Audi presenteert de A3 Sportback zelf met de leus "De eerste 5-deurs auto met het sportieve karakter van een coupé", daarnaast zeggen ze ook "De Audi A3 Sportback is atletisch en praktisch tegelijkertijd". Daar is geen woord buitenlands bij. Inmiddels is de auto al weer een jaartje of 1,5 op de markt en het werd tijd voor Rijtesten.nl om deze auto ook eens aan een rijtest te onderwerpen. Is de Sportback alleen maar een goede auto of combineert hij ook daadwerkelijk het praktische en het sportieve?
Het eerste wat opvalt als ik de auto inschuif, zijn de sportief gevormde stoelen met met hoge steunen aan de zijkant van het zit- en ruggedeelte. En in dit geval ziet het er niet alleen stevig en sportief uit, dat is het ook, want er is niet gekozen voor een of andere zachte opvulling, waardoor het alsnog geen functie zou hebben, maar alleen leuk oogt. De stoelen zijn op de standaardposities goed te verstellen, maar daar blijft het dan ook bij. Naar voor/achter, de hoogte en de hoek die de rugleuning met het zitgedeelte maakt zijn te verstellen, maar eerlijk gezegd had ik bij deze luxe auto toch nog wel wat extra's verwacht. Bij steeds meer auto's in deze klasse zie je toch dat ook het zitgedeelte te verdraaien is of dat de dikte van de wangen te variëren is.
Naast de sportieve stoelen laat de Ambition-uitvoering zich ook kennen door een sportief gevormd stuurtje en een kleine versnellingspook. In het middelste stuk van het stuur komt ook hét Audi-kenmerk van alle huidige modellen weer terug: de single-frame grille. Achter het stuur bevinden zich duidelijk afleesbare tellers die omgeven zijn door een chroomkleurig randje. Hier heeft Audi net als in de rest van het interieur met een minimum aan tierelantijntjes toch een stijlvolle uitstraling meegegeven. Alle gebruikte materialen zijn ook weer van hoge kwaliteit. De middenconsole wordt gevuld door de airconditioning met gescheiden zones en de af-fabriek radio/cd-speler. Beide maken deel uit van het zogenaame Pro Line pakket dat op deze A3 zit. Ook de middenarmsteun maakt daarvan deel uit.
Ook de achterbank heeft de sportieve snit zoals de voorstoelen, natuurlijk wel in wat minder extreme mate. De zit zelf is prima, maar mensen met een bovengemiddelde lengte kunnen wel eens wat krap komen te zitten. Met mijn 1.85m voel ik af en toe de hemel langs mijn haren. Qua beenruimte wil het ook allemaal maar net, maar hier is nog iets vervelends aan de hand: de achterkant van de voorstoelen zijn voorzien van een keiharde kunststof plaat. En waar je bij een andere stoel je knieën nog een beetje in de voorstoel kan priemen zonder er écht last van te hebben, voel je hier direct de grens. De kofferruimte is tot slot weer royaal aanwezig met 350 liter in gewone toestand, maar uitbreidbaar tot maar liefst 1100 liter.
Van buiten is de auto onmiskenbaar een Audi uit de huidige generatie. Al is het maar door de grote single-frame grille die, sinds de A8 W12 hem had, zijn weg heeft gevonden naar vrijwel alle types van Audi. De grille wordt aan beide zijden geflankeerd door 2 venijnig 'kijkende' koplampen. Opvallend is dat het lijnenspel verder toch vrij neutraal is, maar dat de auto niet saai overkomt. Hetzelfde waar Audi in het interieur in slaagde om stijl te creëren zonder al teveel poeha, lukt ze ook aan de buitenkant. De enige maat waarin deze Sportback verschilt van zijn 3-deurs broer is de lengtemaat die 8 cm meer meet, maar toch heb je van de zijkant het idee dat er heel wat meer auto voor je neus staat.
Aan de achterzijde komen de oplopende lijnen van de zijkant samen in een stevige achterpartij die de auto een krachtige uitstraling meegeven. De achterlichtunits zijn ook weer geheel in stijl met de Audi-trend van de laatste tijd.
Het sportieve karakter dat deze auto in Ambition-uitvoering meekrijgt is aan de buitenkant te zien doordat de auto wat lager staat dan de andere uitvoeringen, maar ook de dikke 17" Ambition velgen springen direct in het oog.
Zoals gewoonlijk wil ik het eerste stukje rustig gaan rijden om de motor wat op temperatuur te laten komen en om een beetje aan de auto te wennen. Maar met dat de koppeling een beetje grip krijgt en je langzaam wat gas bijgeeft, lijkt het dat deze A3 iets anders in gedachten heeft dan rustig wegrijden. Toch maar even de boel in toom gehouden om na wat paden en lanen de auto toch maar richting snelweg te dirigeren. En wat je daar meemaakt is heerlijk. De auto is notime op snelheid en geeft aan nog veel meer te kunnen casu quo willen. Op het eerste stuk is 100 km/h de limiet en met handgeschakelde bak in de 6 versnelling is het dan heerlijk cruisen. Mocht je met deze snelheden willen terugschakelen voor een snelle inhaalactie... niet doen! Zelfs in een (zeer) laag toerental weet de motor goed een versnelling in te zetten om je voorbij je voorganger te helpen.
De snelle acceleratie wordt bij grote snelheidsveranderingen geholpen door het sportieve pookje dat onderdeel uitmaakt van de Ambition-uitvoering. Met korte klappen zit je snel in de goede versnelling. Naast het pookje behoort ook een verlaagd onderstel tot de Ambition-uitvoering. Het onderstel is hard afgeveerd en geeft zodoende de bestuurder een goede communicatie met het wegdek. Ik ben zelf niet vies van een paar hobbels in de weg die je goed voelt, maar wanneer je hier niet van houdt, laat dan de Ambition staan, want je voelt echt alles. Op een klinkerweg waar de laatste 50 jaar geen steen meer van verlegd is, wordt dat even goed doorgegeven aan de bestuurder. Iets wat ook doorgegeven wordt aan de bestuurder is een trilling van de sterke dieselmotor en dan niet zozeer door de hele auto, alswel via het koppelingspedaal. Wanneer de auto in de versnelling staat en de pedaal niet ingedrukt wordt voel je continu een trilling als je rijdt. Zodra de pedaal weggetrapt wordt, is de trilling niet meer waarneembaar.
Het sturen gaat licht, maar gelukkig niet té licht. Ook hier communiceert de auto met de bestuurder en volgen de voorwielen naadloos de instructies van degene achter het stuur. Een flinke slalom is geen enkel probleem en naast het feit dat je zelf in je stoel wordt gedrukt geeft de auto geen krimp. Het is maar goed dat de stoelen van stevige wangen zijn voorzien, want de bestuurder zelf lijkt hier de beperkende factor te zijn qua bochtenwerk.
Audi heeft er dus geen woord aan gelogen dat de auto ook een sportief vervoermiddel kan zijn. Zeker qua rijgedrag is hem dat zeker toe te dichten. Of het dan ook de eerste is, zoals Audi beweert, laten we dan maar even in het midden, want dat doet er natuurlijk ook feitelijk niet toe. Toch is het ook prettig te bedenken, met name voor de zakelijke kilometervreter, dat de auto ook heerlijk kan cruisen over de langere afstanden. Met een 6e versnelling en trekkracht op ieder gewenst moment, is het ook zeker geen straf om hiermee de snelweg op te gaan.
We moeten wel in ogenschouw houden dat hier ook de sportieve Ambition-uitvoering is getest. Met name het bochtenwerk en de afvering zullen wel iets minder strak zijn bij een ander onderstel en kleinere velgen.
Met zijn dikke 39.000 euro is de prijs voor een hatchback uit de compacte middenklasse wel fors te noemen, maar goed daar heb je dan wel een Audi voor met alles erop en eraan. En dat de prijs bij een premiummerk als Audi hoger ligt dan bij anderen, dat is iets dat je van tevoren weet. In verhouding met een rechtstreekse concurrent als bijvoorbeeld de 1-serie valt alles wel op zijn plaats.