Citroën C4 Berline
1.6 16v Ligne Prestige

Wilbert Huls - 14 mei 2005

Intro

Citroën is weer aan het doen waar ze goed in zijn: auto's maken met een eigen gezicht. Na de in mijn ogen saaie jaren 90 met grijze muizen als de saxo en xsara komen ze nu weer met aansprekende modellen op de markt, bijvoorbeeld de C2, C3 en de C6. De C4 is ook net op de weg en toen ik de gelegenheid kreeg om die eens zelf te ervaren, greep ik die kans natuurlijk met beide handen aan.

Het interieur

Het interieur oogt modern. Bovenop het dashboard pronkt de digitale snelheidsmeter met controlelampjes. Ondanks dat hij middenop het dashboard staat is hij niet storend aanwezig tijdens het rijden. Enkele functies zoals de toerenteller en richtingaanwijzers worden in een schermpje middenop het stuur getoond. Ook dit is weer digitaal.
Het stuur is een opvallende verschijning binnen het interieur, niet alleen door zijn kolossale voorkomen, maar ook met name omdat het middenste deel altijd in positie blijft en dat alleen de buitenrand draait bij het sturen.
Alle knopjes, hendels en vakjes zitten op logische plaatsen en hebben ook een logische manier van bedienen. Een praktisch interieur dus, maar toch vind ik het allemaal goed ogen. Het materiaal is aardig, maar is het toch net niet. Hier en daar komt het toch wat plastic-achtig over.
De stoelen ogen wat 'gladjes'. Ze bieden wel degelijk goede steun, maar het had wel wat spannender bekleed mogen worden. Met de bijna compleet grijze bekleding wordt de hele auto wel érg grijs. De bekleding past wat mij betreft niet bij het verder moderne interieur.
Het zicht rondom is goed, mede door het vele glas. De zijruit loopt ook ver naar voren door tot bijna het eind van het diepliggende dashboard.
De koffer is zo ruim als je bij een auto in deze klasse mag verwachten.

Het exterieur

Hierover ben ik erg enthousiast. Zoals gezegd heeft Citroën weer meer een eigen gezicht en dat komt bij deze C4 ook vooral tot uiting in de gebogen koplampen en achterlichten en in het logo wat doorloopt in de grille. Opvallend van de koplampen vond ik ook dat je deze met de sleutel aan kon zetten. Het zal wel als handigheidje op de donkere avond bedoeld zijn, maar ik vind het persoonlijk een beetje overdreven.
Deze berline heeft van voor naar achter een ronde lijn die sterk doet denken aan het kleinere broertje: de C3. Wellicht dat die lijn voor sommigen wat té rond, maar voor die mensen is de coupé interessant. Die heeft van achter iets van de aloude Ami overgenomen met de teruglopende achterruit. Persoonlijk heeft de coupé ook mijn voorkeur.
Verder heeft de C4 nog een karakteristiek element in de vorm van de mooi gelijnde buitenspiegels.
Jammer vind ik persoonlijk dat er nog zoveel (ongespoten) kunststof aan de buitenkant van de auto zit. Zaken als handgrepen en spoiler horen tegenwoordig natuurlijk gewoon in kleur te zijn. En als we dan toch bezig zijn mogen de stootstrips ook wel even meegenomen worden. Uiteraard zijn bij duurdere uitvoeringen deze zaken wel meegespoten.

Het rijden

Ik rijd nog maar net weg en hoor direct een flinke kloink. Dat klinkt als de deurvergrendeling. Later heb ik het nog maar eens geprobeerd en het blijkt inderdaad dat bij snelheden van boven de 10 km/h de deuren vergrendeld worden. Elektronica is leuk, maar hier krijg altijd direct dat soort gedachten bij als "wat als je de plomp ingaat, wat doet de electronica dan...".
De wagen rijdt fijn, wat natuurlijk niks nieuws is voor een nieuwe auto. De wagen heeft met zijn 110 pk pit genoeg, al vind ik het verschil in trekkracht tussen lage en hoge toeren wel heel erg groot. Als je de wagen eens flink de sporen wilt geven, heb je in het begin de neiging om de auto te willen helpen (hoe je dat dan ook zou moeten doen), maar even later voel je dan toch 'dat ie het wel kan'.
De auto is erg comfortabel. Drempels en kuilen zijn geen obstakels waar je tijdens het rijden echt last van hebt. Vering is dan ook nooit het probleem geweest bij Citroën. Het sturen gaat ook erg makkelijk en je hoeft geen moment te wennen aan het aparte stuur. Opvallend (ik noem het irritant) is het geluidje bij de richtingaanwijzer. Het doet mij denken aan een oude computergame die door je PC-speaker laat weten dat je tijd bijna op is. Het gaat behoorlijk op je zenuwen werken.

  • Karakteristieke verschijning
  • Comfortabel
  • Praktisch, overzichtelijk dashboard
  • Saaie bekleding
  • Kunststofgebruik buitenom
  • Trekkracht bij laag toerental