Inmiddels al bijna 5 jaar een bekende verschijning, de 307. Vanaf de introductie in 2001 heeft Peugeot erg goede zaken gedaan met deze auto. Mede dankzij de SW-variant werd het een echte verkooptopper waar de concurrentie het behoorlijk moeilijk mee heeft gehad.
Na een aantal jaren zakken de verkoopcijfers meestal in, wat een fabrikant doet besluiten zijn model een facelift te geven. Zo ook de 307. Afgelopen najaar werd met name de neus grondig aangepakt om de auto het inmiddels welbekende familiegezicht mee te geven. Tevens werden er in het interieur en onderhuids diverse kleine wijzigingen doorgevoerd en zijn de commonrail-dieselmotoren vervangen door exemplaren van de tweede generatie. Met dit alles hoopt Peugeot de automarkt nog enkele jaren goed te kunnen bedienen totdat de opvolger, de 308, in de showroom zal staan.
Gezien de verkoopcijfers van februari is Nederland de 307 in ieder geval nog niet zat. Integendeel zelfs: afgelopen maand heeft de 307 zijn koppositie weer ingenomen! Of dat terecht is? Deze test moet het uitwijzen.
De geteste 307 SW heeft de kleinste dieselmotor onder de kap, namelijk de 1.6 16V. Deze krachtbron levert een vermogen van 90 pk en beschikt over een maximum koppel van 215 Nm.
Instappen gaat erg makkelijk door het wat hogere concept van de auto. Vanaf de bestuurdersstoel heb je uitzicht op een inmiddels bekend dashboard. Ruimtelijk van opzet, duidelijk qua indeling. Achter het prettig in de hand liggende, lederen stuur is het nieuwe instrumentarium te zien. Waren de meters in het vorige model omlijst met een mat aluminium rand, in de huidige 307 zijn deze vervangen door dunne chromen randen, welke voor een chique aanblik zorgen.
De opzet van de middenconsole is onveranderd gebleven. Wel nieuw zijn de lay-out van de radio-/cd-speler en het bedieningspaneel van de climate control; tevens kunnen nu de bestuurder en voorpassagier dankzij de gescheiden regeling ieder hun eigen temperatuur instellen.
De bovenzijde van het dashboard en de portieren is vervaardigd van een vrij zacht en prettig aanvoelend materiaal. Helaas heeft Peugeot de facelift niet aangegrepen om de alu-look kunststofafwerking van de middenconsole te vervangen door een hoogwaardiger soort. Eveneens jammer dat er (nog steeds) loze druktoetsen bovenaan de middenconsole zijn geplaatst.
Andere wijzigingen in het interieur zijn de boardcomputer, welke veel meer functies heeft gekregen, en de veranderde cruise control. Die laatste heeft nu standaard een snelheidsbegrenzer en is veel prettiger te bedienen dan de ‘oude’. Beide onderdelen zijn overgenomen uit de 407.
Wat gebleven is, zijn de uitstekend verstelbare en perfect zittende stoelen. Ook het ruimtelijke gevoel, mede dankzij het glazen dak, is onveranderd. En juist dat zijn items welke de 307 tot een prettige auto maken.
Zo ook de flexibiliteit van het interieur: de 307 verenigt de eigenschappen van een MPV met het uiterlijk van een, zij het iets hogere, stationwagen.
De 2e zitrij bestaat uit drie losse stoelen, welke verschuifbaar, uitneembaar en omklapbaar zijn. Ook zijn de rugleuningen te verstellen en bestaat de mogelijkheid om één of twee stoelen in de kofferbak te plaatsen. De stoelen zitten goed en hoofd en benen hebben prima ruimte achterin.
Door het bijbestellen van twee extra stoelen (á € 300,-) is van de 307 SW dus een heuse zeven-zitter te maken. Klinkt leuk, en ís ook leuk, mits er achterin kleine kinderen plaatsnemen. Voor grotere personen is op de 3e zitrij domweg geen ruimte. Wat praktisch gezien minder handig is: de eventuele achterste stoelen zijn alleen op en om te klappen als het afdekzeil is verwijderd. Nu zullen die stoelen niet zo vaak gebruikt worden, maar handig is het niet.
Zonder extra stoelen beschikt de auto over ruim 500 liter bagageruimte, gemeten onder het afdekzeil. Desgewenst kan dit vergroot worden tot 1540 liter. De keurig afgewerkte bagageruimte is goed toegankelijk en door het ontbreken van een tildrempel makkelijk te beladen. De rand van de kofferbak is voorzien van een rvs-beschermstrip om beschadigingen te voorkomen.
Praktisch is hij dus zeker, de 307SW!
De facelift van de 307 kan niemand ontgaan zijn: de grote muil doet geen moeite zich op de achtergrond te houden! De neus is hiermee in elk geval een stuk minder anoniem geworden. Recht van voren bezien lijkt de auto echter wat smal en daardoor niet geheel in verhouding. De op de Féline en Griffe standaard gemonteerde rvs-strips zouden eigenlijk op elk type geleverd moeten worden; deze maken het front optisch breder en daardoor beter in balans.
De overige wijzigingen aan het exterieur zijn beperkt gebleven tot anders ingedeelde achterlichtunits, enkele nieuwe lakkleuren en nieuw ontworpen velgen en wieldoppen. De testauto is voorzien van nieuwe 15” velgen, welke deel uitmaken van het uitrustingsniveau ‘Pack’.
Dankzij de meegespoten stootstrips en de in aluminiumkleur uitgevoerde dakrails, portiergrepen en kofferklepgreep heeft Peugeot de 307 SW een dynamisch en pittig uiterlijk meegegeven.
Nog een onderdeel van de facelift: de nieuwe, 16-kleps HDi motor. Met een cilinderinhoud van slechts 1560 cc heeft deze commonrail-motor mijn nieuwsgierigheid gewekt. Immers, de 307 SW is geen lichte auto! Het vermogen is met 90 pk ten opzichte van de oude 2.0 HDi ongewijzigd gebleven. Het koppel steeg van 205 Nm naar 215 Nm, dus een lichte winst.
De eerste indruk is goed. Na het starten verraad een geciviliseerd gebrom dat er een dieselmotor onder de kap ligt. Een stuk stiller, en bij vries-koude start veel minder sacherijnig dan het oude blok.
Ook qua rijden is het een vooruitgang. Vanaf pakweg 1100 tpm pakt de motor uitstekend op en versnelt daarna erg soepel en vrij vlot. De motor is van zichzelf al stiller dan de vorige, maar maakt ook nog eens minder toeren, waardoor in het interieur een prettige rust heerst.
Dat de ontwikkelingen niet stil hebben gestaan is duidelijk te merken. Het is dat de papieren er niet om logen, maar vanwege de soepelheid en de rustige loop dacht ik eerst echt met een 110 pk versie onderweg te zijn!
De motor is dus duidelijk op comfort afgesteld. Mede hierdoor komt de auto niet bijzonder snel over. Nu is het uiteraard ook geen snelheidsmonster, maar ik ben tijdens de testrit van enkele honderden kilometers geen enkele situatie tegengekomen waarbij de motor tekort kwam.
Qua rijden is er niet veel veranderd. Stuur en stoel laten zich uitgebreid verstellen waardoor een goede zitpositie voor iedereen te vinden is. Schakelen gaat ‘des Peugeots’ en is ten opzichte van de oude 307 ongewijzigd: vrij lange slagen, maar behoorlijk trefzeker en met voldoende gevoel.
De stuurinrichting heeft wel een kleine verandering ondergaan. Was een 307 rond de middenstand altijd wat vaag, de testauto overtuigde door een meer directe, scherpere besturing. Meer gevoel, waardoor ook de informatie vanaf de voorwielen beter wordt doorgegeven. Prima.
Ook op het gebied van comfort heb ik geen reden tot klagen. Vrij stevig geveerd, maar door de uitgebalanceerde demping voelt de auto nooit oncomfortabel aan. Negatief ben ik over de standaard gemonteerde banden. De Continentals (195/65 R15) zijn koersvast, maar maken erg veel lawaai. Dat past totaal niet bij het rustige karakter van de auto.
De wegligging is, zoals het een Peugeot betaamd, uitstekend.
Overigens zullen mensen die een sportief rijdende auto zoeken niet zo snel met een 307 thuiskomen. De auto geeft voldoende feedback, rijdt strak en is absoluut niet week, maar door de wat hoge zit ontbreekt het sportieve gevoel. Let wel: bochten neemt hij erg goed en op slingerwegen is de auto merkbaar in zijn element, maar concurrenten als de Focus en de Mazda3 dagen hun bestuurder veel meer uit de grenzen van het bereik op te zoeken, en hebben een net wat scherpere besturing.. Een minpunt van de 307? Niet echt, het is meer een constatering.
Gedurende de 400 kilometer die ik met de 307 heb gereden, heeft de auto een prettige indruk achtergelaten. Dankzij de diverse wijzigingen kan hij er weer enkele jaren tegenaan. Ondanks enkele kleine missers op praktisch gebied en qua afwerking, bied Peugeot nog altijd een zeer prettige en goed ogende auto aan in het druk bevochten segment van de kleine middenklasse.
Perfect is de auto niet, maar de positieve eigenschappen zoals de interieurruimte, het glazen dak en de flexibiliteit maken de 307 tot fijne metgezel. Daarnaast oogsten het onderstel en de prettig zittende stoelen nog steeds veel waardering.
De 307 SW 1.6 HDi 16V Pack heeft een basisprijs van € 28.750,=. Voor dat bedrag krijg je ondermeer lichtmetalen velgen, climate control met gescheiden regeling, cruise control met snelheidsbegrenzer, radio-/cd-speler met stuurwielbediening, centrale vergrendeling met afstandsbediening, armleuningen aan de voorstoelen, 4 elektrisch bedienbare ramen, alsmede elektrisch bedienbare, inklapbare en verwarmde buitenspiegels.
Tevens schakelt, indien gewenst, de achterruitenwisser automatisch is bij het achteruitrijden als het regent. Verder was de testauto voorzien van een navigatiesysteem (actie), metallic lak en park distance control, waardoor de nieuwprijs iets hoger uitviel.
Alle veiligheidsvoorzieningen welke je van een moderne auto mag verwachten, zijn op de 307 aanwezig.
De concurrentiepositie van de 307 SW is vrij sterk. Niet zozeer qua prijs, want voor dezelfde of zelfs lagere prijzen zijn diverse alternatieven beschikbaar. Het sterkste aankoopargument is het standaard flexibele interieur met glazen dak. Dat is iets wat de concurrentie (nog) niet kan bieden en dat verklaart dan ook de hoge verkoopaantallen.
Noot: Door omstandigheden zijn er geen foto’s van de testauto beschikbaar. De geplaatste foto’s komen van CarBase.