Peugeot 207
1.4 16V XS Première 3d

Robbert den Hartog - 13 mei 2006

Intro

Ruim zeven jaar na de introductie van de 206 is het nu de beurt aan de 207 om zich een plaats op de markt te gaan veroveren. Geen gemakkelijke opgave, gezien de concurrentie. Aan de andere kant: de kleinere modellen van Peugeot hebben altijd al kunnen rekenen op veel interesse van het koperspubliek. Benieuwd wat de 207 te bieden heeft!

Vrijwel elke autofabrikant geeft een nieuw model een wat groter jasje mee. Zo ook Peugeot. Ten opzichte van voorganger 206 noteren we bijna 20 cm extra lengte, waardoor de 207 exact even lang is als de 306, welke theoretisch gezien in een hogere klasse thuishoort. Aangezien de wielbasis met 10 cm is toegenomen belooft dit heel wat voor de inzittenden.
Maar niet alleen qua lengte is de 207 gegroeid. Ook het gewicht (+175 kg) en de (veiligheids-) uitrusting zijn toegenomen. Opmerkelijk genoeg is de prijs echter vrijwel gelijk gebleven. Tussen bijvoorbeeld een 206 XS en een 207 XS met gelijke motorisering zit een verschil in nieuwprijs van slechts € 340,00. Keurig!


Het onderwerp van de test is een zilvergrijze 3-deurs 207 XS Première. Een scherp geprijsd introductiemodel waarvan er 1.500 zijn geproduceerd en welke inmiddels vrijwel allemaal verkocht zijn. De auto is voorzien van de bekende 1.4 16V met een vermogen van 90 pk.

Het interieur

Het interieur van de 207 geeft, in tegenstelling tot het ‘speelse’ binnenste van de 206, vooral een erg volwassen indruk. De robuuste middenconsole en het ver doorlopende dashboard geven je echt het gevoel in een grote auto te zitten. En groot is de 207 van binnen zeker. Niet alleen optisch, maar de gehele bewegingsvrijheid is riant. Zo ook de stoelen: prettig lange zitting en leuning en ruime verstelmogelijkheden zorgen ervoor dat je het prima een lange tijd uithoudt in deze auto. De rugleuningen zijn helaas niet traploos verstelbaar, al zijn de ‘trapjes’ gelukkig erg klein.
Achter het fijn vast te houden stuur zijn drie wijzerplaten zichtbaar. In de testauto waren deze wit en voorzien van verchroomde randen. Prima af te lezen en erg chique, zeker in combinatie met de aluminiumkleurige omlijsting van dashboard en middenconsole. Het nadeel van deze kleur omlijsting is echter dat de rand rondom het infodisplay sterk spiegelt in de voorruit.

De geteste uitvoering was standaard voorzien van diverse luxe items, zoals gescheiden geregelde climate control en een originele radio/cdspeler. Tevens was de kleurstelling dusdanig dat het interieur een smaakvol geheel vormde. In goedkopere versies van de 207 komt, door het ontbreken van contrasterende kleuren, het dashboard een stuk minder aansprekend en zelfs ietwat goedkoop over. Dat is jammer, want de materialen zelf zijn van prima kwaliteit, hebben een goede pasvorm en voelen prettig aan, met uitzondering van een smalle strook kunststof op de portieren. Ook jammer dat de klep van het dashboardkastje niet met stof bekleed is zoals dat bij de 206 het geval was.

Qua beenruimte worden de achterpassagiers redelijk bedeeld. De hoofdruimte is wat minder royaal bemeten. Personen langer dan 1,85 m zitten met hun kruin tegen de hemelbekleding. Ondanks de erg lange portieren van de 3-deurs versie vraagt achterin instappen toch best wat lenigheid. Het is een keuze: óf een sportief gelijnde zijkant, óf meer praktisch gebruiksgemak in de vorm van de 5-deurs uitvoering.
De voorstoelen komen overigens na het terugklappen weer netjes in de ingestelde positie terug.
In het interieur zijn diverse opbergvakken en -vakjes aanwezig. Het ruim bemeten dashboardkastje kan tevens gekoeld worden.

Tot slot nog de bagageruimte. Deze is mooi rechthoekig van vorm en heeft een inhoud van 270 liter, waarmee de 207 netjes in pas loopt met de concurrentie. Een in ongelijke delen neerklapbare achterbank is op elke uitvoering standaard.

Het exterieur

Dat het een Peugeot is kan niemand ontgaan: net als de 307 en 407 is ook de jongste welp voorzien van de kenmerkende ‘muil’ in de bumper. De rvs spijlen zijn standaard op de Première en Féline, wat er naar mijn mening beter uitziet dan het ‘gapende gat’ op de goedkopere versies. Overigens zijn er 2 verschillende ‘neuzen’ leverbaar. De sportieve versies beschikken over eenzelfde front als de testauto, met chroomomrande mistlampen en een verder doorstekende motorkap. De overige uitvoeringen hebben een kleinere grille, stootlijsten op de bumper en (afhankelijk van de uitvoering) verzonken mistlampen. Ook steekt zoals aangegeven de onderrand van de motorkap minder ver door.
Peugeot heeft de 207 een krachtig voorkomen meegegeven. Vooral de 3-deurs versie met het oplopende achterruitje ziet er vlot uit. De 206 is overigens nog goed in het nieuwe ontwerp te herkennen.
Minder gecharmeerd ben ik van het ontwerp van de buitenspiegels. Zeker recht van voren zien ze er nogal zielig uit. Ondanks de poging om ze door middel van twee kleuren wat minder op te laten vallen, doen de spiegels helaas wat afbreuk aan het ontwerp van de auto. Te massief en te vreemd vormgegeven. In de voet van de spiegels zijn trouwens de zijclignoteurs opgenomen.
De testauto was standaard voorzien van 15” lichtmetaal van het type ‘Monaco’. Een nette velg, maar door de grote wielkasten heeft een inchje groter de voorkeur.

Het rijden

De inmiddels van PSA bekende 1.4 16V is gekoppeld aan een handgeschakelde vijfversnellingsbak. De motor levert een vermogen van 90 pk en een maximum koppel van 133 Nm. Snel is de auto hiermee niet. Meekomen met het verkeer is uiteraard geen enkel probleem, maar verwacht geen strepentrekker. Wie betere prestaties wil dient door te sparen voor de 1.6 16V met 110 pk.
De motor is wél erg soepel. Vanaf lage toerentallen pakt hij goed op en versnelt gelijkmatig. Ook is er weinig motorgeluid aanwezig en blijven kantelingen van het blok achterwege. Deze zaken dragen bij aan het comfortabele karakter van de auto.
Alle 207’s zijn voorzien van elektrische stuurbekrachtiging. Bij lage snelheden is de bekrachtiging vrij sterk en voelt daardoor wat licht aan. Op snelheid is er echter voldoende weerstand en wordt er goed doorgegeven wat zich onder de voorwielen afspeelt. Iets meer scherpte zou echter, zeker bij zwaardere motoriseringen, prettig zijn.
Qua comfort gooit Peugeot met de 207 hoge ogen. Goede vering en een uitstekende demping geven je het gevoel met een grotere auto onderweg te zijn. Ook dwarsrichels worden keurig gladgestreken. Toch helt de auto in snel genomen bochten niet ver over en is er geen sprake van weekheid. Prima voor elkaar, dus.

De remmen werken erg goed; een sterk punt van Peugeot. Goed doseerbaar en met voldoende tegendruk. Ook over de versnellingsbak geen klachten: bijna on-Frans trefzeker en met vrij korte slagen worden de verzetten ingelegd.

Inherent aan de mode van sterk aflopende neuzen is het front van de 207 niet zichtbaar voor de bestuurder. Vooruit parkeren wordt dus gokken… De rest van de auto is vrij goed overzichtelijk, al is het zicht door de achterruit wat beperkt. Prettig zijn de kleine ruitjes in de voorportieren, welke een duidelijk beeld geven van wat zich schuin voor de auto bevindt. Het zicht in en het bereik van de grote buitenspiegels is prima.

Slot

De 207 is in Première-uitvoering erg royaal uitgerust. Standaard zijn onder meer elektrisch bedienbare ruiten, elektrisch verstelbare, verwarmde en inklapbare buitenspiegels, een licht- en regensensor, de eerder genoemde gescheiden climate control, centrale vergrendeling met afstandbediening, lichtmetalen velgen en een boardcomputer. Uiteraard betreft dit een introductiemodel, maar ook de overige uitvoeringen zitten goed in hun spullen. Zo is op elk type de bestuurdersstoel in hoogte verstelbaar en is het stuur vertikaal en axiaal te verstellen.

Ook op het gebied van veiligheidsvoorzieningen is er geen reden tot klagen. ABS, ERV, noodremassistentie, front- en zijairbags, gordelspanners: het is op elke uitvoering standaard.
Overigens is de 207 zowel qua motorisering als uitrusting in vele varianten verkrijgbaar.

Niet alleen letterlijk, maar ook figuurlijk heeft Peugeot met de 207 een grote auto neergezet. Een erg fijn rijdende auto met een zeer uitgebalanceerd onderstel en zeker voor de bestuurder en voorpassagier veel ruimte.
De concurrentiepositie is zonder meer goed te noemen. Hoewel het uiterlijk voor sommigen wellicht even wennen zal zijn, overtuigt de 207 qua uitrusting, ruimte en weggedrag en zal daardoor ongetwijfeld een breed koperspubliek aan zich binden.

  • Weggedrag
  • Ruimte
  • Comfort
  • Ontwerp buitenspiegels
  • Hoofdruimte achterin
  • Markering voorzijde