Citroën C4
2.0 HDi Exclusive

Harold Rolloos - 16 januari 2011

Allemansvriend

Na het grote succes van de DS3 en - in mindere mate - de C3 was Citroën het aan haar stand verplicht om deze slimme duotruc ook toe te passen op een ander model. Et voila, dat werd de C4 met zijn extraverte tweelingbroer DS4, die begin dit jaar zijn opwachting maakt. De C4 is er dus al, hoogste tijd om met deze nieuwkomer op pad te gaan.

Frans op z'n Duits

Het eigenzinnige Citroën kreeg de laatste jaren van veel critici het verwijt dat de nieuwe modellen nogal 'Duits' ogen. Die weg werd ingeslagen met de introductie van de C5 en wordt nu doorgezet met de nieuwe C4. Eerlijk is eerlijk, des Citroëns is het niet, maar toch is deze compacte middenklasser geen verkeerde verschijning. Wie meer op zoek is naar iets excentrieks en spannends kan dus beter zijn geld op de nieuwe DS4 zetten. Zoek je de ruimte, dan is de C4 Picasso het overwegen waard. Toch moet ook deze C4 wat betreft bagageruimte niet onderschat worden; in zijn klasse is de kofferbak van de Fransoos namelijk een van de grootste.

Krap achterin

Die ruimte moest wel ergens van afgesnoept worden. In dit geval is het ten koste gegaan van de bewegingsvrijheid van de achterpassagiers. Vooral langere mensen kunnen hun benen moeilijk kwijt, zitten gauw met de knieën tegen de voorstoelen en ook de hoofdruimte houdt niet over. Voorin is het daarentegen goed toeven. Er zijn veel vakjes aanwezig voor het opbergen van allerlei spullen en ook het dashboardkastje is ruim bemeten. De voorstoelen zijn precies zoals we verwachten in een Franse auto: zacht en bovenal comfortabel. Het interieur kent veel mooie en zachte materialen en ook op de afwerking valt weinig aan te merken.

Eigenzinnig

Citroën zou Citroën niet zijn als er geen eigenzinnige snufjes op deze C4 zitten. En inderdaad, ook dit keer komt het Franse merk met iets nieuws; het geluid van de richtingaanwijzer kan ingesteld worden in vier verschillende tonen. Ben je de standaardtoon zat, dan kun je switchen naar bijvoorbeeld een klassieke of heuse jungleknipper. Deze feature zal kopers zeker niet over de streep trekken, maar het kenmerkt wel de originaliteit van Citroën. Datzelfde geldt voor de dashboardverlichting die je in zowel lichte als donkere kleuren kunt instellen. Daarnaast kan 's avonds een groot deel van deze verlichting met een druk op de knop uitgeschakeld worden, wat aangenamer is voor de ogen.

Aangename reisgenoot

De door ons gereden Exclusive is de duurste uitvoering van de C4 en staat in de prijslijsten voor iets meer dan 31 mille. Naast de eerder genoemde snufjes beschikt deze onder meer over parkeersensoren voor en achter, een massagefunctie voor de voorstoelen en een dode hoek-detectiesysteem. De stuurwielbediening is erg druk met veel knoppen en vraagt flink wat gewenning in het begin. Dat brengt ons gelijk bij het rijgedrag van deze C4. Wij zijn onderweg met de 2.0 HDi, een 150 pk sterke diesel en daarmee gelijk de sterkste krachtbron die in de C4 verkrijgbaar is. De ietwat rumoerige diesel is vlot en pakt lekker op. Tegelijkertijd is deze oliestoker ook aardig zuinig. Na een testperiode van een week kwam het gemiddelde uit op 1 op 17. Mooie waarden voor zo'n blok. Een ander sterk punt van de C4 is de grote actieradius: negenhonderd kilometer op één tank is makkelijk haalbaar en dat maakt deze Fransoos tot een zeer geschikte reisgezel voor de lange afstanden. Deze 2.0 HDi is alleen leverbaar met een handgeschakelde zesbak, die prettig en met vrij korte slagen schakelt. Het sturen gaat erg licht en indirect en ook in de bochten is deze Citroën zeker geen held. De auto helt flink over, maar blijft uiteindelijk mooi op koers. Ook de vering is erg zacht, waardoor je niet snel vol op de rem hoeft bij iedere drempel. Voor de sportieve eigenschappen verwijzen we je nu al - zonder nog een kilometer te hebben gereden - naar de DS4.

Overweging

Nog altijd wordt de compacte middenklasse gedomineerd door de Volkswagen Golf, de Opel Astra en de Ford Focus. Toch is de nieuwe Citroën C4 zeker het overwegen waard, al is het alleen al vanwege de grote kofferruimte, de goede uitrusting en het comfortabele rijgedrag. De 2.0 HDi is lekker vlot en de handbak schakelt prettig. Deze combinatie maakt de C4 tot een zeer geschikte kilometervreter en bovenal een allemansvriend. Wie het allemaal saai en grijs vindt hoeft het Franse merk niet meteen aan de kant te schuiven, want die kan zijn hart ophalen bij de nieuwe DS4.


Fotografie: Martijn Koevoets

  • Afmetingen kofferruimte
  • Grote actieradius
  • Comfortabel
  • Weinig ruimte achterin
  • Lichte en indirecte besturing
  • Ietwat rumoerige diesel