Nissan Cube
1.6 ZEN

Wilbert Huls - 17 maart 2010

Love it or hate it

Vraag een kleuter om een auto te tekenen en het zal vermoedelijk aardig dicht bij het profiel van de Cube uitkomen. Het is dus niet voor niks dat de compacte ruimtewagen van het volwassen Nissan de nodige reacties en vragen oproept. Met zijn excentrieke uiterlijk is het niet mogelijk om de auto maar heel gemiddeld te vinden. Of je vindt het helemaal niks, of je vindt het een leuk, eigenzinnig ding. Onze aandacht had hij in ieder geval snel getrokken, dus gingen we een tijdje met de Cube op pad om hem te kunnen duiden.

Japanse Cult

Dat de Japanse smaak nog wel eens afwijkt van de Europese blijkt onder andere uit de vele hoekige modellen die in Japan enorm populair zijn, zelfs onder jongeren. Deze Cube is daar geen uitzondering op. Het model – dat in Japan al vanaf 1998 op de markt is – is sinds 2008 in zijn huidige vorm in het Verre Oosten te koop, maar het grote verschil met zijn voorgangers is dat hij nu ook op de Amerikaanse en Europese markt wordt aangeboden. Toch is Nissan realistisch en hoeft deze auto geen grote aantallen ‘te doen’. De Note vist namens Nissan immers al in dezelfde vijver.

Ondanks dat de stap van Nissan gewaagd is te noemen, lijken de Hollandse kaaskoppen nog niet klaar voor iets aparts. De reacties van voorbijgangers waren veelal negatief of lacherig. Wellicht een gevalletje ‘wat de boer niet kent...’, maar het verklaren van de opmerkingen maakt ze nog niet positiever. Waar symmetrie één van de kenmerken van een mooi gezicht is, heeft dit autootje naast zijn smaakgevoelige blokkige vorm ook nog eens asymmetrische raampartijen. De compacte Nissan lijkt het dan ook meer van zijn aandoenlijkheid dan van zijn schoonheid te moeten hebben.

ZEN

Van binnen is het al niet veel anders. Met allerlei bijzondere elementen wordt de naam van de uitvoering – ZEN – kracht bijgezet. Zo moet de vorm van het dashboard door zijn gewelfde vorm de rustgevende sfeer van een jacuzzi opwekken. Vervolgens geeft het rijstpapieren zonnescherm voor het panoramadak de illusie van golvend water. Daarnaast zien we ook nog vreemdsoortige artikelen terug in elastiekjes op de portieren en zelfs een rond, hoogpolig tapijtje bovenop het dashboard. Ondanks de grote variatie en originaliteit blijft het kwaliteitsgevoel bij bijvoorbeeld het kunststof van het dashboard wel achter bij de verwachtingen. Het is op de meeste plekken hard en door de vele vormen en kleuren vallen naden extra op.

Op de zitplaatsen kan je prima tot ZEN-meditatie overgaan. De stoelen voorin zijn opvallend breed voor Japanse makelij en je zakt op een relaxte manier weg in de matrasachtige zitting. Ondanks die zachte zitting zit je toch prima, zeker op de kortere stadsritjes, waar deze auto uiteindelijk toch voor bedoeld is. Na verloop van tijd ga je namelijk toch wel een gebrek aan echte steun ervaren in een vermoeide rug. Achterin is de Cube haast onrealistisch ruim, daar zit dan toch een heel objectief waarneembaar voordeel in de rechte vorm van de kleine Nissan. Zowel hoofd- als beenruimte is er meer dan genoeg voor een volwassene. Overigens is de bagageruimte dan niet optimaal, want daarvoor moet de achterbank weer wat naar voren geschoven worden. Het is dus het een of het ander. Opvallend bij de bagageruimte is de enorme achterklep welke naar links scharniert. Handig als je de ruimte hebt, maar helaas heb je dat – zeker in de stadse ruimte – niet altijd.

Stads karakter

Qua rijden is de Cube daar juist weer wel op berekend. Met de royale glaspartijen die aan de zij- en achterkant letterlijk de uiteinden van de auto markeren, heb je prima overzicht over wat er om je heen gebeurt. Daarnaast stuur je hem met speels gemak en een opvallende directheid door krappe straatjes en nauwe bochtjes. De korte versnellingen maken nog duidelijker dat de auto bedoeld is voor de kleine ruimte. De motor vraagt om snel opschakelen, wat dan weer tot gevolg heeft dat je juist op de snelweg behoorlijk toeren maakt, met het bijbehorende geluidsniveau tot gevolg.

De 110 pk van het 1.6-blok is meer dan voldoende voor de Cube. Hij komt er soepeltjes mee van zijn plek en een acceleratie vindt plaats zoals je dat zou verwachten: geen krachtpatserij, maar een verantwoorde inhaalmanoeuvre is geen probleem. Ook het hele rijkarakter is vrij voorspelbaar, met een nadruk op comfort. Wat dat betreft wordt de naam ZEN wel eer aan gedaan met de relaxte uitstraling naar de bestuurder toe. Enkel op snelheid met een flinke portie zijwind zal je even alle zeilen moeten bijzetten, maar verder zou rijden met de Cube een ideale manier zijn om even bij te tanken na een zware werkdag.

Voor elk wat wils

Dat de Cube geen dertien-in-een-dozijn autootje is blijkt ook uit de prijs van meer dan 22.000 euro. Voor een auto uit het compacte segment niet weinig. Dan heb je overigens wel alle denkbare luxe aan boord met climate control, navigatie, stuurwielbediening, cruisecontrol, snelheidsbegrenzer, panoramadak en zelfs een achteruitrijcamera. Dat is allemaal geen gangbare uitrusting voor een auto van dit formaat. Daarnaast heb je voor dat bedrag een eyecatcher eerste klas, dat is wel gebleken tijdens de test. De hamvraag is echter of de Nederlander daarop zit te wachten. We hebben er in ieder geval een hard hoofd in of we deze auto nog met enige regelmaat zullen tegenkomen, maar gelukkig ziet Nissan zelf de auto puur als extraatje bovenop de reguliere modellenlijn. Dat de auto met slechts lichte aanpassingen uit het Japanse gamma overgenomen kon worden, maakte de keuze natuurlijk wel makkelijker

Wij juichen in ieder geval wel het stukje vrije denken toe dat Nissan met deze auto laat zien. Het getuigt van durf om deze auto aan te bieden en dat Nissan nu niet eerst gaat afwachten hoe het allemaal gaat lopen, blijkt wel met aanstaande komst van de Juke. Weer een auto in hetzelfde segment, maar nu met een design dat juist zonder enige rechte lijn aan de andere kant van het spectrum staat ten opzichte van de Cube. En voor wie het allemaal wat minder uitgesproken wil houden is daar de Note nog. Voor elk wat wils dus...

  • Ruim interieur
  • Luxe uitgevoerd
  • Praktisch stadsautootje
  • Smaakgevoelig
  • Materialen dashboard
  • Grote achterklep