Infiniti FX
30d S Premium

Wilbert Huls - 15 september 2010

Behind enemy lines

In het segment van de grote SUV’s zijn onze Oosterburen heer en meester. Infiniti probeert verwoed om ook een voet aan de grond te krijgen, maar die poging verloopt alles behalve vlekkeloos. Ze zetten nu echter nieuw geschut in, want voor het eerst is een Infiniti verkrijgbaar met een dieselmotor. Dat is geen vreemde zet als je bedenkt dat verreweg de meeste auto’s in dat segment op diesel rijden. We namen de FX30d mee op vijandelijk grondgebied en deden er een retourtje Berlijn mee.

Instappertje

Er zullen niet veel merken met een aardig modellengamma zijn waar dit motorblok de instapper genoemd zou kunnen worden. Toch is dit het minst krachtige blok in het huidige aanbod voor Infiniti. Aangezien de FX verreweg de zwaarste auto is die met dit blok geleverd wordt, maakt het dat model ook nog eens tot het langzaamste paard van stal. Voordeel is dan wel weer dat er voor het eerst verbruikscijfers onder de 10 liter per 100 kilometer gemiddeld door het Japanse merk getoond kunnen worden. Gelukkig hoeven we u niet wijs te maken dat het behelpen is met deze FX, want 238 pk is natuurlijk nog steeds niet mis, laat staan als je het hebt over het koppel van liefst 550 Nm. In de praktijk blijkt dan ook nooit dat je tekort komt. Nog steeds duurt het slechts zo’n acht seconden om naar de honderd te snellen, maar ook in de Autobahnpraktijk bleek dat de FX op hoge snelheden goed mee kan komen en nog eenvoudig kan variëren in snelheden. Wat dat betreft past het karakter van het blok nog goed in de filosofie van Infiniti, dat naast luxe toch vooral ook sportiviteit wil uitstralen.

Best straf

Uiteraard is het dieselblok gekoppeld aan een automatische versnellingsbak, in dit geval met zeven trappen. Onder normale omstandigheden schakelt hij comfortabel en merk je de overgangen vrijwel niet. Bij een plotselinge snelheidswisseling of vlot wegrijden vanuit stilstand kent de automaat echter een hinderlijke vertraging. Bij een bewuste inhaalactie is dit nog te ondervangen door zelf met de schakelflippers alvast terug te schakelen, maar bij het verkeerslicht zit er niks anders op dan de Alto naast je enkele meters voorsprong te gunnen. Ondanks dit missertje blijft deze minst krachtige Infiniti toch de sportiviteit van het luxemerk uitdragen. Dat blijkt niet in de laatste plaats uit de behoorlijk stugge demping voor zo’n grote SUV. Des te bijzonderder is het dat je met een schakelaar op de middentunnel het dempende effect nog verder kunt terugbrengen. Leuk om eens een keer gek te doen, maar de stuiterfactor op een keienrit past dan eigenlijk niet echt meer bij het karakter van een auto als deze. Helaas kent de voornoemde knop geen mogelijkheid om in extra demping te voorzien, iets waar voor een lange rit best liefhebbers voor te vinden zullen zijn.

Geen straf

Toch is de auto in zijn geheel wel als comfortabel te bestempelen. Met name de stabiliteit die in het rijden doorklinkt, maakt de FX tot een prettige Reisewagen. Zelfs op flink hoge snelheden blijft de auto makkelijk te rijden en corrigeren. Je kan prima zonder kromme tenen over grote afstanden gemiddeld tegen de 200 rijden. De geluidsproductie blijft zelfs dan naar omstandigheden best acceptabel. Naast het comfortabele rijkarakter is het natuurlijk geen verrassing dat het in het interieur aan niets ontbreekt. Diverse systemen staan de bestuurder bij in het rijden, waaronder Lane Departure Control en Adaptive Cruise Control met remassistentie. Beide systemen zijn gelukkig handmatig uit te schakelen, want het eerste systeem is geen pretje in een Baustelle met gele noodbelijning naast de standaardlijnen. Voor de vele klaverbladridders die steevast over de vluchtstrook de snelweg oprijden zou het een mooie verplichte optie zijn, want er volgt direct een irritant, belerend gepiep als je nog maar net naar de zijlijn schuift.

Het houdt niet op

In de kleine ruimte word je ook nog eens bijgestaan door diverse hulpmiddelen. Dat is zeker niet overbodig bij de flinke afmetingen deze auto toch heeft. Aan een achteruitrijcamera zijn we inmiddels gewend, maar wat denken van vier camera’s rondom de auto. Zo gek hadden we het nog niet elders gezien. Op het scherm zie je naast het beeld in de rijrichting een beeld van bovenaf met een weergave van de omgeving. Ideaal voor een strakke parkeeractie. Wat het gerief binnen in de auto betreft volstaan een paar regels tekst niet om alles op te noemen, maar als we daar leren stoelen noemen die op veertien posities elektrisch te verstellen zijn of een groot navigatiescherm met zelfs driedimensionale, realistische weergave van het centrum van Berlijn, dan wordt wel duidelijk dat het de inzittenden aan niks zal ontbreken. Tot slot moeten we ook nog even vermelden dat het interieur een lust voor het oog is. Mooie materialen als beige leer, donker esdoornhout en tweekleurig kunststof zijn verwerkt tot een chic en smetteloos afgewerkt geheel.

Wie durft?

Uiteindelijk heeft dieselrijden natuurlijk vooral aantrekkingskracht door de gunstige(re) verbruikscijfers. Dat blijkt bij de FX niet minder het geval, want over in totaal 1.500 kilometer kwam het verbruikscijfer op een niet onaardige negen liter per 100 km. Heel wat lager dan zijn benzinegestookte broertje. Het komt precies overeen met de fabrieksopgave, waarbij aan de ene kant moet worden opgemerkt dat er relatief veel snelwegkilometers zijn gedraaid, maar aan de andere kant dat daarbij veel op zeer hoge snelheid is gereden. De hamvraag is nu of de gevestigde orde zich zorgen moet gaan maken. Het antwoord daarop zal zeker geen volmondig ja zijn, maar toch zullen de Duitsers ongetwijfeld met de nodige interesse Infiniti volgen. En dat is gezien het kwalitatieve product meer dan terecht, maar we weten ook dat de Duitse klandizie nog behoudender is dan de paus, kijk maar naar de moeite die bijvoorbeeld Jaguar heeft om zijn prachtige limousines bij dat publiek onder de aandacht te krijgen. Mocht u van plan zijn een leuke som geld op een luxe SUV stuk te slaan, dan willen u bij deze verzoeken om op zijn minst even binnen te wippen bij de Infinitidealer en zelf uw oordeel te vellen. Het zal de kans op een gevarieerder en dus mooier straatbeeld aanzienlijk vergroten.

  • Originele verschijning
  • Kwalitatief topproduct
  • Dieselblok past bij Infiniti
  • Vertraging automaat
  • Ontbreken comfortstand