Kia Cerato
1.6 M-Bition

Anton Lefeber - 19 april 2006

Intro

Kia’s Cerato is de prijsvechter in de compacte middenklasse. Met een op de Europese smaak afgestemd exterieur én interieur hoopt de Koreaanse fabrikant marktaandeel af te snoepen van de gevestigde orde. De strijd om de particuliere koper en leaser is fel in dit segment, daarom is alleen een goede auto niet voldoende. Een of meerdere ‘Unique Selling Points’ zijn als het ware vereist om een grote schare geïnteresseerden aan te trekken tot het merk. Onder andere het ruimteaanbod en een onveranderd aantrekkelijk prijskaartje zijn de aandachtspunten waarop dit model zal moeten scoren.
Ondanks de niet geringe kwaliteiten van de Cerato, sinds augustus 2004 op de markt, blijven de verkopen wat achter bij de verwachtingen. Benieuwd naar de achterliggende redenen en oorzaken hiervoor zal een uitgebreide rijtest duidelijkheid moeten creëren. Als het aan de fabrikant of leverancier zou liggen, wordt er in ieder geval open kaart gespeeld.

Het interieur

Na eenvoudig in de auto te zijn gestapt door de ruime instap, valt gelijk de eenvoudige opzet van het interieur op. Designtechnisch gezien misschien geen hoogvlieger, maar qua ergonomie zit het zeker goed. Kort na het wegrijden bleek geen enkele functie onduidelijk dan wel knopje onlogisch geplaatst. Het ruimtelijk opgestelde instrumentarium, Met centraal een duidelijke snelheidsmeter, is wellicht een beetje saai vormgegeven maar wel zeer duidelijk afleesbaar.
Aan de geteste uitvoering van de Cerato zit een feestelijk tintje, mede omdat hier extra voordeel voor de klant aan vastzit. De plaatselijke Kia-dealer te Noordwijkerhout bestaat 12 ½ jaar, vandaar dat de M-Bition uitvoering gratis wordt voorzien van lichtmetalen velgen en een radio/cd-speler. Een leuk gebaar naar de klant natuurlijk. Gekeken naar de uitrusting van deze uitvoering blijft er weinig te wensen over. Buiten de tegenwoordig vanzelfsprekende zaken is er tevens standaard een airconditioning gemonteerd. Vergelijkbare concurrenten bieden echter een flink aantal opties en accessoires aan waar de Cerato een zeer beperkte optielijst heeft.

Gekeken naar het ruimteaanbod voor inzittenden en bagage en het zitcomfort blijkt dit uitstekend voor elkaar. Zowel voor- als achterin blijkt de auto de inzittenden te voorzien van een zee aan ruimte. Een persoon van 1,85 meter kan met gemak achter zichzelf plaatsnemen, waarbij tevens de kruin gevrijwaard blijft van de dakbekleding. Bijzonder voor de middenklasse, des te meer omdat de bagageruimte niet hieronder heeft geleden. Sterker nog, de bagageruimte is met 538 liter en 1494 liter met neergeklapte achterbank riant te noemen. De in twee delen neerklapbare achterbank biedt tevens extra mogelijkheden om variabel om te gaan met het aantal beschikbare zitplaatsen. Onder de bodem van de bagageruimte is naast een volwaardig reservewiel ook nog ruimte voor kleine spullen.
De materialen waar het interieur uit is opgetrokken komen vooral duurzaam over. Een aantal harde dashboarddelen zien er wat minder verzorgd uit, maar het geheel is wel zeer goed afgewerkt. Schoonheidsfoutjes ben ik dan ook niet tegengekomen, knap dat het volledige interieur op een zelfde hoog niveau qua afwerking staat.

Het exterieur

De buitenkant van de auto bestuderen op bijzonderheden hoeft bij dit model niet te lang te duren. Het design van de Cerato komt vrij eenvoudig over. ‘Degelijk’ is dan ook het eerste woord wat me te binnen schiet om het uiterlijk te beschrijven. De voorkant van de auto komt door de gemeen kijkende koplampen en de grille enigszins sportief over. Het chroom aan de voorkant kan gezien worden als smaakvol, persoonlijk vind ik het net wat teveel van het goede.

De lengte van de auto, toch 4,34 meter, is er niet aan af te zien. Dit kan als uiterst positief gezien worden, aangezien, zoals eerder aangehaald, de binnenruimte riant te noemen is.
En profil valt de lijn van het voorspatbord, doorlopend langs de deuren, tot aan de achterkant op. Dit geeft de auto, samen met de bol vormgegeven deurpanelen en de duidelijk opgezette dorpel, een lichtelijk gedrongen voorkomen. De dikke C-stijl achter accentueert de degelijke vormgeving nog eens. Aangekomen bij de achterkant komt tegelijkertijd het minst aansprekende deel van het ontwerp ter sprake. De eenvoudig en rechttoe rechtaan vormgegeven kont en achterlichten komen vooral de functionaliteit van het ontwerp ten goede en niet de uitstraling.

Samengevat kan gesteld worden dat de vormgeving van het model vooral als degelijk is te bestempelen. Zonder rare fratsen is vooral de voorkant vrij sportief vormgegeven. En profil doen de lijn over de gehele lengte van de auto en de bolle vorm van de portieren het goed. De op de testuitvoering gemonteerde lichtmetalen velgen doen de uitstraling van de auto zeker goed, het geeft net even dat beetje extra sportiviteit aan het ontwerp mee.

Het rijden

Waar de buitenkant van de auto vooral als degelijk bestempeld werd, lijkt dit ook op te gaan tijdens het rijden. De auto laat zich heel licht en gemoedelijk rijden, ook al was de testrijder totaal onbekend met de auto. De 1.6 liter motor heeft weinig moeite om de 1175kg wegende auto vlot met het verkeer mee te laten stromen. De motor heeft dan ook maximaal 105pk en 143nm te bieden, op papier ruim voldoende. Het karakter van de motor onderstreept dit nog eens. Omdat de trekkracht bij lage toerentallen al ruim voldoende is, ben je nooit geneigd om ver door te trekken in de versnellingen. Positief gevolg hiervan is dat de testrijder als vanzelf een rustig en zuinig rijgedrag vertoonde. Leuk is verder dat bij het optrekken vanuit lage toerentallen een sportief aandoende uitlaatbrom hoorbaar is.

Het rijden zelf overtrof mijn verwachtingen. Waar het motorkarakter de rijder lijkt aan te moedigen om een rustige rijstijl aan te houden, daar lijkt het onderstel uit te nodigen om de bochten net even wat vlotter te nemen dan je gewend bent. De carrosseriebewegingen zijn hierbij mooi onder controle. Als het net even wat te hard gaat, treedt er een volledig veilig onderstuur op. De besturing zelf functioneert met een prettige hoeveelheid weerstand, de stuurbekrachtiging assisteert niet teveel. De stuurinrichting is verder vrij indirect, wat vooral merkbaar is in de middenstand. Korte oneffenheden in het wegdek worden zowel door het onderstel als de besturing mooi gefilterd. Dit alles komt goed overeen met de totale rij-indruk van de auto. Het veer- en geluidscomfort is dermate goed, dat een sportieve besturing bijna automatisch niet gewenst is.


Het schakelen verloopt via een soepel werkende vijfversnellingsbak. De overbrengingsverhoudingen zijn goed gekozen, de toerenval bij opschakelen is nooit te groot. De versnellingen zijn vrij kort gespatieerd, gezien het toerental van 3500rpm bij de maximaal toegestane snelheid van 120km/u. De koppeling werkt al even licht, het aangrijpingspunt is echter prettig uitgelegd. Waar de besturing met voldoende weerstand functioneert, daar werken de koppeling en versnellingsbak naar mijn gevoel te licht. De reminstallatie laat voor een deel dezelfde indruk achter. Bij normaal remmen werkt het pedaal uiterst licht, wel zo veilig. De capaciteit van de reminstallatie is zonder twijfel ruim voldoende.

Kort gezegd is de auto vooral afgestemd op comfort tijdens het rijden, dit is vooral te merken aan het motorkarakter en de bediening en functionering van de versnellingsbak en remmen. Aan de andere kant biedt de besturing een prettige weerstand en heeft het onderstel een zodanige afstemming dat ook de sportieve rijder niet teleurgesteld zal worden.

Slot

De Kia Cerato is vooral een degelijke, nuchtere auto voor de al even nuchtere automobilist. De auto biedt een zee van ruimte in het interieur voor zowel het gezin als de bijbehorende bagage, rijdt zeker niet onaardig en kost al helemaal niet de hoofdprijs. Nuchter gezien is het totaalpakket eigenlijk niet te weigeren, echter, er spelen meer factoren mee in de strijd om de koper. Het design van zowel in- als exterieur is vrij behoudend en het rijgedrag is niet bijzonder te noemen. Met een prijs van € 15.495 voor de testauto is de vergelijkbare concurrentie flink duurder. Als het Nederlandse en Europese koperspubliek minder aandacht zou hebben voor de ‘looks’ van auto’s, zal het erachter komen dat de Cerato over een ongeëvenaarde prijs/kwaliteitsverhouding beschikt.

  • Prijs/kwaliteitsverhouding
  • Rijcomfort
  • Zeer ruim
  • Behoudend design in- en exterieur
  • Beperkte optielijst
  • Materiaal dashboard