Opel Tigra TwinTop
1.8 Sport

Wilbert Huls - 8 april 2005

Intro

Afgelopen week heb ik mijn gegevens eens ingevuld op de site van Opel in het kader van de Mega Test Drive. Ik had hierover van Opel een e-mail ontvangen en het leek mij wel eens aardig om de Tigra 3 dagen voor de deur te hebben. Een dag later werd ik al door Opel terug gebeld met de vraag wanneer het mij schikte de Tigra op te halen. Helaas door de populariteit van de actie werd mij gevraagd of ik met 1 dag ook genoegen wilde nemen, maar dat mag de pret niet drukken. Toch eens leuk om een auto wat langer te mogen testen.

Het interieur

Bij het interieur krijg ik erg het gevoel dat het Corsa interieur in een nieuw jasje is gestoken. Het oogt in eerste instantie wel modern met sportieve accenten, maar toch doen alle hendels en knopjes nog wat ouder aan. Dat gevoel werd nog eens versterkt toen ik vandaag ook in een nieuwe Astra reed, daar kwam het allemaal een stuk moderner over (bijv. lichtschakelaar en knipperlichthendels). Het dashboard is verder wel overzichtelijk en alles zit op een logische plek, ik hoef niet op zoek naar de knoppen.

Rond het bakje in de middenconsole zitten 2 schotjes die leuk ogen, maar als ik eraan begin te zitten besluit ik hier maar weer gauw mee op te houden, want het komt zeer fragiel over. De afwerking is verder goed, maar dit is een beetje jammer, de kwaliteit van dit onderdeel past niet in het geheel.
De vol-lederen stoelen zitten heerlijk. Ze bieden goede steun en de zitpositie is goed af te stellen. Ik vond het wel opvallend dat er zelfs geen mini-achterbankje in zat, zoals je vaak bij sportieve wagentjes wel ziet. Op zich wel logisch, gezien het feit dat het dak in open toestand ook de nodige ruimte vereist, maar wel jammer dat mijn dochtertje nu niet mee kon.

De kofferruimte is natuurlijk standaard niet groot, maar weet je zeker dat je het dak dicht houdt, dan kun je er best een aardige ruimte van maken. Zeker voor het formaat auto, maar dit heeft natuurlijk ook weer te maken met het ontbreken van een achterbank. Het vervelende is wel dat de klep altijd elektrisch geopend wordt, wat natuurlijk te maken heeft met de dubbele functie van de klep die ook achterstevoren open moet kunnen als het dak open of dicht gaat. Nu na 1 dagje wil het wel, maar als je iedere keer moet wachten als je wat in de kofferruimte wilt doen, kan ik me voorstellen dat je er een beetje flauw van wordt.

Het exterieur

Je kunt het mooi vinden of niet, maar je kunt niet zeggen dat de Tigra geen eigen gezicht heeft in Coupé-Cabrio-land. Misschien dat ze daarom ook wel hebben gekozen voor de naam TwinTop, om zich nog sterker te onderscheiden van het modeverschijnsel CC.
De voorkant heeft duidelijk het moderne Opel-gezicht met een sportieve look. De koplampen hadden wat mij betreft wat meer sportiviteit uit mogen stralen, maar de bumper en mistlichten maken aan de voorkant wel duidelijk dat dit autootje wat te bieden zou moeten hebben.

De achterkant is echt 'lekker dik'. Ook dit benadrukt weer het sportieve karakter. De uitlaat en sportvelgen maken deze Tigra echt af.

Het rijden

Bij het rijden merk je direct dat de Tigra heel goed vooruit wil met zijn 125 pk. Als ik na een tijdje rijden het wagentje na een verkeerslicht eens even flink de sporen geef merk ik dat ik al snel de honderd aan tik. Het bommetje dat de Tigra van de buitenkant pretendeert te zijn, blijkt hij ook daadwerkelijk te zijn. Toch krijg ik al rijdend meer de neiging om 'toerend' te gaan rijden, dan dat ik er mee zou willen 'scheuren'.
Hij stuurt lekker strak. Ondanks dat ik de reclame van de Tigra maar niks vind, kan ik me wel vinden in het 'stuurdersgevoel'. Dit is echt een wagentje om over slingerende dijkjes en landweggetjes te toeren.
Het schakelen gaat mij wat te hakerig. Hij schakelt wel goed, maar de pook wordt haast de versnelling in 'getrokken'. Ik hou persoonlijk meer van het soepele werk.
Wat mij echt tegenviel waren de kraakjes in het interieur en met name in de dakconstructie. Als je over een drempel reed, hoorde je het dak wat wringen. Ik vraag me dan toch af wat dit na vele kilometers zou kunnen gaan betekenen voor je dak.

  • Uiterlijk lekker dik
  • Een heerlijke 'stuurmansauto'
  • Veel kofferruimte in 'grootste stand'
  • Slechts twee zitplekken
  • Krakende dak bij drempels
  • Kofferruimte niet snel toegankelijk