Met veel bombarie en tromgeroffel werd twee jaar geleden het Japanse luxemerk Infiniti in ons land gelanceerd. De verkoopsuccessen blijven vooralsnog echter uit. Als je al een Infiniti in het openbaar spot, is het meestal een exemplaar uit de grijze import. Met de nieuwe M wil het merk gaan knallen. Voorlopig eerst met een benzine- en dieselmotor en vanaf volgend jaar met een hybride. Gaat de M voor de doorbraak van Infiniti in ons land zorgen?
Na twee SUV's, een sportieve coupƩ en een compacte zakensedan was het modellengamma nog niet compleet. Met de M dus wel en daarmee hoopt Infiniti het de Duitse Drie moeilijk te gaan maken. Op basis van het uiterlijk doet de Japanner absoluut niet onder voor de andere hoge middenklassers. De M oogt agressief en sportief tegelijkertijd. Waar zit het verschil dan wel in? Kort en krachtig gezegd: de prijs. Ruim 72 mille voor de M37 S Premium - de dikste uitvoering - is niet niks, maar wie bij onze Oosterburen gaat shoppen, is voor dezelfde uitrusting zeker 80.000 euro kwijt.
Voor die 72.000 euro zit dus er werkelijk alles op en aan. Name it en de M heeft 't. Fraai metallic, dikke 20 inch wielen, vierwielbesturing, adaptieve cruise control, lane departure warning system, leren bekleding, een Bose audiosysteem met zelfs speakers in de voorstoelen, verwarmbare stoelen en stuurwiel en ga zo maar door. Bij de andere modellen van Infiniti laat het materiaalgebruik en de afwerking nog wel eens te wensen over, maarde M is dit van een kwaliteit die je in deze premium-klasse mag verwachten. Vooralsnog weinig redenen tot klagen dus. Voorin is er meer dan voldoende ruimte aanwezig, maar achterin is het voor een auto van bijna vijf meter toch wel behelpen qua beenruimte. Ook de hoofdruimte houdt door de schuin aflopende daklijn niet over, waardoor volwassenen al snel met hun kruin tegen het plafond zitten. De kofferruimte is met een inhoud van vijfhonderd liter daarentegen wel groot genoeg om de nodige bagage te vervoeren en op het niveau van deze klasse.
Wie kiest voor een Infiniti weet zich verzekerd van een sportief rijdende auto. Ook deze M voldoet voor honderd procent aan deze verwachtingen. De M37 S Premium waarmee wij onderweg zijn, is voorzien van een sportonderstel en vierwielbesturing. Hierdoor verandert de auto snel van richting en voelt de wagen bijzonder lichtvoetig aan. Bovendien kun je via een centrale knop het karakter bepalen via vier verschillende standen: Standard, Eco (zuiniger), Snow (meer tractie) en Sport (veruit de leukste stand!). Voeg aan al deze eigenschappen de directe besturing en de straffe vering en demping toe en je komt tot een van de meest sportieve auto's in deze klasse. Dat is zeker het geval in combinatie met de brute 3.7 V6 onder de kap. Het blok levert 320 pk en is gekoppeld aan een zeer soepel schakelende 7-traps automaat. Door het heerlijke geluid dat de zescilinder produceert, is het iedere keer weer een feest om het gaspedaal in te trappen en de duw in de rug te ervaren. Dat heeft uiteraard z'n invloed op het verbruik wat hierdoor niet lager dan 1 op 8,5 tot 1 op 9 komt te liggen. Anderzijds, zoiets weet je als je voor een zescilinder met dit vermogen kiest.
Mocht dit verbruik te gortig zijn, dan biedt Infiniti naast deze benzine dus ook nog een 3.0 liter diesel met 238 pk, die we kennen uit de EX en de FX. Zoals eerder aangehaald komt het merk komend jaar met de M Hybrid, die net als de Lexus GS 450h voorzien is van zowel een elektro- als benzinemotor. Daardoor kan deze uitvoering dankzij de fiscale voordelen in ons land wel eens voor de echte doorbraak in deze klasse kan gaan zorgen. Dat zegt niets over de kwaliteiten van deze M37, maar wel iets over de potentiƫle koper, die vooralsnog op safe lijkt te spelen door maar voor een model uit het gamma van de Duitse Drie te kiezen.
Fotografie: Martijn Koevoets