BMW 3 Serie
320d EfficientDynamics Edition

Harold Rolloos - 14 april 2010

Leaselieveling

BMW is zeer succesvol met hun visie op zuiniger rijden: EfficientDynamics. Dat staat voor minder uitstoot, zonder dat dit ten koste gaat van het rijplezier. Met de nieuwe 320d EfficientDynamics Edition wil het merk vooral de zakelijke rijder voor zich winnen. Wij deden een eerste impressie op van het nieuwe zuinigheidswonder uit München.

Lange neus

De strijd in het D-segment om het zuinigste model gaat onverminderd door. Audi noemt het TDIe, Mercedes-Benz BlueEfficiency en bij BMW heet het EfficientDynamics. Toch lijken de Beiers met deze EfficientDynamics Edition – kortweg EDE – voorlopig een lange neus te trekken naar de concurrentie. Niet alleen in verbruik, maar vooral in prestaties. Een gemiddelde van 4.1 liter op honderd kilometer en een uitstoot van 109 gram is al zuiniger dan de andere twee Duitse topmerken, maar vooral in vermogen is er sprake van een aardig verschil. De zuinige diesel van BMW levert bijvoorbeeld 163 pk, terwijl de A4 en C-Klasse het met ‘slechts’ 136 en 120 pk moeten doen. Hoe heeft het merk uit München dit voor elkaar gekregen?

Aanpassingen

De techneuten hebben een aantal aanpassingen doorgevoerd op de Dreier. Om een zuiniger verbruik te realiseren zijn er een langere eindoverbrenging, een aangepaste schakelindicatie en banden met een extra lage rolweerstand gemonteerd. Een nieuw snufje is het gepatenteerde vliegwiel, dat ervoor zorgt dat de motor makkelijker in lage toerentallen te rijden is, wat natuurlijk ten gunste komt aan het verbruik. Verder is deze 3 Serie voorzien van een verlaagd onderstel en speciale aerowielen. Dit levert het model niet alleen een groen A-label op, maar zorgt ervoor dat deze BMW in de 20%-bijtellingscategorie valt en is daardoor erg interessant voor de zakelijke rijder.

Identiek

Het interieur van deze uitvoering is identiek aan dat van de andere modellen uit de range van de 3 Serie. En daar valt weinig op aan te merken. Het geheel steekt overzichtelijk in elkaar en alles voelt solide aan. De voorstoelen zijn wat aan de harde kant, maar bieden wel een prima zit. Bovendien kun je de wangen instellen naar de omvang van je lichaam, zodat je altijd goed geklemd zit. Tussen de voorstoelen in komen we de bekende iDrive-bediening tegen. Puntje van kritiek blijft de ruimte achterin. Die houdt – zeker voor langere mensen – niet over. Ook de bagageruimte is met 460 liter niet echt ruim te noemen.

Geen concessies

Rijplezier staat voorop bij BMW. De Dreier is niet voor niets een van de best rijdende auto’s van het D-segment. Het rijgedrag van deze 320d EDE verschilt nauwelijks van dat van een normale 320d. De besturing is strak en het onderstel is sportief geveerd. In onze optiek net iets té hard voor een kilometervreter. Oorzaak daarvan zou het verlaagde onderstel voor betere aerodynamica kunnen zijn. Je staat geen enkel moment stil bij het feit dat je onderweg bent met een zogenaamd ecomodel. Vreemd is dat niet met een topsnelheid van 228 en een acceleratie van nul naar honderd in acht seconden. Er is altijd meer dan voldoende vermogen beschikbaar en je kunt heel schakellui rijden zonder dat de auto begint te bokken. Het schakelen gaat lekker soepel en gepaard met korte slagen. Door de goede isolatie van de auto wordt het geluid van de dieselkrachtbron mooi naar de achtergrond gedrongen. Ook het start-/stopsysteem functioneert prima. Een realistisch verbruik meten tijdens deze korte impressie is lastig. Tijdens onze testrit wisselden we rustig rijgedrag af met wat steviger doorrijden. Uiteindelijk wees de boordcomputer een gemiddelde aan van 5.0 liter op honderd kilometer. Dus bij dagelijks gebruik moet dit zeker nog omlaag te krijgen zijn…

Goud

Minder verbruik, meer vermogen. Met dit credo opent BMW de aanval in de strijd om de zakelijke rijder. De 320d EDE rijdt als een gewone 320d, maar is wel een stuk zuiniger. Hij rijdt niet alleen erg lekker, maar ook het aanwezige vermogen van 163 pk en 380 Nm spreekt zeker in zijn voordeel. Het onderstel is wel wat hard geveerd en de ruimte achterin houdt niet over. Zal de zakelijke rijder daar om malen? Die kijkt liever naar de bijtelling, en die is in het geval van deze Dreier met 20% erg aantrekkelijk te noemen. Eén ding is zeker, met deze EDE-uitvoering heeft BMW goud in handen.


Fotografie: Martijn Koevoets