Voor zowel de zakelijke als de particuliere markt is een stationwagon met een diesel in een lage bijtellingscategorie een absolute must voor een model in het C-segment. Ford leverde de Focus vooralsnog enkel als hatchback en sedan, maar daar komt nu verandering in. Na een korte rit tijdens de introductie van dit model, konden we afgelopen week een uitgebreide test uitvoeren van dit belangrijke model voor Ford. De vraag is uiteraard of de nieuwe Wagon met de 115 pk TDCi een succes wordt, ondanks de sterke concurrentie uit zowel Europa als Azië.
De nieuwe Focus Wagon is tot de B-stijl qua design dezelfde auto als de hatchback en de sedan. Waar de hatchback een bijzonder gelijnd achterste heeft, is de stationuitvoering een stuk traditioneler vormgegeven. Zowel van opzij als van achter gezien is de verwantschap met de Mondeo Wagon duidelijk zichtbaar. Al met al doet het design evenwichtiger aan dan dat van de hatchback en wordt de auto door velen als bijzonder gestileerd beschouwd. De Focus staat standaard op 15" stalen velgen met wieldoppen, maar vanaf de Trend Sport is 16" lichtmetaal gemonteerd. De door ons gereden auto, in de Titaniumuitvoering, was extra voorzien van 17" 15-spaaks lichtmetalen velgen, zilverkleurige dakreling en metallic lak. Deze extra's maken de auto qua design af en geven hem een luxueuze uitstraling.
Het dashboard van de Wagon is gelijk aan dat van de hatchback. Omdat de testauto is voorzien van een audiosysteem met navigatie, bluetooth en een aansluiting voor een iPod en/of een USB-stick, is de indeling van de knoppen iets anders. Over de plaatsing van de verschillende knoppen is goed nagedacht, alles zit waar je verwacht dat het zit. Ook de bovenzijde van het dashboard is van een erg mooi materiaal gemaakt en ziet er niet alleen goed uit, maar het voelt ook goed. Qua design zit het wel snor in het binnenste van de Focus. Waar de Fiesta, mijns inziens, een té druk dashboard heeft, is dit bij de Focus mooi in balans. Ook de klokkenwinkel is strak en overzichtelijk vormgegeven, met in het midden een informatiescherm. Het nadeel van dit scherm is dat het te klein is voor de enorme schat aan informatie die opgevraagd kan worden. Niet alleen gegevens over verbruik en gegevens van de auto kunnen worden opgeroepen op het scherm, ook allerlei informatie van de veiligheidssystemen waar de Focus (als optie) van is voorzien. Tijdens het rijden wil je je aandacht houden bij het rijden, niet bij bediening van het informatiescherm. De ruimte in het interieur is voldoende, al is de beenruimte achterin net toereikend voor volwassenen. De Wagon heeft als groot voordeel ten opzichte van zowel de hatchback als de sedan; de grotere inhoud van de bagageruimte. Bij een neergeklapte achterbank kan tot aan het plafond zelfs 1.516 liter bagage vervoerd worden!
Als je bedenkt dat de dieselgestookte 1.6 115 pk levert, verwacht je ten eerste een nagelend geluid van onder de motorkap en ten tweede prestaties die weinig sportief genoemd kunnen worden. Bij de Focus Wagon worden beide vooroordelen slechts in kleine mate bewaarheid. In het interieur hoor je de motor enkel bij een koude motor of bij een stationaire loop. Bij constante snelheden, inclusief hogere snelheden, hoor je de motor op de achtergrond. 115 pk lijkt niet veel, maar de motor weet wel raad met de Wagon. De acceleratie vanuit stilstand is behoorlijk snel, maar ook bij tussentijdse versnellingen gaat de auto als de spreekwoordelijke brandweer. Daarbij wordt de motor niet bovenmatig belast, gezien het gemiddeld testverbruik van 5.8 liter/100km. Voor deze waarden hoef je niet eens moeite te doen, gezien de mix van korte ritten en snelwegkilometers. Rijd je meer op B-wegen, dan komt de fabrieksopgave van 4.5 liter/100km al snel dichtbij het werkelijke verbruik! Al sinds de introductie van de Focus in 1997, staat het model er om bekend één van de best sturende auto's in het C-segment te zijn. Ook de nieuwe generatie stuurt bovengemiddeld strak, al moet wel gezegd worden dat het stuur rond de middenstand op lagere snelheden enigszins vaag is. De reden hiervoor is de toegepaste elektrische bekrachtiging. Vaak zijn elektrisch bekrachtigde stuurinrichtingen té vaag en té gevoelloos, maar bij Ford's troef in het C-segment is dit zeker niet het geval. Bij elke stuurbeweging doet de auto precies wat jij wilt en voel je wat er gebeurt onder de voorwielen. Een kritiekpunt bij de stuurbeleving is dat het stuurwiel iets te groot is. Mede voor het sportieve stuurgevoel is een kleiner en iets dikker stuurwiel gewenst. Al stuurt de Focus strak en is de rijbeleving bovengemiddeld, toch is het nieuwste model meer gericht op comfort dan de voorgaande modellen van de Focus. De auto is strak geveerd, maar oneffenheden in het wegdek worden voldoende gedempt.
Ford adverteert sterk met de aanwezige veiligheidsystemen op de nieuwe Focus. Uiteraard zijn deze ook allemaal leverbaar op de Wagon. Stuk voor stuk zijn deze systemen niet nieuw en worden ze allen door diverse andere automerken al een paar jaar toegepast. Toch is de Focus wel de eerste auto in zijn klasse met een dergelijke hoeveelheid beschikbare systemen die de rijveiligheid bevorderen. De testauto is voorzien van alle beschikbare systemen: Dode hoek waarschuwing (BLIS), Driver Alert System, Lane Departure Warning, Low Speed Safety System, Verkeersbordherkenning, en automatisch fileparkeren. Al deze systemen vergroten zowel de verkeersveiligheid als het comfort, maar drijven de prijs van de auto niet te hoog op. Als alle systemen, inclusief de benodigde parkeersensoren, worden gemonteerd op de Focus, is er slechts een meerprijs van 2.250 euro. Natuurlijk is dit een behoorlijk bedrag, maar gezien de grote meerwaarde voor de veiligheid van zowel de bestuurder als zijn/haar omgeving zijn de betreffende pakketten een aanrader. Een ander systeem waar de testauto van is voorzien is de adaptieve cruise control. Deze optie heeft een meerprijs van 1.200 euro en biedt een systeem dat de snelheid aanpast aan het verkeer dat voor je rijdt. Bij een lage snelheid, bij bijvoorbeeld filevorming, schakelt het systeem zichzelf uit. De hoge meerprijs ten opzichte van de andere veiligheidssystemen schrikt de koper waarschijnlijk enigszins af, maar voor de rust in de auto tijdens lange snelwegkilometers is een adaptieve cruise control een fijne toevoeging.
De nieuwe Focus Wagon 1.6 TDCi is voor Ford een belangrijke auto. Als Wagon zal de Focus het meest verkocht gaan worden, maar de vraag is of de dieseluitvoeringen ook voor particulieren de beste keus zal zijn, gezien het aanbod zuinige en krachtige benzinemotoren. Voor de zakelijke rijder is de door ons gereden uitvoering echter de perfecte keuze. De motor heeft ruim voldoende vermogen, de auto stuurt bovengemiddeld goed en valt daarnaast door de zuinigheid ook in de 20% bijtellingscategorie.