken, doet er goed aan om voor de “gewone” 400cc MP3 te kiezen. Diens langere wielbasis geeft meer rust tijdens het rijden. De 300 cc eencilinder van onze test-YOURban voldeed prima, de YOURban weegt rijklaar 226 kilo, en de 23 pk’s hebben weinig moeite om vlot te accelereren. In slechts enkele seconden flits je van 50 naar 80 km/u, uitkijken geblazen bij flitspalen binnen de bebouwde kom dus!
Het concept van de MP3 overtuigt: de quadrilaterale voorwielophanging is een tamelijk complexe constructie. Tel daarbij op dat er vele geometrische factoren een rol spelen: twee kantelende balhoofdshoeken, naloop, camber, uitspoor, wieldiameter, en het is duidelijk er ten opzichte van een reguliere telescoopvoorvork veel meer invloeden zijn op het stuur- en rijgedrag.
Piaggio’s ingenieurs hebben de materie goed onder de knie, zowel in rekenkundig als in technisch opzicht. Je rijdt zo weg op de MP3, en het bochtenwerk voelt volkomen natuurlijk, afgezien van het vermogen om op koers te blijven onder normaalgesproken gevaarlijke wegomstandigheden. Ook de praktische uitvoering van de voorwielconstructie overtuigt: het geheel voelt volkomen stabiel en spelingsvrij aan. Als een van de voorwielen over een langsrichel rijdt, of in een tramspoor raakt, dan voel je dat beide wielen in exact dezelfde rijrichting blijven staan. De ophanging wijkt geenszins. Wat wel gewenning vraagt is de vergrendeling van het kantelmechanisme. Bij afremmen tot stilstand bestaat de mogelijkheid om met een tuimelschakelaar de kantelfunctie te vergrendelen. Wanneer je stilstaat bij het verkeerslicht hoef je niet een voetje aan de grond te zetten, de YOURban blijft zelf rechtop staan. Door de vergrendeling te combineren met de handrem kun je de YOURban parkeren zonder de middenbok te gebruiken. De vergrendelfunctie centreert de MP3 echter niet automatisch in een loodrechte positie, het is goed mogelijk om de vergrendeling in te schakelen wanneer de MP3 overhelt. De vergrendeling deactiveert zodra je begint te rijden. Wanneer je echter wegrijdt vanuit een licht hellende stand, zal de MP3 wegrijden in de hellingsrichting, wanneer je hier niet alert op bent, rij je slingerend weg. Of in de zijkant van je buurman bij het verkeerslicht. Maar iedereen met een gezond evenwichtsorgaan kan na een paar stops lezen en schrijven met het systeem. Een klein dingetje dat de omgang met de MP3 wat gemakkelijker kan maken is een verklikker voor de richtingaanwijzer. Deze schakel je uit door de tuimelschakelaar in te drukken, je vergeet dit vrij makkelijk. Helaas is er geen auditieve verklikker die je hieraan herinnert.
In de stad brengt de YOURban je van waar je bent naar waar je moet zijn, op het tijdstip dat het beste uitkomt. In de praktijk heeft de bestuurder hiermee een fikse voorsprong op het OV. Een fiets is goedkoper, een auto is praktischer, het is maar net wat je wilt. De YOURban is in elk geval degelijk gebouwd en weerbestendig, een eenmalige investering in een goede motorjas en –broek is voor de bestuurder een aanrader. Een ding is zeker: veel meer fun tijdens woon-werk kilometers is nauwelijks te koop voor € 7.400,-