Fiat Sedici
1.6 16v Emotion

Michel van Breugel - 4 februari 2010

Een neef uit Japan

De Fiat Sedici (spreek uit: see-die-sjie) heeft net als zijn neef, de Suzuki SX4, een facelift ondergaan. Deze Fiat gaat zijn derde levensjaar in en een verjongingskuur vonden ze inmiddels wel nodig bij het Italiaanse merk. De kleine cross-over, een kruising tussen een SUV en een compacte vijfdeurs middenklasser, zien we niet erg vaak op onze wegen. Toch heeft Fiat hulp gekregen van Suzuki, geen kleine speler op de compacte 4x4-markt, om deze stoere Sedici op de markt te brengen. Buiten de Panda 4x4 hadden de Italianen weinig ervaring met offroaders. Ook het onderstel wordt geleend van de Japanners, dat zelfs indirect vanaf de Suzuki Swift vandaan komt. Kortom, de basis van deze gefacelifte Sedici is in ieder geval goed. De genoemde facelift brengt niet veel schrikbarends met zich mee, aan het exterieur verandert alleen de voorkant. Het interieur werd marginaal gewijzigd, het meeste nieuws komt van onder de motorkap vandaan. De diesel verdwijnt en er blijft alleen een 1.6 benzine over. Deze is op diverse vlakken herzien en levert nu meer vermogen. Vierwielaandrijving is op deze Italiaan nog steeds leverbaar, echter komt deze ook direct uit het schap van zijn Japanse neef vandaan. Heeft deze Fiat dan nog wel een eigen gezicht? Wij zochten het uit tijdens onze testperiode.

Vooral de voorkant

Wanneer we het vernieuwde model naast de vorige zetten, zien we dat de achterzijde van de Sedici niets is veranderd. Aan de voorzijde is dit wel anders, daar knutselde Fiat er flink op los. Niet iedereen zal het direct opvallen, maar vooral de voorbumper heeft een andere gedaante gekregen. Deze is nu in het midden van onder naar boven toe getrokken. Ook de kleur grijs domineert nu meer de voorzijde van de Sedici en maakt het contrast groter. De grille met het kenmerkende logo prominent in het midden laat ook meer chroom zien dan voorheen. Het geeft de Italiaan over het algemeen een chiquere uitstraling mee. De 4x4 bodykit hangt niet af van de keuze of er voor vierwiel- of voorwielaandrijving gekozen wordt.

Aan de zijkant zien we nog dezelfde cross-over als van voor de facelift. Alleen de - optionele - donker getinte achterramen en de 16-inch lichtmetalen wielen kunnen we bestempelen als opvallend. De kracht die de Sedici uitstraalt is groot, de auto lijkt bovendien forser van formaat dan hij in werkelijkheid is. De Fiat staat hoger op zijn poten dan menig compacte middenklasser. De grote grijze beschermplaat onder de achterbumper verraadt zijn stoere karakter. Met zijn lengte van 4.12 meter lang valt hij in de klasse van de Opel Meriva en de Ford Fusion, echter is zijn wielbasis in vergelijking met deze twee met 2,5 meter een stuk kleiner.

Niet spannend, wel functioneel

Het interieur van de Sedici is nagenoeg gelijk gebleven. Echt verrassend is dat ook niet, want het is er prima vertoeven. Een kanttekening zouden we kunnen plaatsen bij het ontwerp dat niet uitblinkt in frivoliteit. Daar hadden de Italianen wel wat beters op kunnen verzinnen, daar hebben we immers diverse mooie voorbeelden van. Ook hier geldt: het interieur komt vanuit de Japanse designstudio. De voorstoelen hebben in deze 'Emotion' een aparte bekleding meegekregen, wat de sfeer binnenin de Sedici moet bepalen. Verstellen kunnen we de stoelen maar matig, en het stuurwiel is niet in diepte verstelbaar. Gedurende langere ritten voelen de stoelen wat zompig aan en geven ze niet de steun die we verwachten.

Bovenaan de middenconsole is de bediening van radio/cd-speler geplaatst met daaronder de bedieningselementen voor de automatische airco. Het stuurwiel houdt prettig vast en is compact. Achterin de Sedici houdt het betreft de ruimte niet echt over. Knieën kunnen maar moeilijk hun weg vinden, en ook de hoofdruimte is niet riant. Voor vier volwassenen is er voldoende ruimte in de Sedici, voor vijf personen is hij net wat te smal, maar drie kinderen passen wel achterin. Ook in deze Italiaan is de achterbank neerklapbaar om meer liters bagageruimte te creëren. De bagageruimte van 270 liter is niet erg diep, maar wel laag. Hierdoor valt wel de erg hoge tildrempel op die het beladen van zware boodschappen niet gemakkelijk maakt. Door het neerlaten van de achterbank ontstaat er geen vlakke laadvloer, toch is deze redelijk goed bruikbaar.

Nieuws uit het vooronder

Naast de kleine esthetische wijzigingen ging het bij deze facelift vooral om de motoren. Nou ja, om het schrappen van motoren. De diesel is zoals gezegd niet meer leverbaar, maar de 1.6 benzine werd aangepakt om aan de Euro 5-normen te voldoen. Het vermogen steeg daarnaast van 108 naar 120 pk, terwijl volgens de fabrikant het verbruik daalt. Door deze aanpassing is de CO2-uitstoot met 14 gram verlaagd waardoor de Sedici nu een B-label mag dragen. Optioneel is er een automaat leverbaar die echter de pijl weer naar een C-label laat wijzen. In ons testexemplaar is een handbak met vijf versnellingen gemonteerd. Motor en bak komen nu ook van zijn Japanse tegenhanger, maar dit is zeker geen straf. De krachtbron hangt fijn aan het gas en laat vooral bij hogere toeren de Sedici flink vooruit gaan ondanks zijn gewicht. Dit komt mede door het koppel wat vanaf 1.500 toeren beschikbaar is.

Tijdens het rijden op zowel binnenwegen als de snelweg valt op dat, ondanks de vijfbak, het motorgeluid binnen de perken blijft. De versnellingsbak laat zich gemakkelijk van verzet veranderen, doet dit wat gevoelloos maar wel trefzeker. Het rijden in de Sedici brengt geen ongewone dingen aan het daglicht. Van bochten is de Fiat zeker niet vies, hij ligt zelfs opmerkelijk strak op de weg. Opmerkelijk is ook de lichte besturing, die wel enige communicatie geeft aan zijn berijder. Vering en demping van deze cross-over zijn meer op comfort gericht. Korte oneffenheden en verkeersdrempels neemt de Sedici dan ook met groots gemak. Volgens de cijfers is het verbruik flink teruggebracht, in de praktijk kwamen we helaas niet in de buurt van de fabrieksopgave. Toch is 7.9 liter/100km een redelijke waarde voor de Sedici met tweewielaandrijving. De vierwiel aangedreven versie zal echter meer benzine tot zich nemen.

Concurrentie gezocht

Aan de buitenkant is de Fiat Sedici een stoere gezinsauto, het interieur kan ons niet echt bekoren. Deze mist sfeer, warmte en fijne materialen. Deze cross-over is in te zetten als familieauto indien het gezin bestaat uit twee volwassenen met kleine kinderen. Zowel voorin als achterin valt het zitcomfort iets tegen en is de ruimte niet overweldigend. De krachtbron kon ons erg bekoren in combinatie met de standaard handbak. Veel concurrentie heeft de Sedici in eerste instantie niet buiten zijn Japanse neef, de Suzuki SX4. Toch komen de CrossPolo, Renault Kangoo 4x4, en Skoda Yeti gevaarlijk dicht in de buurt. De prijsstelling van de Fiat Sedici is in vergelijking met deze concurrenten gunstig, maar met een vanafprijs van € 17.995 is de Italiaan toch behoorlijk prijzig. Het verschil is dicht bij huis te vinden, de Panda 4x4 is € 3.500 goedkoper, heeft vierwielaandrijving en is niet eens veel kleiner. Een vergelijkbare SX4 zal circa € 500 goedkoper uitkomen. Dat kan één van de redenen zijn dat we de SX4 velen malen vaker op de weg zien dan de Sedici.

  • De 'looks' van een SUV
  • Pittige krachtbron
  • Prima weggedrag en wendbaarheid
  • Mist naamsbekendheid
  • Interieur mist spanning
  • Hoge tildrempel bagageruimte