Het is alweer een paar jaar geleden, maar in 1977 was Mercedes-Benz met het uitbrengen van een station, in de 200/300-Serie, trendsetter in de hoge middenklasse. De populariteit van deze variant is in ons land echter nooit zo groot geweest. Bij de andere premium Duitse automerken, BMW en Audi, worden veel meer aantallen Tourings en Avants verkocht. Met de vijfde generatie heeft Mercedes een nieuwe variant van de onlangs geïntroduceerde E-Klasse als strijdwapen. De typeaanduiding Combi is gewijzigd in Estate en biedt wederom een zee aan ruimte. Ook deze generatie zal dankbaar gebruikt worden door de taxiwereld en mede daarom is het goed te weten dat hij is voorzien van de laatste generatie CDI-dieselmotoren. De 220 CDI waarmee wij enkele dagen op pad gingen is een geheel nieuw ontwikkelde diesel die naar onze verwachting de meeste kopers gaat trekken.
Mercedes zette de designtoon van de laatst uitgebrachte modellen met de huidige C-Klasse. Vanaf dit model kregen de auto's een strakker lijnenspel mee, die meer spanning geeft aan het wat sober gestileerde merk. In het geval van de E-Klasse heeft Mercedes het zelf over een mannelijk ontwerp die in de voetsporen treedt van de gezette trend. Bij een grote stationwagen als deze is een fraai lijnenspel lastiger te realiseren dan bij bijvoorbeeld een coupé. De neus kenden we al van de sedan - Limousine - en is ongewijzigd op de Estate terug te vinden. Strak en stijlvol zijn termen die domineren bij Mercedes, en zo ook bij deze grote middenklasser. Aan de LED-dagrijverlichting en de grille met drie lamellen is te zien dat we met een Avantgarde onderweg zijn. De achterzijde valt goed in de smaak, maar is erg fors met de grote achterlichtunits die twee rijen LED's hebben meegekregen. Fors is überhaupt een bekend begrip van de Estate met een lengte van 4.90 meter en een breedte van 1.85 meter. Aan de zijkant valt dit het meest op met een lange schuin aflopende daklijn. Standaard wordt er op de Avantgarde 17-inch lichtmetaal gemonteerd en veel chroom.
Op het eerste gezicht is al duidelijk dat deze E-Klasse Estate een hoop ruimte zal bieden. Instelmogelijkheden voor stoel en stuur zijn voldoende uitgebreid om een fijne zitpositie te creëren. De voorstoelen bieden ondersteuning op de juiste plaatsen. Het overzichtelijke dashboard is hoekig maar functioneel ingericht. De afwerking is fraai en in de Avantgarde voorzien van donker essenhout met sfeerverlichting. Mooi vormgegeven is het bedieningspaneel van de climate controle. Het navigatiesysteem werkt vlekkeloos met de draaiknop op de middenconsole. Op het stuurwiel vinden we de belangrijkste bedieningsknoppen voor de audio en de boardcomputer. De tellers achter het stuur zijn in vijf kokers geplaatst die ieder voor zich een andere indicatie geven. Middenin de ring van de middelste teller, de snelheidsmeter, is de boardcomputer weergegeven.
Ook achterin de 'E' is het prima vertoeven, wat veelvuldig een wens zal zijn van de taxibedrijven. De riante zitruimte maakt de auto hiervoor in ieder geval geschikt. Zelfs drie volwassenen kunnen ruim zitten op de achterbank. De voorstoelen zijn voorzien van uitsparingen in de rugleuning, zodat er extra ruimte is gerealiseerd voor de achterpassagiers. We zien veel stations die vorm boven functie prefereren, dat is bij deze auto wel anders. Deze E-Klasse Estate heeft een enorme bagageruimte van standaard 695 liter en is zelfs uit te breiden tot 1.950 liter met een neergeklapte achterbank. De achterklep opent automatisch en neemt de bagageafdekking een stukje mee naar boven. Onder de laadvloer is nog meer ruimte gerealiseerd voor losliggende spullen, als optie is zelfs een opklapbare derde zitrij in de laadvloer leverbaar.
Het meest innovatieve nieuws komt bij de E-Klasse onder de kap vandaan, met drie nieuw ontwikkelde viercilinder CDI dieselmotoren. De gereden E 220 CDI beschikt over common-rail-inspuiting en is voorzien van twee uitlaatgassen turbo's. Ook de typeaanduiding 'Blue Efficiency' prijkt weer op de carrosserie, waarmee Mercedes doelt op enkele brandstofbesparende maatregelen in hun modellen. Met de 170 pk en 400 Nm van de 220 CDI is het niet behelpen in deze toch 1635 kg zware Mercedes. Standaard wordt er een handgeschakelde zesbak gemonteerd, ons testexemplaar was voorzien van de automatische vijfversnellingsbak. Met handbak is de E Estate goed voor een B-label. De knop naast de versnellingspook maakt een keuze mogelijk tussen 'C' en 'S' waarbij de S-stand hogere toeren gaat maken en een luidere keel opzet. De C-stand is de meest comfortabele stand, wat ook weer zijn uitwerking heeft op het verbruik.
De E-Klasse straalt vooral ingetogen klasse uit, ook al is het een indrukwekkende verschijning. Zo rijdt de auto ook: veel comfort, voldoende vermogen en een strakke wegligging. Het gedrag is precies zoals je van de auto verwacht, maar het gewicht heeft de Estate niet mee en dat merk je. Overhellen is nauwelijks aan de orde en de wegligging geeft een vertrouwd gevoel. De besturing doet wat afstandelijk aan maar is daardoor wel typerend voor Mercedes. Het stuurwiel werkt wel direct maar de echte connectie met de voorwielen blijft uit. Echte feedback missen we vooral tijdens wat bochtige weggetjes. Comfort heeft hier de boventoon, maar de afstandelijke installatie had naar onze mening wel wat meer gevoel mogen hebben.
Wie de Avantgarde kiest staat meteen 15 mm dichter bij het asfalt met zijn E-Klasse. De Duitser maakt daarmee niet direct de indruk sportieve aspiraties te hebben. Dat is ook niet de bedoeling, want daarom is juist het nieuwe Direct Control-onderstel ontwikkeld. Deze adaptieve demping is voorzien van automatische hoogteregeling van de achteras en houdt de auto in alle omstandigheden vlak, zelfs met een volle belading. Tijdens het rijden kiest de auto echter voor comfort met de hoofdletter 'C'. Vooral gedurende lange autoritten drijft zijn ware aard naar boven, vooral de bestuurder zal dit waarderen. De E-Klasse deint niet maar filtert nagenoeg alle oneffenheden van het wegdek. De nieuwe viercilinder helpt de 'E' hier wel bij, deze is met 400 Nm nergens bang voor. Dit koppel staat al klaar vanaf 1.400 toeren per minuut en is door de accurate automaat altijd oproepbaar.
Het ontwerp van de nieuwe E-Klasse zal niet iedereen voor zich kunnen winnen. De strakke lijnen zijn echter helemaal van deze tijd. Wie op zoek is naar een verstandige, luxueuze en zakelijk middenklasser in het hoge segment zal niet om deze E-Klasse heen kunnen. Mercedes heeft op geheel eigen wijze een fijne en vooral comfortabele automobiel op de markt weten te zetten, die vooral de taximarkt weer kan gaan bekoren. Zeker de gereden 220 CDI zal daar vaak aan het werk gezet worden. Echter willen de Duitsers nu ook eens in de particuliere markt voet aan wal zetten. De ruimte die deze Estate te bieden heeft treffen we nagenoeg nergens anders aan, dus daar hebben ze wel een sterk punt gescoord. Concurrenten als de nieuwe BMW 5 Serie Touring en de Audi A6 Avant kunnen niet uit de weg gegaan worden. Naar onze mening zijn dit echter concurrenten die niet te vergelijken zijn met de E-Klasse Estate en vooral niet met het comfort en de rust die autorijden met zich meebrengt in deze nieuwe Mercedes-Benz.