Renault Kangoo Be Bop
1.6 16v Fun

Jarno van Maanen - 17 mei 2009

Anders dan anders

Een personenauto op basis van een kleine bestelwagen, dat is niets nieuws. Denk maar eens aan de Fiat Qubo, Peugeot Bipper Teepee en natuurlijk de Renault Kangoo. De nieuwe Kangoo Be Bop is wél wat nieuws. Hij ziet eruit als een concept car en dat is eigenlijk wel logisch, want het design is vrijwel één op één overgenomen van de Kangoo Compact concept die in 2007 op de autobeurs van Frankfurt stond. De Be Bop in een notendop: bijna vier vierkante meter glasoppervlakte, bijna veertig centimeter korter dan de normale Kangoo en, last but not least, de achterkant van het dak is naar voren te schuiven, waardoor degenen die achterin zitten ‘open’ rijden. We gingen op pad met de vrolijke Fun-uitvoering.

Speelgoedautootje

Dat de Kangoo bijna veertig centimeter is ingekort, zorgt ervoor dat de verhoudingen van de Be Bop op zijn minst bijzonder kunnen worden genoemd. Hij is bijna net zo hoog als een Range Rover, maar korter dan een Volkswagen Polo. Van opzij gezien ziet dat er maf uit, alsof het een speelgoedautootje is. En of dat nog niet genoeg is, wordt de Be Bop, net als de concept car destijds, standaard met two tone lak geleverd. De motorkap, voorbumper en achterklep zijn altijd in zilver gespoten, de rest van het plaatwerk, naar keuze van de klant, in oranje, zwart, donkerrood of wit. De combinatie oranje/zilver ziet er geslaagd uit, wit/zilver kan ons bijvoorbeeld wat minder bekoren, maar dat is natuurlijk een kwestie van smaak.

De Be Bop is meer dan een ingekorte Kangoo met opvallende kleurtjes. Zo staat hij ook iets hoger op de poten, twee centimeter om precies te zijn, wat hem een avontuurlijkere uitstraling geeft. Verder heeft hij zwarte koplampkappen, bescherpstrips aan de zijkant en stoerdere bumpers. Standaard staat deze auto op lichtmetalen wielen in de maat 16 inch, wat voor een auto van dit formaat best fors is. Voor mensen die worstelen met optielijsten is de Be Bop een verademing: hij is verkrijgbaar met één benzinemotor, één dieselmotor en in één uitrustingsniveau. Verder zijn er twee uitvoeringen; de ‘Be Chic’ - leverbaar in de lakkleuren zwart, rood en wit – en de ‘Be Fun’, leverbaar in oranje en wit.

Theateropstelling

Wij zijn onderweg met de ‘Fun’, die makkelijk te herkennen is aan het felblauwe dashboard. De bekleding is in de basis zilver van kleur en is opgefleurd met blauwe en oranje banen. Het ziet er allemaal vrolijk uit, maar het is wel erg druk en opvallend. Gelukkig is er nog de ‘Chic’ uitvoering. Die heeft gewoon een grijs dashboard en ook de bekleding is wat conservatiever: zwart met rood. Het dash is speels ontworpen en typisch Renault. Zoals we gewend zijn van de Kangoo, is de versnellingpook op het dashboard geplaatst. De uitrusting van de Be Bop is ronduit indrukwekkend: zaken als ESP, airconditioning, radio/cd-speler, elektrisch bedienbare ramen en een boordcomputer zijn allemaal standaard.

De hoogte van de Be Bop is ruim 1,80 meter en dat is binnenin goed te merken; de hoofdruimte is werkelijk gigantisch. Zelfs met een hoge hoed op je hoofd zul je niet in de buurt komen van het dak. De stoelen achterin zijn zo’n tien centimeter hoger geplaatst dan de voorstoelen, in een soort theateropstelling, waardoor je achterin een goed uitzicht heb. Helaas is de rugleuning van de achterstoelen aan de lage kant, bij een gemiddelde volwassene ondersteunt die de rug niet goed. De bagageruimte van de Be Bop is heel flexibel. Met de achterstoelen in normale stand is er weinig ruimte, maar schuif je de stoelen naar voren of klap je ze omhoog, dan kan de inhoud worden vergroot tot maximaal 1.462 liter.

Bijzondere ervaring

Zoals gezegd is de Kangoo Be Bop verkrijgbaar met één benzinemotor, de 1.6 16v met 110pk, en één dieselmotor, de 1.5 dCi. Wij reden met de 1.6 benzine. Een bekende motor, die ook te vinden is in de Clio, Mégane en Laguna. Voor deze auto is het een adequate krachtbron, die schappelijke prestaties levert. De trekkracht bij lage toerentallen valt wat tegen, vroeg opschakelen zit er niet in. Dat schakelen gaat trouwens prima. De transmissie van onze testauto klonk wel wat luidruchtig, maar dat hield waarschijnlijk verband met de maagdelijke kilometerstand, er stond zo’n 100km op de teller. Het stuurgevoel is - zoals we van Renault gewend zijn - niet bepaald direct, maar daardoor wel comfortabel.

Ook comfortabel is het onderstel, dat afkomstig is van de nieuwe Scénic. Ondanks de korte wielbasis is de Be Bop zeker niet stuiterig op slecht wegdek, verkeersdrempels zijn ook met redelijk hoge snelheid te nemen. In bochten merk je een lichte neiging tot overhellen, wat gezien de comfortabele vering en hoge koets geen verrassing mag heten. Tijdens de testrit hebben we uiteraard het dak geopend om eens te ervaren hoe dat is. Met name op de achterbank is dat een bijzondere ervaring. Je hebt dan geen dak boven je hoofd en met de achterruit naar beneden zit je redelijk open. Het echte cabriogevoel blijft echter uit. Omdat je uit de wind zit en meestal ook uit de zon, voelt het meer als een normaal schuifdak.

Vreemde eend in de bijt

Dat de Be Bop een vreemde eend in de bijt is, dat is nu wel duidelijk. Wat voor mensen zouden zo’n auto eigenlijk kopen? Volgens Renault moeten we denken aan twee groepen: ten eerste particuliere kopers, die in de binnenstad wonen en graag een kleine wendbare auto rijden, maar toch iets bijzonders willen hebben en ten tweede kleine ondernemers, zoals een makelaar, die graag wil opvallen met zijn bedrijfswagen. Wij denken dat deze doelgroepen prima bediend worden met de Kangoo Be Bop. Het is een auto die zich makkelijk onderscheid van zo ongeveer iedere andere auto. In ieder geval is het een frisse verschijning, een welkom antwoord op alle grijze muizen die de wegen bevolken.

  • Onderscheidend ontwerp
  • Gigantische hoofdruimte
  • Uitgebreide uitrusting
  • Geen echt cabriogevoel achterin
  • Lage rugleuning achterstoelen
  • Trekkracht lage toerentallen