Citroën DS3
1.6 THP Sport Chic

Dirk-Jan Dalhuisen - 11 mei 2010

Goed gezelschap

Het succes van de Mini is aan andere autofabrikanten niet onopgemerkt voorbijgegaan. Enkele jaren geleden werd Alfa Romeo door dit succes geïnspireerd tot het uitbrengen van de MiTo en binnenkort vaardigt Audi de A1 af om het Duitse weerwoord op het Engelse stijlicoon te bieden. Nota bene vanuit het altijd zo eigenzinnige Frankrijk bleef het lange tijd stil. Tot voor kort, want met de nieuwe DS3 wil Citroën een serieuze partij meeblazen in dit segment, waarin moderne en hip gestileerde auto's moeten bijdragen aan een jeugdig imago. Weet de DS3 zich binnen dit gezelschap te profileren als waardige Franse vertegenwoordiger?

Legio

Een rondje rondom de bijna vier meter lange DS3 maakt al snel duidelijk dat we hier oog in oog staan met een echte eye-catcher! De auto is onmiskenbaar één van de meest eigenzinnig vormgegeven auto's binnen het van zichzelf al zo karakteristiek vormgegeven Citroën-gamma. Vanuit welke hoek je de DS3 ook bekijkt: het wemelt werkelijk van de typerende details. Van de markante voorkant met z'n sportief gesneden luchtinlaat en opvallende LED-verlichting tot de karakteristieke B-stijl, de opvallend geaccentueerde wielkasten en de kunstzinnige typeaanduiding op de achterkant: de DS3 ademt één en al originaliteit!

Alsof de DS3 nog niet origineel genoeg is, biedt Citroën bovendien de mogelijkheid uit legio kleurencombinaties. Naast de gebruikelijke keuze uit diverse carrosseriekleuren kunnen ook de kleuren voor het dak, de lichtmetalen velgen en de behuizing van de buitenspiegels geheel naar wens worden gekozen. Ondanks de wat behouden configuratie van ons testexemplaar trok de DS3 veel bekijks. Het laat zich raden dat dit met een gewaagde samenstelling alleen maar meer het geval zou zijn.

Herkenbaar

Zo vernieuwend als het exterieur van de DS3 is, zo herkenbaar oogt zijn interieur. Slechts in details weet Citroëns blikvanger zich hier te onderscheiden van de onlangs geïntroduceerde C3. Uniek is het binnenste van de DS3 daardoor niet. Dat is in dit geval overigens geen straf: het interieur is origineel vormgegeven en zal, zelfs in de volledig zwarte kleurstelling van de testauto, niet snel vervelen. Het dashboard is, op het harde plastic onder het stuurwiel en in de knieruimte na, goed afgewerkt en herbergt een veelvoud aan knopjes. Desondanks is de bediening van de diverse elementen op het dashboard vrij eenvoudig. De schakelaars achter het stuur vergen in het begin enige gewenning, maar laten zich al snel op gevoel bedienen. Dat is maar goed ook, want met vier hendels achter het stuur grijp je vrij gemakkelijk naar de verkeerde. Knoppen op het stuurwiel zouden een gebruiksvriendelijker alternatief zijn. De bediening van de audio- en navigatiefuncties werkt verder probleemloos. Deze worden weergegeven op het grote kleurenscherm, dat eveneens als boordcomputer fungeert.

Ruim voldoende

Op het ruimteaanbod van de DS3 is weinig aan te merken. Voorin is ruim voldoende bewegingsruimte en ook de kofferbak biedt opvallend veel ruimte voor een auto van dit formaat. Dat de ruimte op de achterbank hierdoor beperkt is, nemen we graag voor lief. Voor mensen die meer ruimte nodig hebben, heeft Citroën immers ook de C3 in het programma. Aan aflegruimte komt de DS3 vrijwel niets tekort; uitsluitend het gebrek aan bekerhouders kan door kilometervreters als nadeel worden ervaren. Ook het zicht rondom is goed, zij het dat de vrij brede C-stijl een behoorlijke dode hoek tot gevolg heeft.

Sportieve aspiraties

Citroën en comfort zijn bij uitstek onlosmakelijk met elkaar verbonden. De Fransen behoren onbetwist tot de absolute top op dit gebied. Bij het plaatsnemen in de kleine Fransoos komen echter overwegend sportieve aspiraties naar boven. De sportstoelen, die tot de standaarduitrusting van de Sport Chic behoren, zijn een lust voor het oog en zitten - zeker met de optionele lederen bekleding - als gegoten. Het kleine stuurwiel ligt heerlijk in de hand, evenals de versnellingspook. Dat belooft wat!

Nadat de motor tot leven is gekomen, blijkt al snel dat de hooggespannen verwachtingen niet onterecht zijn. De 155 pk sterke 1.6 THP - tot op heden de krachtigste motor in de DS3 - kent twee gezichten. Als het moet, kan de DS3 met deze motor heel rustig worden bereden. Bij lage toerentallen houdt de motor zich keurig op de achtergrond, zonder daarbij aan souplesse in te leveren. Hogerop in de toeren laat de motor zich echter van z'n gretige kant zien. De DS3 ontpopt zich al snel als een pittige rakker, waarmee Citroën bewijst ook heel leuke rijdersauto's te kunnen produceren. Door de geweldige zitpositie, de gretigheid van de motor en de zeer stabiele wegligging word je met name op bochtige trajecten steeds weer uitgedaagd de DS3 op een sportieve manier te berijden. De auto gaat heerlijk soepel door z'n zes versnellingen en volgt elke stuurwielbeweging adequaat op.

Je zou op basis van z'n dynamische inborst niet zeggen dat de DS3 een broertje is van de onlangs geteste C3, die juist heel erg op comfort gericht bleek te zijn en een wat afstandelijk stuurgedrag vertoonde. Is de DS3 dan oncomfortabel? Nee, dat beslist niet. Het is en blijft immers een Citroën. Hoewel deze eye-catcher absoluut een sportief karakter heeft, zal het nooit vermoeiend worden. Het zijn hooguit de platte banden rondom de 17 inch lichtmetalen velgen die zich op slecht wegdek soms wat nadrukkelijk laten gelden. Daar staat tegenover dat ze ook bijdragen aan de sportieve wegligging en - niet te vergeten - de looks, die in dit segment een prominente rol spelen. Het oog wil immers ook wat! Voor de meer comfortgerichte rijders is het goed om te weten dat de DS3 er ook met lichtere motoren en minder platte banden is. Deze uitvoeringen missen wellicht de gretigheid van de 1.6 THP, maar neigen meer naar het voor Citroën zo kenmerkende comfort en zijn bovendien wat goedkoper.

Zware kluif

Al snel werd duidelijk dat de DS3 een hele leuke auto is. Niet alleen om te zien, maar zeker ook om te rijden. Z'n eigenzinnige uitstraling en dynamische karakter maken de DS3 tot een auto waar de concurrentie een zware kluif aan gaat krijgen. Ook de prijsstelling spreekt, afgezet tegen die van z'n opponenten, in het voordeel van de DS3. De testauto moet weliswaar ruim 26.000 euro opbrengen, maar is wel overcompleet uitgerust met onder meer lederen sportstoelen, een geïntegreerd navigatiesysteem en 17 inch lichtmetalen velgen. Vergeleken met de ruimere C3 is de DS3 wat duurder, maar voor de vergelijkbaar gemotoriseerde en uitgeruste directe concurrentie moet de knip nog wijder open. Tel daar de zeer positieve indruk die de DS3 heeft achtergelaten bij op, en het laat zich raden dat de DS3 alles in zich heeft om een groot succes te worden!

  • Eigenzinnige verschijning
  • Geweldige rijeigenschappen
  • Perfecte zitpositie
  • Dode hoek achter
  • Materiaalgebruik knieruimte
  • Vrij stevig geprijsd