Mitsubishi Colt CZ5
1.5 d'Azur

Anton Lefeber - 26 april 2006

Intro

De Mitsubishi Colt is, bijna twee jaar na zijn marktintroductie, momenteel in het nieuws vanwege andere redenen dan de kwaliteiten van de auto zelf. Vanwege de tegenvallende verkoopcijfers van de, technisch gelijke Smart ForFour heeft de grote baas Daimler-Chrysler besloten de auto uit productie te nemen. Daar de twee modellen beide in Nederland geproduceerd worden, heeft dit nogal wat commotie met zich teweeg gebracht. De verkoopcijfers van de Colt zijn niet onaardig te noemen, maar toch is het een vrij kleine speler in het segment. Nu Mitsubishi van de Colt een interessant actiemodel heeft uitgebracht onder de naam d’Azur is het hoog tijd voor een hernieuwde poging om het marktaandeel te vergroten. Verdient Mitsubishi het om meer Colts af te mogen leveren, of heeft de consument het bij het rechte eind? Op zoek naar de unieke kwaliteiten van deze auto zal deze rijtest een oordeel vellen.

Het interieur

De binnenkant van de 3 meter en 87 centimeter metende Colt is een toonbeeld van efficiënt ruimtegebruik. De instap voorin is lekker ruim waarna plaatsgenomen wordt in een comfortabel zittende en nauw omsluitende stoel. Duidelijk afgestemd op de Europese automobilist bieden de stoelen voldoende comfort en een goede zijdelingse steun. Het bovenste gedeelte van het dashboardmateriaal is voorzien van een prettig aanvoelend motief en doet kwalitatief goed aan. De overige dashboarddelen zijn van een hard materiaal en sluiten goed op elkaar aan. Grappig is het lichtblauwe stuk kunststof in de middenconsole, waarin tevens is voorzien in een 12 Volt aansluiting. De draaiknoppen voor de beheersing van het klimaat en de ventilatie in de auto zijn voorzien van dezelfde kleur en ogen fris. De overige metaalaccenten in de middenconsole doen de uitstraling van het geheel zeer zeker goed. Opbergruimte is er naast het dashboardkastje in de vorm van een vakje in de middenconsole, twee bekerhouders en twee uitsparingen in de middenconsole. De zitruimte voorin is riant te noemen. De been- en hoofdruimte zijn, voor een MPV niet ongewoon, uitstekend.

De geteste uitvoering, d’Azur genaamd, ligt niet alleen lekker in de mond maar is tevens voorzien van een heerlijk zomerse accessoire. Een dubbel, elektrisch bediend, schuif-/kanteldak voorziet de inzittenden van de broodnodige frisse lucht op warme zomerdagen. Wanneer de inzittenden op een andere manier het klimaat wensen hand te haven, dan kan dat via de standaard airconditioning. In deze uitvoering dient het gemak de mens verder via een regen- en lichtsensor, een CD/MP3-speler en een boordcomputer. In deze uitvoering is het allemaal standaard gemonteerd. Het lijkt niet op te houden, maar het interieur is tevens voorzien van onderscheidende details als blauw/zwarte bekleding en een heerlijk aanvoelend blauwleren stuur en pookknop.

De passagiers achterin hoeven niet genoegen te nemen met minder comfort. De beenruimte kan beïnvloed worden door de achterbank afzonderlijk of in zijn geheel 15 cm naar voren of achteren te schuiven. In de achterste stand is de beenruimte uitstekend te noemen, twee personen van 1,90 meter kunnen dan achter elkaar plaatsnemen. De binnenruimte is echter niet onbeperkt in deze stand, wat zich laat kennen in een beperkte bagageruimte. Ook de hoofdruimte achterin is, zeker in vergelijking tot de geboden hoofdruimte, beperkt. Met 1,80 meter zit de testrijder met zijn kruin tegen de dakbekleding.

Het exterieur

Het bestuderen van de buitenkant van de Colt levert de testrijder een tweeslachtige gedachte op. Aan de ene kan doet de auto gedrongen en sportief aan vanwege de scherp gesneden en de eveneens scherp getekende carrosserielijnen. Aan de andere kant doet de auto recht van voren en achteren vooral functioneel aan, wat doet neigen naar een MPV. Gekeken naar de harde cijfers op papier, plaatst de Colt zich tussen twee segmenten in. Met een hoogte van 1,55 meter is de colt niet veel hoger dan zijn minder op ruimte georiënteerde concurrenten. Met een lengte en breedte van respectievelijk 3,87 en 1,70 meter is de Colt verre van een uit de kluiten gewassen auto. Overigens vind ik de auto persoonlijk groter ogen dan hij werkelijk is, mede veroorzaakt door de hoogte.

In het ontwerp van de auto zijn een aantal leuke designkenmerken verwerkt. Zo zijn de koplampen vormgegeven als één van de drie diamanten in het merklogo. Spits gevormd dus, wat een sportief accent geeft aan het front. Persoonlijk vind ik het front van de auto zeer geslaagd, met de in tweeën gesplitste grille, waartussen het glimmende logo op de bumper prijkt. De geaccentueerde bumper met de drie luchtinlaten en de flinke ‘vouw’ over het midden van de motorkap maken de voorkant helemaal af. Het doet vrij sportief aan, waarbij moet worden aangetekend dat de blauwe kleur van het testexemplaar het zeker goed doet op deze auto. En profil valt de boogvormige daklijn op, wat de uitstraling van de auto heel goed doet, maar zoals eerder genoemd de hoofdruimte beperkt. De bijna rechtdoor lopende lijn van de motor kap in de raamstijl en de geaccentueerde wielkasten zijn ook zeer herkenbare punten van het ontwerp. Afgezien van de opvallende achterlichtunits steekt de achterkant hier een beetje schril bij af. Aan de vormgeving van de achterkant is duidelijk te zien dat de functie hierbij voor de vorm is gegaan.

Specifiek voor de d’Azur uitvoering van de Colt zijn het privacy glas achteraan en de 16 inch lichtmetalen velgen. Zeker de velgen zorgen voor een ‘boost’ van de uitstraling, de wielkasten worden precies goed gevuld naar mijn bescheiden mening. Het privacy glas zorgt voor een groot verschil in tint tussen de voor- en achterruiten, bijkomend voordeel is dat de inkijk op achterpassagiers en bagage minder groot is.

Het rijden

Om met de deur in huis te vallen: het rijden met de Colt levert boven verwachting veel plezier op. Het gevoel met de auto en het onderstel, de functionering van de motor, de versnellingsbak en de remmen, het is allemaal heel mooi op elkaar afgestemd. Ondanks de erbarmelijke weeromstandigheden tijdens een groot gedeelte van de afgelegde testkilometers, kon er meermaals gelachen worden om het rijden met de Nederlandse Japanner. De testauto werd overgedragen met de maagdelijke kilometerstand van 130 km. Het melden waard is dat de motor na ruim 200 testkilometers verder al ingereden leek te zijn.

De standaard in de d’Azur gemonteerde 1.5 liter 4-cylinder motor van Mitsubishi is een zeer prettige motor in de omgang. Met 109 pk en 145 nm zijn er ruim voldoende reserves om de 965 kg wegende Colt vlot tussen het overige verkeer mee te laten stromen. De motor reageert lekker vlot op commando’s via het gaspedaal en is heerlijk soepel. De vrij kort gespatieerde versnellingsbak verhult enigszins de beperkte trekkracht onderin het toerengebied. Ook op de snelweg voelt de Japanner zich aardig thuis, met 3500 rpm bij 120 km/u kunnen vrij comfortabel lange afstanden worden afgelegd. De versnellingsbak laat zich, ondanks de lage kilometerstand, precies en soepel bedienen. Het koppelingspedaal heeft een vrij lange slag, waarbij het eerste aangrijpingspunt vrij kort is. De reminstallatie functioneert met een prettige weerstand in het pedaal en zeker niet te licht. Vanwege de nog niet ingesleten remmen is het volledige potentieel van de remmen niet beproefd. Echter met vier schijfremmen ligt in de lijn der verwachting dat dit zeker goed zit.

De besturing van de Colt werkt directer dan verwacht. Het stuur heeft een prettig compact formaat en ligt heerlijk in de handen. De prettig aanvoelende besturing wordt mede veroorzaakt door de 16 inch velgen en de naar verhouding platte en brede banden. Ondanks de compactheid van de auto en het vrij stug geveerde onderstel is het rijcomfort goed te noemen. Slechts korte oneffenheden worden minder goed gefilterd, de stugge demping is hier debet aan. De afstemming van het onderstel heeft als voordeel dat de auto een zeer stabiel weggedrag vertoont. Ook in vlotter genomen korte bochten blijft onderstuur lang achterwege. Bij langere bochten lijkt de Colt in zijn element en reageert de auto heerlijk neutraal, het komt allemaal heel veilig over.
Het geluidscomfort van de auto is redelijk, bij doortrekken in de versnellingen is de motor goed te horen. Echter, bij een kruissnelheid van 110 km/u is de auto opvallend stil, ook windgeruis blijft hierbij mooi op de achtergrond. Het vermelden waard is de beperkte overzichtelijkheid van de koets. De dubbele raamstijl vooraan ontneemt een deel van het zicht op de weg.

Slot

De Mitsubishi Colt 1.5 d’Azur is een prachtige aanbieding in het hard bevochten segment van de compacte middenklassers. De Colt komt vooral in het nieuws vanwege de malaise bij de Nedcar-fabriek te Born, maar verdient beter dan dat. De auto is in deze uitvoering zeer uitgebreid uitgerust, heeft een heerlijk vlotte en toch zuinige motor en is gezegend met een goed afgestemd onderstel wat heeft geresulteerd in een stabiel weggedrag. Nadelen aan de auto zijn er ook. Waar de beenruimte wanneer gewenst gigantisch is, daar is de hoofdruimte vrij beperkt. Het comfort leidt iets onder de stugge demping en de trekkracht van de motor onderin het toerengebied is beperkt.
Wat blijft staan is echter een dijk van een auto, die bijna twee jaar na zijn introductie alleen maar aantrekkelijker is geworden. Met een prijs van € 16.699,- is de Colt luxer uitgerust én voorzien van een sterkere motor dan gelijkgeprijsde concurrenten. Wat rest is de vraag of de consumenten de stap durven te wagen naar een ander merk dan de gevestigde orde.

  • Heerlijk vlotte en zuinige motor
  • Uitrustingsniveau
  • Stabiel weggedrag
  • Stugge demping
  • Hoofdruimte achterin
  • Motortrekkracht onderin