Subaru Impreza XV
2.0R AWD

Dirk-Jan Dalhuisen - 24 september 2010

Knuppel

Als er één automerk al jarenlang een koersvaste weg bewandelt, is het Subaru wel. Het merk, bekend van z’n All Wheel Drive en boxermotoren, gooit steevast hoge ogen als trekauto en op het gebied van betrouwbaarheid. Ook in de rallysport heeft het merk dankzij de vele successen met de Impreza zijn sporen nagelaten. Toch slaat ook een merk als Subaru soms nieuwe wegen in. Drie jaar geleden gooide het merk de knuppel al in het hoenderhok door de Impreza ineens als hatchback te leveren. Nu doen de Japanners er nog een schepje bovenop: in een tijd waarin het crossovers regent, mengt Subaru zich in de strijd met de Impreza XV, een crossover gebaseerd op de Impreza. Is dit de zoveelste crossover die niets meer biedt dan wat avontuurlijke looks, of gaat er onder dit uiterlijk vertoon meer schuil?

Anders dan anders

Doordat de Impreza tegenwoordig als hatchback door het leven gaat, leent het model zich prima voor een crossover-variant. Toch wijkt de XV op twee belangrijke punten af van de meeste crossovers die we tot nu toe tegenkwamen. Het model beschikt, volgens goed Subaru-gebruik, over AWD, in tegenstelling tot veel concurrenten die het - ondanks hun avontuurlijke uitstraling - met louter voorwielaandrijving moeten stellen. Dat de XV ook buiten het asfalt z’n mannetje staat, wordt nog eens extra bevestigd door de aanwezigheid van hoge en lage gearing. Daarentegen staat de XV niet hoger op z’n poten dan de reguliere Impreza. In combinatie met de hoog oplopende matzwarte wielkastverbreders maakt de XV hierdoor en profil een wat merkwaardige indruk. Dat het ook anders kan, bewijst Subaru met de op de Legacy gebaseerde Outback. Gelukkig wordt het stoere uiterlijk hier, vanwege de donkere lakkleur, niet door overstemd.

Functionaliteit

Naast de genoemde wielkastverbreders heeft de XV zijn avontuurlijke uitstraling te danken aan een aantal andere optische wijzigingen ten opzichte van zijn standaardbroertje. Zo is de XV uiterlijk herkenbaar aan dakrailing, een achterspoiler en een aangedikte grille; aanpassingen die we bij meer crossovers tegenkomen. Vanbinnen heb je echter niet het idee met een crossover onderweg te zijn. Voor stoere details ben je binnenin de XV aan het verkeerde adres: deze zijn - op de sportief gevormde lederen stoelen na - ver te zoeken. Het interieur is hoofdzakelijk gericht op functionaliteit. Dat blijkt vooral door het zakelijk ogende dashboard, dat afkomstig is uit de gewone Impreza en niet overal even goed afgewerkt is. Ruimte is er, zowel voor- als achterin, ruim voldoende aanwezig. Binnenin voldoet de Impreza XV daarmee prima, maar wie de auto van z’n stoere kant wil bekijken, is wel uitdrukkelijk op het exterieur aangewezen.

Prima balans

Ons testexemplaar wordt aangedreven door een 150 pk sterke 2.0 benzinemotor, die samen met een even krachtige tweeliter diesel het motorenaanbod voor de XV vormt. Draai de sleutel om, en je wordt gelijk al getrakteerd op een heerlijk rauwe boxerroffel. Laag in de toeren zit er nog niet zoveel fut in de tweeliter, maar als je ‘m vervolgens hoger in de toeren jaagt, begint ‘ie er behoorlijk fanatiek aan te trekken. De snelheidsbeleving wordt daarbij nog eens extra versterkt door het gegrom van de boxer onder de motorkap. De handgeschakelde vijfbak met vrij lange slagen kan de behoefte aan een zesde versnelling echter niet wegnemen. Desondanks heeft Subaru het rijgedrag van de Impreza XV prima voor elkaar. De Japanners hebben de XV een goede balans tussen dynamiek en comfort meegegeven. Dankzij een verstevigde vering stuur je de auto licht, maar aardig neutraal de bocht door. Daarbij wordt een prettige hoeveelheid feedback aan de bestuurder doorgegeven, zonder daarbij noemenswaardig in te hoeven leveren op het gebied van comfort. Dat maakt deze stoere Impreza uitermate inzetbaar voor alledag.

Méér dan uiterlijk vertoon

Waar het bij veel crossovers ophoudt met een stoere bumperset, kan de Impreza XV dankzij AWD en hoge en lage gearing ook op onverhard terrein uit de voeten. Door een geslaagde mix van dynamiek en comfort laat het weggedrag van de compacte Subaru bovendien weinig te wensen over. Een zesde versnelling zou weliswaar nog bij kunnen dragen aan een rustiger karakter en een gunstiger verbruik, en ook het interieur had wel iets meer aandacht verdiend; de prijs van de XV maakt echter veel goed. Met een prijskaartje van 28 mille is de Impreza XV 2.0R AWD exact even duur als de gewone Impreza 2.0 in Sport-uitvoering en zeer concurrerend geprijsd ten opzichte van vergelijkbare crossovers, zeker gezien de zeer complete uitrusting. Bovendien stuurt de XV strakker en oogt hij wat minder anoniem dan de reguliere Impreza. Deze nieuwe ‘Cross Vehicle’ heeft méér te bieden dan alleen uiterlijk vertoon, en daarom mag deze Subaru zeker worden gezien als een waardevolle toevoeging aan het groeiende crossover-segment.

  • Rijeigenschappen
  • Complete uitrusting
  • Biedt meer dan uiterlijk vertoon
  • Afwerking interieur
  • Geen zesde versnelling
  • Interieur mist stoere uitstraling