Met de introductie van de nieuwe Renault Grand Scénic komt het Franse merk met de derde generatie op de proppen. Dat is geen moment te laat, want het is een drukte van belang in de MPV-middenklasse, waar iedereen natuurlijk zijn graantje wil meepikken. De auto groeide in lengte en past weer helemaal in de lijn die Renault op dit moment aan het publiek presenteert. Is de nieuwe Renault Grand Scénic klaar om die strijd aan te gaan?
In vergelijking met zijn voorganger valt op dat de Grand Scénic merkbaar is gegroeid. Met 4,56 meter doet hij qua lengte nauwelijks onder voor de Espace, die iets meer dan 4,66 meter lang is. Verder doet hij een stuk vlotter aan dan de vorige generatie. Aan de voorkant zien we best wat gelijkheden – vooral de grille en de uitgerekte koplampen – met de Mégane en ook de Laguna. De dagrijverlichting is een nieuw verschijnsel op de Grand Scénic.
Aan de zijkant bij de B-stijl ontstaat er ineens een knik in het dak en loopt de lijn vervolgens weer wat naar beneden richting de achterkant van de Fransman, die vooral wordt gekenmerkt door de grote vijfde deur. Zaten de achterlichten bij het vorige model nog in het midden gemonteerd, nu heeft het Franse merk ervoor gekozen ze vanaf de bovenkant verticaal naar beneden te laten lopen.
Voor iets meer dan 24.000 euro mag de basisversie (met 1.6 benzinemotor in de Authentique-uitvoering) de showroom verlaten. Voor een auto met deze afmetingen valt die prijs best mee. Wij rijden de Grand Scénic met TCe 130-motor in de Dynamique-uitvoering en met nog wat extra opties, die iets meer dan 32 mille kost en nagenoeg compleet is. Daarvoor krijg je onder meer een geïntegreerd TomTom-navigatiesysteem, automatische airconditioning en cruise control.
De kracht van deze auto schuilt natuurlijk aan de binnenkant. Wát een ruimte zeg. Onze testauto is voorzien van vijf zitplaatsen, maar de Grand Scénic is ook als zevenzitter leverbaar. In het interieur zijn de materialen er flink op vooruit gegaan en de afwerking ervan voelt goed aan. Door de nieuwe lay-out is het digitale instrumentarium beter afleesbaar geworden. Links bevinden zich de digitale snelheidsmeter en toerenteller, rechts zit het TomTom-navigatiesysteem mooi weggewerkt. Het scherm is erg helder en de kleuren worden fraai weergegeven. Een groot nadeel is dat het licht nogal weerspiegelt in het display.
Hoewel deze Grand Scénic voorin minder opbergvakjes heeft dan zijn voorganger, blijft het nog steeds een familieauto. Je hebt voldoende ruimte om je spullen op te bergen. Het middenconsole is trouwens naar voren of achteren te verschuiven. Doe je dat laatste, bedenk je dan wel eerst goed dat er niemand achterin in het midden zit. Anders kan het een pijnlijke ervaring voor diegene zijn. Een ander schoonheidsfoutje is de dikte van de vloermatten. Daardoor wordt het openen van de opberglade onder de rechtervoorstoel een stuk lastiger gemaakt.
De passagiers achterin hebben geen reden tot klagen. De stoelen zijn afzonderlijk van elkaar door middel van rails te verschuiven. Er is meer dan voldoende hoofd- en beenruimte aanwezig. Zij kunnen hun spullen kwijt in de lades onder de stoelen en de vakken onder de voeten. Zoals we van Renault gewend zijn treffen we ook in de Grand Scénic de klaptafeltjes weer aan. Handig, maar heel stabiel zijn ze niet. Dan de bagageruimte, die is echt enorm. Als er vijf personen meegaan, kun je ook nog eens 645 liter aan bagage meenemen. Haal je de stoelen eruit, dan slikt de Grand Scénic meer dan 2.000 liter.
Ook Renault doet driftig mee aan de downsize-trend en introduceerde onlangs een nieuwe krachtbron. Onder de kap van onze testauto ligt namelijk de TCe 130-turbomotor, die van de Nederlandse overheid het groene energielabel B meekrijgt. Het is een 1.4 liter benzine waar de Fransen 130 pk uit weten te persen. In de praktijk voldoet de krachtbron prima. Vanaf een laag toerental komt er veel trekkracht vrij, waardoor je de motor bijna als diesel kunt rijden. Daarnaast is de motor lekker stil. Pas op hoge snelheden laat hij van zich horen. Helaas valt het verbruik behoorlijk tegen. Renault claimt 7.1 liter op honderd kilometer. Wij kwamen tijdens onze testperiode niet verder dan 8.5 liter gemiddeld.
De rijeigenschappen zijn niet al te veel veranderd, al voelt de auto vooral in de bochten een stuk stabieler aan. Net als veel andere Franse auto’s is de Grand Scénic erg op comfort ingericht. Het onderstel is verre van hard en de wagen helt nog wel over, maar dat is niet vreemd gezien zijn vorm. Het schakelen gaat met meer precisie dan voorheen, al zitten de drie en vijf wel erg dicht op elkaar. De Fransoos stuurt wel een stuk directer dan zijn voorganger en ook de bediening van de pedalen gaat met meer gevoel. De pedalen steken echter te ver het interieur in, waardoor het lastig is een goede zitpositie te vinden. Verder zijn de voorstoelen nogal plat en bieden daardoor weinig zijdelingse steun. Wat betreft de veiligheid scoort de Grand Scénic erg goed. Standaard is de auto voorzien van ABS, ESP, antislipregeling ASR, een bandenspanningcontrolesysteem en zes airbags.
De nieuwe Grand Scénic is behoorlijk doorgegroeid. Niet alleen in lengte en ruimte, maar ook wat betreft de rijeigenschappen. De besturing is erop vooruit gegaan en ook het schakelen verloopt een stuk soepeler dan voorheen. Daarnaast draagt de nieuwe TCe 130-krachtbron bij aan het rijplezier. Hij beschikt over veel trekkracht en is lekker stil. Het verbruik valt echter wel tegen. Het ontwerp is weliswaar niet spectaculair, maar dat wordt ruimschoots gecompenseerd met de gigantische binnenruimte en de prima standaarduitrusting. Wie op zoek is naar een ruime familieauto en ook af en toe veel bagage moet meenemen, moet de Grand Scénic zeker in overweging nemen.