Land Rover Range Rover Sport
TDV6 3.0 HSE Luxury

Pawel Piotrowski - 20 februari 2011

Ontzagwekkend

Er bestaan weinig auto’s die de andere verkeersdeelnemers angst inboezemen. De Range Rover Sport is er een van. Met zijn rechtopstaande façade en priemende xenonlampen zorgt hij ervoor dat voetgangers wel twee keer nadenken voordat ze de weg oversteken. Voorliggers krijgen het spontaan benauwd. Kortom: met deze Engelse terreinbeul is ook op gebaande paden een hoop lol te beleven.

Bullebak

Eveneens spreken weinig auto’s zo tot de verbeelding als de Range Rover. Hij verleent zijn bestuurder een autoritair ethos en tegelijkertijd een schimmig imago. Dat is ook de grootste aantrekkingskracht van het Britse merk. Met een Range dwing je bij omstanders meer respect af dan met een ML of X5. Alleen de Cayenne heeft een vergelijkbaar twijfelachtige uitstraling. Je moet er maar van houden. Het grootste nadeel van de Sport is zijn grote aristocratische daddy. Hoe stoer en indrukwekkend de Sport ook is, hij zal altijd in de schaduw van het origineel staan. Met de recente facelift heeft Land Rover geprobeerd het erfgoed van de grote broer over te dragen op de Sport. Strakkere lijnen en meer subtiele overeenkomsten versterken de familieband. Tegelijkertijd zorgen nieuwe LED lichtelementen voor een frissere look.

Krap zitten

In het interieur zijn de aanpassingen ingrijpender van aard. Door toepassing van fraaiere materialen en een gladdere lay-out is het gehele dashboard naar een hoger niveau getild. Gebleven is de relatief lage zitpositie en het omsloten gevoel dat lijnrecht tegenover het riante interieur van de ‘echte’ Range Rover staat. De familieband met de grote Range is in het interieur sowieso niet echt zichtbaar. De meeste bedieningselementen, het stuur en het instrumentarium zijn uitwisselbaar met die van de Land Rover Discovery. Dat is een logisch gevolg van het feit dat de Range Rover Sport onderhuids grotendeels een Discovery is. Exclusievere materialen, een fijnere afwerking en een veel krapper interieur zorgen wel voor voldoende onderscheid tussen beide modellen. Door de lage daklijn komen waarschijnlijk slechts Wesley en Yolanthe niet in aanraking met het plafond. Een goedmakertje is de riante bagageruimte van 900 liter.

Oppermachtig

De Range Rover Sport is met de oppermachtige 5.0 V8 Supercharged en de niet minder tot de verbeelding sprekende 3.0 TDV6 leverbaar. Met zijn gigantische koppel van 600Nm is het rijklare gewicht van 2.500kg geen enkel obstakel voor deze dikke diesel. Het subjectieve prestatiegevoel is dan ook van een hele andere orde dan dat van de oude 2.7 TDV6. De cijfers op papier bevestigen dat gevoel. Met een sprinttijd van 9,3 seconden en een top van 200 maakt deze diesel zelfs de oude TDV8 overbodig. Stationair draait het blok slechts 750 toeren en wanneer je het gaspedaal diep intrapt, word je direct in de stoelleuning gedrukt. Het verwachte turbogat blijft uit en de stille zescilinder loopt moeiteloos door de verzetten van de soepel schakelende zestraps automaat heen. Het samenspel van motor en transmissie is een droom.

Geruststellend

Vanzelfsprekend is de Sport met luchtvering uitgerust en de comfortverwachtingen liggen dan ook hoog. Toch legt de immer in beweging zijnde koets een nerveus karakter bloot. Zelfs op glad asfalt voel je de Range continu over de weg dribbelen en over zijn lengteas rollen. Trap je het gaspedaal diep in dan duikt de achterzijde, rem je fors af gebeurt het omgekeerde. De vage besturing past dan weer wel bij dit karakter. Zelfs het optionele Adaptive Dynamics maakt van de Sport geen dynamisch sturende auto; slechts het overhellen wordt beperkt. Het onderstel van de Range Rover is offroad wel helemaal in zijn element. Daar waar een X5 of ML al lang over de grond zou schrapen gaat de Sport door zijn forse aanloophoeken verder. Dankzij de luchtvering kun je de Range Rover hoger op zijn poten zetten en met het Terrain Response System en de lage gearing is het praktisch onmogelijk om in diepe modder vast komen te zitten. Een geruststellende gedachte.

Niet voor iedereen

Als HSE Luxury – dé versie die je wilt hebben – kost de Range Rover Sport een slordige 111.500 euro wanneer je voor de 3.0 TDV6 kiest. Dat is een fors stuk duurder dan een ML of X5, maar vergelijkbaar met wat een Porsche Cayenne moet kosten. Toch kun je je afvragen of het niet beter is om voor de comfortabelere en ruimere Land Rover Discovery te kiezen. Technisch komen beide auto’s overeen en je houdt nog een leuk bedrag over om aan champagne en kaviaar te besteden. Je mist dan wel de Range Rover badge en het aansprekende schimmige imago. Dat laatste is voor sommigen dan weer een pré.

  • Exclusief
  • Heerlijke aandrijflijn
  • Sublieme offroad capaciteiten
  • Krap interieur
  • Stuiterig onderstel
  • Omslachtige bediening boordcomputer