Mazda 2
1.3hp TS+

Dirk-Jan Dalhuisen - 4 april 2011

2nd opinion

Acht jaar geleden blies de Mazda Demio z'n laatste adem uit. Z'n opvolger had als '2' weliswaar een nieuwe naam, maar was op z'n zachtst gezegd nog steeds geen heel inspirerende auto. In 2007 maakte Mazda met de nieuwe 2 een radicale ommezwaai, en met succes! Als vlot gelijnde hatchback kende de 2 een goede start en mocht 'ie gelijk de titel 'World Car of the Year 2008' in de zak steken. De concurrentie in het compacte segment is echter moordend, en dat heeft ook Mazda ondervonden. Zeker in ons land ga je al snel koppie onder tegen bijtellingsknallers als een Polo Bluemotion wanneer je zelf geen auto aanbiedt waarover 20 of zelfs maar 14% bijtelling hoeft te worden betaald. Voor Mazda reden genoeg voor een 'second opinion', die de verkopen van de 2 weer nieuwe adem moet inblazen.

Streepje voor

De upgrade van de 2 heeft vooral gevolgen gehad op technisch gebied. Aan het exterieur veranderde Mazda namelijk niet zoveel. Ergens kun je de Japanners daarin ook geen ongelijk geven, want sinds het merk vier jaar geleden met z'n kleinste model een nieuwe - jeugdige - weg insloeg, kom je ook vandaag de dag nog altijd goed voor de dag met de 2. Met een subtiel opgefriste neus met een nieuwe grille en een gewijzigde voorbumper heb je de belangrijkste uiterlijke wijzigingen dan ook wel gehad. Hoewel er nauwelijks iets veranderde, loopt het gezicht van de 2 nu wel weer mooi in de pas met Mazda's familiegezicht. Ook in z'n nieuwe jas heeft de 2 nog steeds een streepje voor op het uiterlijk van veel van zijn concurrenten. Zonder excentriek uit de band te springen lijkt de 2 er daardoor gemakkelijk weer een paar jaar tegenaan te kunnen.

In de details

Ook vanachter het stuur van de vernieuwde 2 hoef je niet te rekenen op schokkende verschillen met z'n voorganger. Qua opbouw van het interieur is alles bij het oude gebleven. Specifieke verschillen zul je dan ook vooral moeten zoeken in details als de licht gewijzigde meterklokken, een handjevol nieuwe bekledingsstoffen en een zwart pianolakpaneel rondom de audiobediening. Daarnaast is het materiaalgebruik er wat op vooruitgegaan, al mist de 2 op dat gebied nog steeds de aansluiting op veel - voornamelijk Europese - concurrenten. In ergonomisch opzicht heeft Mazda de zaakjes echter keurig voor elkaar, en ook de zitpositie is in orde. Het ruimteaanbod is zoals je dat mag verwachten van een auto in het compacte segment: inzittenden hebben - op wat weinig hoofdruimte achterin na - voldoende bewegingsruimte en ook de boodschappen hebben met 250 liter aan bagageruimte en veel ruimte voor klein grut geen reden tot klagen.

Vlot en lichtvoetig

De 2 is niet alleen een leuke auto om te zien, maar ook om te rijden. Dankzij z'n lage gewicht heeft de 2 z'n kenmerkende lichtvoetigheid behouden en sinds de facelift is 'ie tegelijkertijd ook wat comfortabeler dan z'n voorloper. Sturen doet de kleine Mazda nog altijd erg direct en ook de uit het dashboard stekende pook laat zich met veel gevoel bedienen. De 2 heeft z'n vlotte karakter ook te danken aan de 1.3 High Power onder de kap. De motor pakt mooi vroeg op, hoeft niet al te veel moeite te doen om de lichte Japanner van z'n plek te krijgen en is met een gemiddeld testverbruik van 1 op 18 bovendien erg zuinig. Voor het snellere werk is er ook nog de wat sportiever ogende 1.5 met 102 pk, maar voor dagelijks gebruik zijn de 84 paarden onder de kap van de 1.3 prima op hun taak berekend. Niet alleen in de stad is de compacte en wendbare Japanner in z'n element, maar ook op de snelweg voelt de auto volwassen en solide aan. Bovendien blijft het dankzij goede geluidsisolatie aangenaam rustig aan boord van de 2.

2e jeugd

Voor 15 mille rijd je de door ons gereden 1.3hp TS+ de Mazda-showroom uit. Voor dat bedrag krijg je een vlot gelijnde, dynamisch rijdende auto mee, die met onder meer zes airbags, stabiliteitscontrole, climate control en 15 inch lichtmetaal goed in z'n spullen zit. Dat mag ook wel, want de enige losse optie in de prijslijst van de 2 is metallic lak. Wil je bijvoorbeeld elektrisch bedienbare ramen achter, dan zul je de knip ook moeten trekken voor een regen- en lichtsensor en verwarmbare voorstoelen. De meerprijs van 400 euro mag dan weliswaar schappelijk zijn; enigszins merkwaardig blijft het wel. Dat geldt ook voor het feit dat je voor cruise control automatisch vastzit aan de sterkere 1.5. Toch doen de beperkte uitrustingsmogelijkheden niets af aan de kwaliteiten van de vernieuwde compacte Japanner, die met een verder verbeterd onderstel en zuiniger motoren helemaal klaar lijkt voor z'n tweede jeugd en zeker het overwegen waard is als je op zoek bent naar een dynamische compacte auto.

  • Rijeigenschappen
  • Kek uiterlijk
  • Value for money
  • Materiaalgebruik
  • Hoofdruimte achterin
  • Uitrustingsmogelijkheden