Ruim een jaar geleden maakten we kennis met de gefacelifte Kia cee'd en cee'd Sporty Wagon. Beide modellen kregen een nieuw front en betere materialen in het interieur. Deze facelift leek aanvankelijk voorbij te gaan aan het sportievere broertje, de Pro_cee'd. Dat model oogde al erg goed, maar nu vond Kia het toch nodig om ook de Pro_cee'd te updaten. Met een sportiever jasje en groene energielabels gaat de Pro_cee'd een tweede lente tegemoet.
Echt vaak zie je de Pro_cee'd nog niet rijden en dat is eigenlijk best jammer. Het is een leuke driedeurs afgeleide van de cee'd en Kia heeft best veel moeite gedaan om hem er ook echt anders uit te laten zien. In principe is de Pro_cee'd vanaf de A-stijl een compleet andere auto met meer hoekige lijnen die hem een gedrongen postuur geven. De facelift versterkt dit effect met een nieuw getekende voorbumper die flinke koelopeningen herbergt. Samen met de nieuwe donkere lichtunits en brede grille oogt de Pro_cee'd lekker agressief van voren. Standaard staat de Kia al op 16 inch lichtmetalen velgen en dat is redelijk bijzonder in deze klasse. De iets duurdere Seven staat op antracietkleurige exemplaren en de Seven Sport zelfs op brede 17 inch sloffen.
Ook van binnen is de nieuwe Pro_cee'd nogal vol van zichzelf. Zaken als een radio met cd-speler, mp3 en iPod compatibiliteit, handmatige airconditioning en elektrische ramen en spiegels zitten al standaard op de Basis uitvoering. De iets duurdere Seven voegt daar onder andere cruise controle, een lederen stuurwiel en full map navigatie met bluetooth en een achteruitrijcamera aan toe. Dan heb je al een redelijk complete auto voor je deur staan, maar het kan nog gekker. De Seven Sport zit werkelijk bomvol lekkere spulletjes en voegt daarbovenop enkele sportieve details aan toe. De facelift heeft de Pro_cee'd ook van binnen goed gedaan en dat komt voornamelijk door het nieuw vormgegeven stuurwiel dat beter vastpakt. Verder oogt de middenconsole hoogwaardiger en zijn bepaalde materialen van een betere soort. Ten opzichte van de cee'd is de instap wat lastiger en de ruimte achterin minder geschikt voor volwassenen, maar dat is evident aan een sportiever gelijnd model.
Het agressieve voorkomen van de Pro_cee'd doet vermoeden dat er alleen maar krachtige motoren onder de kap liggen. Maar schijn bedriegt. De Kia is leverbaar met twee benzinemotoren, een 90pk sterke 1.4 met A-label en een 126pk sterke 1.6 met B-label. Voor dieselrijders is er de keuze uit een 1.6 CRDI met 115 of 128pk. Beide versies hebben de beschikking over 255Nm en scoren eveneens een groen B-label. Elk model is nu standaard met een start/stop systeem uitgerust. Wie een Pro_cee'd met automaat wil hebben moet het overigens wel met een C of D-label doen. Wij konden kennis maken met de 1.6 benzine in Seven uitvoering en dat beviel zeer goed. De vierpitter is lekker alert en reageert vlot op commando's van het rechtervoetje. Als je goed je best doet zit je in 10,8 tellen op de honderd en dat is een keurige waarde voor een ongeblazen één-punt-zesje. Schakelen gaat met de zesbak soepel en trefzeker en ook de stuureigenschappen zijn dik in orde. De Pro_cee'd stuurt lekker direct, maar wel een beetje te licht naar onze smaak. Daarbij helt de auto door de stevige demping in geringe mate over en gaat hij veilig ondersturen wanneer het allemaal iets te hard gaat. Op comfortgebied laat de stevig gedempte Pro _cee'd wel een paar steekjes vallen.
De vernieuwde Kia Pro_cee'd staat per direct bij de dealers en is te koop vanaf €17.595. Daarvoor krijg je een 1.4 CVVT in Basis uitvoering mee en dankzij de goede uitrusting is dat al een erg complete auto. De door ons gereden 1.6 CVVT in Seven uitvoering kost €20.495 en dat is een zeer sympathieke prijs. Voor dat bedrag krijg een prima presterende Pro_cee'd mee die uitblinkt met zaken als een full map navigatiesysteem en een achteruitrijcamera. Kia zou Kia niet zijn als daar geen zeven jaar garantie bij zou horen. Al met al is de vernieuwde Pro_cee'd nog steeds een sterk aanbod en dat ligt niet alleen aan de lage prijzen.