Het ruimteaanbod van de meeste stationcars is ondergeschikt geraakt aan een dynamisch lijnenspel en daarmee lijkt de oude vertrouwde bagagereus tegenwoordig een zeldzaamheid te zijn geworden. Skoda brengt met de Superb Combi echter een pakezel van de oude stempel op de markt en het Tsjechische merk knipoogt inmiddels zelfs naar premiummerken. Wij reden met de nieuwe Superb Combi naar Praag en konden ons op de Duitse Autobahn, de bochtige Tsjechische B-wegen en in de Praagse straten een uitstekend beeld van de Boheemse ruimtereiziger vormen.
Als we onze twee flinke reiskoffers en de forse fototas inladen, is de laadruimte nauwelijks voor een derde gevuld en zetten we de bagage met de over rails te verschuiven bagagestang en -band vast. Met maar liefst 603 liter kofferruimte moet hij qua inhoud slechts de Mercedes-Benz E-Klasse Estate en de - onvergelijkbare - Dacia Logan MCV voor laten gaan. Bij een neergeklapte achterbank is de bagageruimte een indrukwekkende 1.835 liter, maar het omklappen werkt omslachtig en bovendien is de laadvloer dan niet geheel vlak. De Superb Combi excelleert vervolgens nog een keer op ruimteaanbod: de beenruimte achterin is gigantisch en door de langer doorgetrokken daklijn is de hoofdruimte ten opzichte van de limousine aanmerkelijk toegenomen. Zowel voor- als achterin geeft de auto een bijzonder ruimtelijk gevoel. Je gevoel wordt nog een keer verwend door de kunststoffen en de afwerking, die minstens op VW-niveau zijn. Bovendien gaf de geteste Superb Combi door zijn crèmekleurige leder een enorm rijke indruk, welhaast premium. Dat terwijl hij duizenden euro’s voordeliger is dan de concurrentie en qua binnenruimte zelfs een klasse hoger gaat.
Er staan ons bijna 800 kilometer te wachten tot aan Praag en daarvan gaan de meeste over de Autobahn. Met zijn 160 pk sterke 1.8 TSI doet de 1.453 kilo wegende stationcar daar op de linkerbaan uitstekend mee en herneemt hij tot aan de 180 km/h vlot. Op de Warschauer Allee - de bijnaam van de A2 richting de Poolse grens - ging de teller net voorbij de 220 en rond de 200 km/h is er slechts sprake van verhoogd wind- en bandengeruis. De Superb Combi is een stille auto, die zich eigenlijk alleen hoorbaar maakt als bij accelereren de wat ongecultiveerde motorloop van de 1.8 TSI naar voren komt. Onze testauto was voorzien van de zeventraps DSG, die ervoor zorgt dat de turbomotor in het juiste toerengebied wordt gehouden en snel reageert op het gaspedaal. De DSG doet bij normaal gebruik zijn werk prima en schakelt onmerkbaar, maar bij fluks inhalen of veelvuldig schakelen in de stad denkt hij te lang na.
De Superb Combi ontpopt zich met zijn fijne voorstoelen en stilte als een comfortabele reisauto, maar veert door zijn vrij harde onderstelafstelling op matig wegdek soms nerveus en verstoort dan het comfort. De fraaie 18 inch velgen met platte banden versterken dat effect, maar zijn op de glooiende Tsjechische binnenwegen juist een aanvulling op zijn verrassend lichtvoetige inborst. Daar is de grote stationcar met zijn straf geaccentueerde onderstel onverwacht agiel en laat zich dan met zijn directe, maar ongevoelig lichte besturing opvallend ´compact´ bewegen.
Als we na een rit over de nieuwe D8 - de Tsjechische vignetsnelweg tussen Dresden en Praag - en een langs schitterende landschappen voerende omleiding over B-wegen in het beeldschone Praag aankomen, worden we onaangenaam verrast door een misleidend navigatiesysteem. Het systeem dat in de optielijst ironisch genoeg als ‘Columbus’ wordt aangeduid laat zich weliswaar prima bedienen, maar doet lang over het berekenen van de te volgen route en moet na iedere keer dat het contact wordt uitgezet opnieuw worden ingesteld. Vervelender was dat hij ons meermaals steegjes en straatjes instuurde die niet leken te bestaan of die we vanwege eenrichtingsverkeer niet in mochten rijden. Dat we daarbij soms even moesten omdraaien of gingen ‘straatje keren’, was ondanks de behoorlijke afmetingen geen enkel probleem. De Superb Combi is zeer overzichtelijk en uiteraard was onze testauto voorzien van optionele parkeersensoren. Tevens leken we met onze Tsjechische auto net even wat meer te mogen en op dergelijke momenten iets meer krediet te hebben. Heel mooi ook om te zien hoe trots de Tsjechen zijn op ‘hun’ Skoda: de portier van het hotel complimenteerde ons met de autokeuze en op de terugweg gaf een oudere man ons in de grensplaats Lovosice te verstaan dat Skoda ‘a very good Czech car’ is.
Bij thuiskomst blijkt dat de Superb Combi 1.8 TSI niet alleen een vlotte auto is, maar ook een relatief zuinige. Een gemiddeld verbruik van bijna 1:11 is prima voor een dergelijk grote auto en omdat we met een gemiddelde snelheid van 140 á 150 km/h hebben gereden, moet dat verbruik in de Nederlandse praktijk nog gunstiger uitvallen. Dat is slechts een van de pluspunten van de Superb Combi. Het spreekt voor zich dat echter vooral de enorme bagage- en zitruimte indruk maken. Daarnaast is de scherpe prijs een standaardtroef bij Skoda en vind je die lage prijs slechts in details als de onhandige procedure voor het omklappen van de achterbank terug. Meestentijds lijkt de auto met zijn chique afwerking veel kostbaarder te zijn dan dat hij daadwerkelijk is en krijg je met de Superb Combi vooral heel veel goede auto voor je geld.