Ford Focus X-Road
1.8 16V Flexifuel

Michel van Breugel - 12 oktober 2009

Opgeruigde X-Road

De Ford Focus X-Road klinkt niet bij iedereen bekend in de oren. Dat kan kloppen, het is en blijft een vrij zeldzame verschijning op onze wegen. De X-Road is namelijk een “opgeruigde” Focus Wagon die dankzij de Nederlandse importeur met een oplage van 300 stuks onze wegen zal komen versterken. De X-Road onderscheid zich door zijn robuuste bodykit met zwarte voor- en achterbumpers en de zwarte afwerking van de portieren en de zijpanelen. Hij kijkt hierdoor net even anders tegen de wereld aan, en laat men denken een allrounder te zijn. Niets is minder waar, ook deze Ford heeft louter voorwielaandrijving. De ruige Focus lijkt hiermee de trend van de Audi Allroad en de Volvo XC70 meer voor de modale landgenoten haalbaar te maken. Maar of dit echt een aanvulling is voor ons wagenpark zullen we in deze test uitzoeken.

Offroad bodykit

Sinds de laatste AutoRAI is de X-Road in Nederland te bewonderen. Hij heeft de offroad bodykit van Ford Nederland meegekregen waarmee de importeur eens wil laten zien dat de Focus voor een breder publiek beschikbaar is. Niet iedereen zal het opgeruigde uiterlijk appreciëren, maar er zijn zeker fans voor te vinden. Het offroad-pakket bestaat uit een gewijzigde voorbumper waarbij de luchthapper onder de grille minder imponeert als bij de Wagon. De accenten komen nu eerder van de mistpitjes die in een stevige behuizing zijn geplaatst. Ook de bodemplaat wekt wilde plannen op voor de Focus. Eveneens maken de donker getinte koplampbehuizingen deel uit van dit pakket. Aan de zijkant is deze Ford minder rigoureus aangepakt, maar ook hier zien we extra beschermplaten van zwart plastic rond zowel de beide wielkasten als aan de onderzijde van de deurpanelen.

Vóór de achterste wielkast is het logo van de X-Road geplaatst, dat veel mensen doet geloven dat het hier een compleet nieuw model van Ford betreft. Aan de achterzijde zien we dat dit verre van waar blijkt te zijn, hier zien we toch duidelijk de Focus Wagon in terug. Zwart plastic domineert ook hier aan de onderzijde waarbij de bodemplaat van onder de auto uit lijkt te komen. Een nadeel van deze plastic bumpers is dat de parkeersensoren hierdoor minder subtiel zijn weg te werken. De Focus X-Road krijgt standaard 17” lichtmetaal mee, waar de Wagon Titanium het met 16” moet doen. Het design van de velgen is overigens hetzelfde gebleven, en ook bij deze Ford worden standaard zwarte dakrelings gemonteerd. Daarnaast is deze uitvoering van de Focus alleen leverbaar in de metaallak Moondust Silver.

Identiek

De offroad aspiraties van het exterieur hoef je niet in het interieur van deze Ford te verwachten. De X-Road is van binnen geheel identiek aan de Focus Wagon. Hij heeft daarmee dezelfde voordelen die de normale Focus al met zich meebrengt. De X-Road is uitgerust als Limited-edition wat neerkomt op de Titanium-uitvoering waaraan nog enkele opties zijn toegevoegd, waaronder het Business Pack. Binnenin de Focus valt al direct op dat we hier niet met de basisuitvoering onderweg zijn. De carbonlook middenconsole geeft een frisse uitstraling en ook het 5-inch grote scherm vinden we hierin geïntegreerd. De stoelen zitten als vanouds goed waarbij de instelmogelijkheden voldoende zijn. De X-Road blijft, net als bij de overige modellen van de Focus, kampen met een hoge zit van de stoelen welke niet ver omlaag in te stellen is. Het fijne stuurwiel is zowel horizontaal als verticaal verstelbaar, echter een kanttekening bij het stuur zijn de onverlichte toetsen van de cruisecontrole. In het donker moet je maar net weten waar ze zitten, anders is het één grote zoektocht.

Zoals gezegd heeft de X-Road een 5-inch kleurenscherm waarin onder meer het navigatiesysteem is verwerkt, eveneens de bluetooth telefooninstellingen en uiteraard de radio met cd-speler. Opbergruimte is er aanwezig in het gekoelde dashboardkastje, en de portiervakken. In de middenconsole zijn er geen aflegmogelijkheden, maar Ford maakt dit goed met een groot opbergvak van 4 liter onder de middenarmsteun. De verstelbare armleuning hiervan is prettig tijdens het rijden, echter schuift deze weer terug in zijn startpositie. Het vastzetten van de armleuning is helaas niet mogelijk. Achterin de stationwagen is het redelijk goed toeven voor volwassen. Verwacht geen zeeën van ruimte, maar een uurtje achterin is geen straf. De achterbank is in twee ongelijke delen neerklapbaar waardoor de bagageruimte te vergroten is naar dik vijftienhonderd liter. De afdekhoes van de bagageruimte is uitneembaar, maar neem hier gerust de tijd voor, vooral in het begin is het even knoeien hoe dit precies in zijn werk gaat. De afdekhoes rolt gemakkelijk op en houdt dierbare bagage netjes uit het zicht.

Niet verhoogd

Het exterieur van de X-Road geeft de Focus een hoge verwachting mee. Echter kunnen we nu al verklappen dat hij betreft de offroad prestaties niets meer of minder is dan de standaard Focus. Dat betekent in de praktijk dus een voorwielaandrijver die dezelfde bodemvrijheid heeft als de Focus Wagon. De ‘opgeruigde’ Focus wordt alleen geleverd met een benzinekrachtbron, te weten de 1.8 16V 125 pk sterke FlexiFuel-motor. Deze motor heeft het voordeel om zowel op loodvrije benzine te rijden als op bio-ethanol, een goed en duurzaam alternatief voor de huidige brandstoffen.

Het koppel van de gereden 1.800cc benzine is beschikbaar bij 4.000 toeren per minuut. Aan deze cijfers kunnen we al zien dat de krachtbron onderin het toerengebied weinig kracht zal genereren, wat ook in de praktijk zo blijkt te zijn. Het vermogen komt pas hoog in de toeren vrij, maar dan nog zijn wij niet onder de indruk van dit blok. Naar huidige maatstaven is 125pk uit een 1.8 ook niet om over naar huis te schrijven. Meekomen in het verkeer is met deze motorisering geen probleem, maar verwacht geen sportief gevoel in de X-Road. Hoge toerentallen en veel terugschakelen lijkt dus het devies in de Focus, en dat is helemaal geen straf te noemen. De versnellingsbak in de Focus behoort – nog steeds – tot één van de betere in zijn segment. De verzetten zijn dicht op elkaar geplaatst waardoor het snel schakelen niet wordt tegengegaan. De slagen vallen ook goed en stevig in de versnelling, een weg ertussen lijkt er niet te zijn. Het enige minpunt van de versnellingsbak is dat we bij het inschakelen van de oneven versnellingen nog wel eens tegen de middenconsole stoten.

De Focus kennen we inmiddels allemaal als een perfect uitgebalanceerde automobiel. Daar doet deze X-Road uiteraard bijna niet voor onder. Bijna, want de testauto schuift naar ons gevoel wat sneller over de voortrein weg dan we gewend zijn van de Focus. Toch kunnen we nog steeds lachen tijdens de testritten in de Focus, want wat neemt deze wagen de rotondes en bochtenwerk graag en vooral gretig. Het lijkt wel of het onderstel zich vastbijt bij elke stuurbeweging. Daarbij is de interactie tussen het stuurwiel en de voorwielen natuurlijk geweldig. Wat een gevoel en directheid zitten er in het stuurwiel, de communicatie druipt er werkelijk vanaf. Strak in de bochten ligt de Ford zeker, waarnaast oneffenheden ook nog eens goed weggefilterd worden. Ondanks het vele stadsverkeer bleef het verbruik binnen de perken. We kwamen uit op een gemiddelde uit van 8.7 liter per 100km, 1.5 liter hoger dan de fabrikant opgeeft.

Een aanvulling?

De nieuwe X-Road is eigenlijk een discutabele aanvulling. Het exterieur ziet er onderscheidend uit door zijn ruige looks, maar bijvoorbeeld vierwielaandrijving of een grotere bodemvrijheid krijgt deze Ford niet mee. Hij onderscheidt zich puur door de bodykit van de overige Focusvarianten. Fijn rijden doet de X-Road nagenoeg hetzelfde als de overige modellen van de Duitse fabrikant, dus daar zal het niet aan liggen. Een minpunt is de keuzemogelijkheid voor wat betreft motorisering, die is er namelijk niet. Je zit altijd vast aan de 1.8-liter benzine. Met een showroomprijs van € 23.450,00 is de Focus X-Road wel weer een zeer interessante aanbieding. Voor dit bedrag krijg je een zeer uitgebreide uitrusting mee die weinig fabrikanten kunnen evenaren. Daar ligt dan ook direct het sterke punt van de Focus in het algemeen. De X-Road zal alleen het hart van een koper kunnen veroveren door zijn onderscheidende uiterlijk. Je vindt het mooi, of juist helemaal niet.


Fotografie: Christian Wesselius

  • Value for money
  • Rijeigenschappen
  • Opbergruimte
  • Wel de offroad-looks, niet de voordelen
  • Stuurwielbediening niet verlicht
  • Slechts één motorisering leverbaar