De 24 uur van Le Mans is een tot de verbeelding sprekende uithoudingsrace. Winnaars van deze race mogen terecht prat gaan op hun prestatie. Dat doen automerken vandaag de dag, maar dat gebeurde vroeger ook al. Zo voorzag Jaguar na het winnen van de negentiende editie in 1951 zijn nieuwe XK140 van een badge ter herinnering aan deze victorie. De uitnodiging van Green Classic uit Balkbrug om met deze XK140 Roadster te gaan rijden, grepen we natuurlijk met beide handen aan.
Wanneer we met een flexibele beweging op de bestuurdersstoel hebben plaatsgenomen, kan het feest beginnen. Zo even wegrijden als vandaag de dag in een moderne auto is er in letterlijke zin niet bij, aangezien je toch even moet choken en de motor even op temperatuur moet komen. Maar toch, als de motor na een laatste druk op de startknop eenmaal loopt, rijd je vrij gemakkelijk weg. Omdat je weet dat je met een oude auto op pad gaat, stel je je daarom in op wat extra zwoegen bij een draai aan het stuur of het veranderen van versnelling. Toch valt dat alleszins mee en blijkt de auto makkelijk te bedienen. Uiteraard moet je even feeling krijgen met de auto in de eerste meters, maar uit alles blijkt hoe verfijnd de techniek van het merk uit Coventry zestig jaar geleden al was. Ondanks het formaat van de tweezitter mis je de stuurbekrachtiging niet en de rembekrachtiger zorgt ervoor dat je niet met je volle gewicht op het pedaal hoeft te springen om de auto snel tot stilstand te brengen.
Grotendeels verantwoordelijk voor dit easy-to-drive-gevoel is toch wel het krachtige motorblok. Eentje uit de vermaarde - hoe kan het ook anders - XK-reeks. De overwinning in Le Mans werd geboekt met een blok dat in de basis hetzelfde was als die in deze XK140. In de standaarduitvoering was de XK140 al zo krachtig als zijn voorganger - de 120 - in SE-uitvoering. De 140 SE had daar bovenop ook nog eens de C-Type cilinderkop, waarbij het maximale vermogen op maar liefst 210 pk kwam. Een immense hoeveelheid voor een straatauto in die dagen. Overigens staat het getal in de typebenaming voor de maximumsnelheid in mijlen per uur, al blijkt in de praktijk dat het die waarden in de productieversie niet haalbaar zijn. Met een badge op het dashboard wordt duidelijk dat de straatversie een replica is van de auto die wel die 140 mijl per uur haalde.
Dat het een potente auto in die tijd betrof, staat dus buiten kijf, maar ook vandaag de dag voelt de auto bijzonder snel aan. De naald van de snelheidsmeter schiet langs de mijlen alsof het kilometers zijn en ondanks de natuurlijke afwijking bij dit soort oude instrumenten, bevestigt een geijkte, digitale meter dat de snelheden snel oplopen. Het comfort van de auto kan het snelheidsgevoel wat vertroebelen, maar een blik op het asfalt naast je over het laag uitgesneden deurtje leert dat het erg hard kan gaan. Door de lange versnellingen kan je bij het optrekken lekker doortrekken en dat is voor een goede acceleratietijd wel prettig, want het inleggen van de volgende versnelling vergt wel wat inspanning. Door de rechte vertandingen in de vierbak, moet je echt even goed aanvoelen wanneer je de pook het beste door kan drukken. Bij de races vroeger hoefde zo'n versnellingsbak maar 24 uur mee te gaan, maar vandaag wil je er toch wat langer mee doen. Gelukkig is het schakelen met een beetje gevoel voor het juiste moment snel te optimaliseren. Voor de snelwegkilometers is deze XK nog voorzien van een overdrive, waarmee het toerental op hoge snelheid drastisch teruggebracht kan worden. Dit was origineel niet leverbaar op deze XK. Waar de auto over het geheel nog opvallend goed presteert, merk je in het stuurgedrag en de wegligging dat de auto-industrie op dat gebied veel geleerd heeft. Met zo'n lange auto en oudere techniek vergt het simpelweg wat meer bedachtzaamheid van de bestuurder wanneer een bocht scherp ingestuurd wordt. Temeer omdat je met een kostbaar bezit op pad bent, zonder enige technische hulp op het gebied van veiligheid.
De lengte van de statige roadster maakt dat er wel wat aan komt rijden als deze auto de bocht om komt. Letterlijke iedere omstander keurt de Jaguar een blik waardig en niet zelden wordt de goedkeuring in woord en gebaar duidelijk gemaakt. Het kan ook haast niet anders in deze uitmuntende staat. De auto is met oog voor detail gerestaureerd, zo zijn bijvoorbeeld zelfs haast onzichtbare, rode, leren biesjes tussen de spatborden en de carrosserie weer in oorspronkelijke staat gebracht. De nostalgie van de buitenkant is ook aan de compacte binnenzijde terug te vinden in een groot Moto-Lita-stuur, diverse metertjes en prachtige schakelaars. De toerenteller verdient bijzondere aandacht met een prominente plek en een wijzer die tegen de klok in draait. Ook is de auto versiert met diverse badges die de vele overwinningen van de XK bejubelen.
De XK heeft als oude auto uiteraard zijn kuren als opstartproblemen of wat warmer worden tijdens een intensieve rit, maar dat neem je op de koop toe, want dat zijn futiliteiten in het licht van al het genot dat zo'n prachtige klassieker je brengt. De beleving bij een open auto als deze is intens, mede omdat de auto van alle markten thuis is. Met ruim 200 pk heb je altijd voldoende vermogen voor handen voor een sportieve uitspatting, maar het is net zo prettig om op een zonnige middag comfortabel door buitengebied te cruisen. En misschien is dat wel naast het fantastische voorkomen wat dit unieke bezit zo'n fantastisch karakter geeft. Ik kan heel hard, maar dat hoef ik niet altijd.