Mercedes-Benz E63 AMG

Harold Rolloos - 31 mei 2010

Jekyll and Hyde

Een dikke V8 onder de kap, overdonderende prestaties en het sportieve karakter maken de nieuwe Mercedes-Benz E 63 AMG tot een brute krachtpatser. Tegelijkertijd biedt hij de ruimte en het comfort van de standaard-E-Klasse. Dit contrast maakt deze Benz tot de auto met twee gezichten.

Geen introductie

Bij het horen van de naam AMG gaat het hart van de echte petrolhead sneller kloppen. Het performance-merk van Mercedes-Benz behoeft geen introductie, dat heeft zich in de loop der jaren wel bewezen. Eerder gingen we met de ruwere C 63 AMG op pad, nu is het de beurt aan E 63 AMG, die volgens de fabrikant ook geschikt is voor dagelijks gebruik. De Veluwe is de plaats van het toneel voor deze sportsedan. In en rond Radio Kootwijk, om precies te zijn. Radio Kootwijk is een unieke plek op de Veluwe; monumentale architectuur tussen de ruige zandvlakten en eindeloze heide. De intense beleving van ruimte en stilte staan hier voorop, dus mag je het gebied niet in met de auto. Staatsbosbeheer beheert de natuur en het gebouw. Daarbuiten liggen fraaie heuvelachtige wegen met de nodige bochten, een perfecte omgeving om een impressie van deze Snelle Benz op te doen. Snelle met een hoofdletter? 6.2 V8, 525 pk; do we need to say more?

AMG's aanpassingen

Over het uiterlijk valt in ieder geval wel wat te vertellen. Dat werd door AMG flink aangedikt. Bredere spatborden, een front met grote koelopeningen en AMG-dagrijverlichting zijn afwijkend ten opzichte van de gewone E-Klasse. Andere opvallende zaken zijn natuurlijk de vier uitlaatpijpen aan de achterkant en de optionele 19 inch wielen. Minder fraai hier is de plastic kap in de grille voor Distronic - zoals adaptieve cruise control bij Mercedes-Benz heet. In totaal werd er voor bijna 45 mille aan opties op deze auto besteld. Normaal kost de E 63 AMG ruim 145.000 euro, in het geval van deze testauto is dat dus dik 190.000 euro. Een flink prijskaartje natuurlijk, maar werkelijk alles is aanwezig om het de bestuurder en andere inzittenden naar de zin te maken. Eerder waren we al lyrisch over het interieur van de E-Klasse, in het geval van deze sportsedan is dat niet anders. Wie op de details gaat letten ziet dat het hier om een bijzondere auto gaat. Zo is de klokkenwinkel sportiever, zijn de pedalen van geborsteld edelstaal en bevinden zich in het middenconsole vier extra knoppen voor het instellen van het schakel- en weggedrag van de auto.

Musica maestro?

Het prettige aan een sportsedan is natuurlijk de binnenruimte. Vijf volwassenen nemen moeiteloos plaats in de E 63 AMG. Ook in de Benz komen de vele opties goed tot hun recht. De multicontourstoelen zitten heerlijk. Doordat de wangen zich in bochten automatisch opblazen wordt er een optimale zijdelingse steun geboden. Niet alleen de voorstoelen zijn verwarmbaar, ook de passagiers achterin hebben deze mogelijkheid. Het optionele Harman/Kardon-soundsystem klinkt grandioos en is voor de audiofreak een absolute must. Toch was voor ons de verleiding niet groot om de volumeknop open te draaien. Sterker nog, tijdens het rijden wil je maar één ding horen, en dat is het brullen van die brute V8-motor. Dat feest begint al bij het indrukken van de startknop. Met een diepe grom ontwaakt het ongeblazen juweeltje, wat blijft is een heerlijke constante roffel. Direct na het wegrijden blijkt dat het enorm verslavend werkt om die achtcilinder steeds maar weer te horen grommen, ploffen en wat al wel niet meer. Het klinkt echt als muziek in de oren.

Waanzinnig

De normaal zo comfortabele E-Klasse is door AMG omgetoverd in een heuse beul die voor niets lijkt te wijken. De prestaties zijn indrukwekkend: in slechts 4,5 seconden zit de auto al op honderd kilometer per uur en vanaf daar trekt hij in tien seconden door naar de tweehonderd. Doordat dit testexemplaar voorzien is van het AMG Performance Package ligt de topsnelheid zelfs op driehonderd kilometer per uur.

De besturing is erg direct en zorgt ervoor dat de auto razendsnel reageert op commando's van de bestuurder. Een ander noemenswaardig punt is het drietraps-ESP. Hierdoor kan de berijder zelf kiezen hoe ver hij wil gaan, al blijft veiligheid een belangrijk issue bij de Duitsers. Het sportonderstel - ook hier deed AMG de nodige aanpassingen - is door middel van drie standen (Comfort, Sport en Sport Plus) instelbaar voor een optimaal weggedrag. De Mercedes ligt echt als een blok op de weg.

Aan alles is te merken dat er bij het ontwikkelen van deze auto ongelooflijk goed is nagedacht. Zo ook de automatische transmissie 7G-Tronic, die door AMG werd aangepast en nu als AMG Speedshift MCT door het leven gaat. In plaats van een koppelomvormer wordt er nu gebruik gemaakt van een natte-wegrijkoppeling. Hierdoor schakelt de auto veel sneller en kan de bestuurder door middel van vier standen (Comfort, Sport, Sport Plus en Manual) bepalen hoe hij wil dat de automaat zich gedraagt.

Het resultaat benadert bijna perfectie. Met de nadruk op bijna. In de C-stand reageert de automaat naar onze mening net iets te traag. Als je het gaspedaal intrapt, duurt het ruim twee seconden voor de transmissie drie verzetten terugschakelt. Resultaat is dat je letterlijk tegen de stoel wordt aangedrukt en als een komeet vooruit wordt geschoten. Het gemak waarmee dat gebeurt is echt onvoorstelbaar.

We snappen echter dondersgoed waarom er gekozen is voor de Comfort-standen. Eerder zeiden we namelijk al dat deze E 63 AMG volgens de fabrikant heel geschikt is voor dagelijks gebruik. Hier komt namelijk de ware aard van het (brute) beestje naar boven. In de eerste plaats koop je deze auto om zijn waanzinnige prestaties en het fantastische motorgeluid. Heb je een lange rit voor de boeg? Ook dan is deze Benz een prima reisgenoot. Het is een moderne en vooral comfortabele auto, een prima cruiser dus.

Snel en comfortabel

Het fraaie van deze E 63 AMG is dus dat de auto twee gezichten heeft. Snel en comfortabel. Een lange rit voor de boeg? De Benz leent zich dan als een prima reisgezel. Toch liever brute kracht en snelheid? Ook dan is deze Duitser je beste vriend. Het weggedrag is subliem en van het motorgeluid krijg je maar geen genoeg. De door AMG aangepaste Speedshift MCT schakelt in de sportieve standen erg snel. In de C-stand had dat was ons betreft ook gemogen, nu duurt het een aantal seconden voor er van een paar verzetten gewisseld wordt. Een vanafprijs van ruim 145.000 euro is natuurlijk niet mals, maar zal de echte liefhebber daar om malen? Die wordt iedere keer weer met dat schitterende motorgeluid en de overweldigende prestaties geconfronteerd. En geef hem eens ongelijk...


Fotografie en video: Martijn Koevoets

  • Motorgeluid
  • Prestaties
  • Rijeigenschappen
  • In C-stand schakelt automaat net iets te traag
  • Plastic kap van Distronic in grille