Hyundai ix35
2.0 CVVT 2WD StyleVersion

Michel van Breugel - 19 april 2010

Wederom een succesnummer?

Het Koreaanse merk Hyundai voerde vanaf 2004 het compacte SUV-segment aan met de Tucson. Na zes jaar trouwe dienst is nu zijn opvolger, de ix35, geïntroduceerd. Achttienduizend exemplaren wist Hyundai al aan de man te brengen in ons land. Of de ix35 het succes van zijn voorganger kan evenaren of zelfs overtreffen zal de toekomst uitwijzen. Met de modern gelijnde ix35 proberen de Koreanen deze auto opnieuw een voortrekkersrol mee te geven. Zijn familiegezicht moeten we in de toekomst immers op meer modellen gaan tegenkomen. De opvolger van de Tucson mogen we echter betitelen als cross-over, en niet als SUV. Op dit moment zijn er twee diesels leverbaar en één benzinevariant. Na de zomer wordt dit gamma naar beneden toe uitgebreid. De prijsstelling blijft met een vanafprijs van € 23.995 in dezelfde lijn liggen als de Tucson. Wie houdt de ix35 nog tegen om een succesnummer te worden?

Van SUV naar cross-over

De populariteit van de SUV is de laatste tijd niet bepaald groter geworden. Hyundai wapent zich tegen de tegenstander met het feit dat de ix35 is gebaseerd op het cross-over segment. Dat resulteerde in een acht centimeter langere, twee centimeter bredere en drie centimeter lagere carrosserie ten opzichte van de Tucson. Het front oogt behoorlijk chaotisch. Vanuit de koplampen loopt de belijning echter vloeiend door naar achteren. De scherp gelijnde flanken geven de Hyundai een eigen en toch stoer gezicht zonder er een terreinbeul van te maken. Aan de achterzijde overheerst rust, hierdoor oogt de ix35 aan deze kant weer niet heel spannend. In het algemeen is de ix35 toch een stuk agressiever gelijnd dan zijn voorganger. Ook aan de details hebben de Koreanen gedacht, zo vinden we LED-knipperlichten in de buitenspiegels en een subtiele spoiler boven de achterklep. De gereden StyleVersion is als extra voorzien van donker getinte beglazing achter de B-stijl, en 17 inch lichtmetaal, want het oog wil ook wat.

Naar een hoger niveau

Direct bij het openen van de portieren is duidelijk dat Hyundai ook binnenin goed heeft huisgehouden. Het dashboard oogt modern en er is een frisse wind doorheen gegaan. Voorin de ix35 beschikken zowel de bestuurder als passagier over voldoende ruimte. De stoelen bieden voldoende steun en verstelmogelijkheden. De zit is in de ix35 wat langer dan we gewend zijn van de meeste Koreaanse zetels. Kwalitatief zijn de materialen binnenin de Hyundai naar een duidelijk hoger niveau gebracht. Het voelt allemaal solide en zacht aan. Sfeerbepalend is de blauwe nachtverlichting en de kokers waarin de tellers achter het stuurwiel zijn gelegen, met een knipoog naar Alfa Romeo.

In de middenconsole vinden we naast een 12-volts aansluiting ook een AUX- en USB aansluiting. Optioneel is in dit exemplaar een navigatiesysteem met achteruitrijcamera gemonteerd, die in de praktijk prima zijn werk doet. Jammer dat er door het monteren van deze camera geen parkeersensoren worden toegepast, want ook deze zouden een fijne aanvulling zijn op de Hyundai. De ergonomie van alle bedieningsorganen is dik in orde. Achterin de ix35 is het opmerkelijk ruim voor zowel de benen als voor het hoofd. De achterbank biedt gemakkelijk ruimte voor drie volwassenen. Het bagagecompartiment heeft een inhoud van 591 liter. Met de rugleuning van de achterbank neergeklapt ontstaat een vlakke laadvloer met een laadcapaciteit van 1.436 liter.

Weinig obstakels

Onder de kap zijn er op dit moment drie keuzes mogelijk. Twee varianten die beide diesel nuttigen met vermogens van 136 en 184 pk en de door ons gereden tweeliter benzinevariant die 163 pk op de krukas levert. Alle varianten zijn leverbaar met zowel tweewiel- als vierwielaandrijving. Tegen een meerprijs van € 1.995 wordt de handgeschakelde vijfbak ingewisseld voor een automatische zestraps transmissie. Het meest interessante nieuws komt pas in de herfst van dit jaar wanneer de ix35 op verzoek voorzien kan worden van een 1.6 benzinemotor die 140 pk sterk is, vergezeld door een 1.7 diesel die 115 pk levert.

Wanneer we op pad gaan, merken we de vooruitgang in vergelijking met de voorloper direct. Alles voelt even degelijk aan en de vering is stugger gemaakt, waarbij de ix35 er niet oncomfortabeler op is geworden. Sterker nog, verkeersdrempels zijn met verbazingwekkend hoge snelheid te nemen zonder te zorgen dat de auto onderdelen mist na deze obstakels. Overhellen doet de koets niet indrukwekkend door de stuggere vering. Het standaard stabiliteitsprogramma zal echter ingrijpen wanneer het te gortig wordt. De besturing is redelijk fijn afgesteld maar laat betreft de communicatie nog wel wat te wensen over. Vooral de bekrachtiging is overbemeten waardoor de stuurcorrecties wel erg fanatiek in praktijk uitgebracht worden.

Met anderhalve ton aan de haak heeft de tweeliter flink werk aan de winkel. Dit gebeurt dan ook onder het genot van een flink aantal toeren. Bij lage toeren is de krachtbron zwak, komen we echter boven de 3.000 toeren, dan komt er meer leven in het vooronder. Echte sportaspiraties kunnen we niet verwachten, maar 163 pk lijkt een fors aantal, wat zich in de praktijk niet helemaal lijkt te kunnen bewijzen. Daarmee wordt de tweeliter niet geholpen door de automaat die eerder in een winterslaap lijkt te vallen dan dat hij met volle teugen aan de bak gaat. In eerste instantie worden bij lage snelheden de reacties op het gaspedaal snel opgevolgd, bij hoge snelheden en inhaalacties lijken deze als sneeuw voor de zon verdwenen. De automaat lijkt eerder een 'cruiser' te zijn dan een accurate hardloper.

Verkoophit

Met de naam ix35 zet Hyundai een nieuwe reeks modellen in. Als we zijn voorganger, de Tucson, erbij halen kunnen we concluderen dat deze cross-over vooral uitblinkt in de beduidend betere afwerking en zijn comfortabele rijeigenschappen. De besturing is iets te kunstmatig en de automaat mist de verfijning die de Duitse autofabrikanten wel weten te realiseren. Echter is de ix35 een aantrekkelijk en vooral betaalbaar alternatief die de strijd met de gevestigde orde weer volop aankan. De keuze betreft motorisering is nu nog beperkt maar wordt later dit jaar aangevuld. Voor een kleine 24 mille staat er een complete cross-over voor de deur die veel waar voor zijn geld biedt. Onze voorkeur zou wel een handgeschakelde ix35 zijn. Buiten dat staat de ix35 niet veel in de weg om een regelrechte verkoophit te worden.

  • Prijs/kwaliteitsverhouding
  • Materialen interieur
  • Comfortabel rijgedrag
  • Besturing te veel bekrachtigd
  • Automaat erg lui
  • Niet zo zuinig als opgegeven