Suzuki Alto
1.0 Exclusive

Jarno van Maanen - 27 april 2009

Terugkeer

Na een afwezigheid van zo'n drie jaar is de Suzuki Alto weer terug. En hoe! Het frisse nieuwe model lijkt in niets op zijn bedaagde voorganger. Gelukkig maar, want het uiterlijk telt zwaar mee in de categorie van de kleinste stadsauto's, een klasse die steeds populairder wordt. Binnen zijn klasse is de Alto bovendien het zuinigst met een verbruik van 4,4 liter per 100km en een CO2-uitstoot van niet meer dan 103 gram. Dat levert allerlei belastingvoordelen op, waaronder 75% korting op de houderschaps- belasting en gehele vrijstelling van de aanschafbelasting (BPM). Kortom: eindelijk een auto die autorijden weer betaalbaar maakt en waarmee je bovendien goed voor de dag kunt komen.

Guitig

Het eerste dat opvalt aan de nieuwe Alto is zijn guitige smoeltje. Prominent in beeld is de grote afgeronde grille, die wordt geflankeerd door twee vrolijke koplampen. Die koplampen steken als kikkerogen boven de motorkap uit en zijn vanaf de voorstoelen te zien. Aan de zijkant zien we licht uitgeklopte wielkasten, die de Alto iets sportiefs meegeven. Ook loopt de schouderlijn iets omhoog bij de achterdeuren. Het is een leuk detail, maar zorgt samen met de brede C-stijl helaas wel voor een flinke dode hoek. Qua achterkant is de Alto het minst verrassend. Die loopt, net als bij vrijwel iedere andere auto in deze klasse, recht af. Verder doet hij hier denken aan de Twingo, die bijvoorbeeld dezelfde soort achterlichten heeft.

In tegenstelling tot de driedeurs Twingo is de Alto standaard een vijfdeurs. Slim, want juist in de stad kunnen aparte achterdeuren handig van pas komen, zoals wanneer je snel moet instappen. Niet standaard is de roze lakkleur. Hoewel deze kleur eigenlijk perfect past bij zo'n hippe stadsauto, kunnen we goed begrijpen dat niet iedereen er weg van is. Hij is dan ook in negen andere kleuren te bestellen. In de breedte is de Alto met maar liefst 12 centimeter gegroeid ten opzichte van zijn voorganger. Dat dit een wereld van verschil maakt, blijkt wel als we ons nieuwe exemplaar naast een uit 2006, het laatste jaar van het vorige model, parkeren. De nieuwe oogt, onder meer door de breedte, beduidend volwassener.

Volwassen

Ook vanbinnen maakt hij een volwassener indruk. Zo had het dashboard niet misstaan in een duurdere auto. De afwerking is ook erg goed. Leuk zijn de roze accenten op de stoelen en rond de portiergrepen en de versnellingspook. Wat betreft materiaalgebruik scoort de Alto wat minder hoog. Het plastic ziet er niet bepaald hoogwaardig uit en voelt tamelijk hard aan. We moeten natuurlijk niet vergeten dat deze auto een vanafprijs van 8 mille heeft, waarmee het een van de goedkoopste auto's op de markt is. De hier gereden Exclusive is te koop voor 10.500 euro en dat is inclusief airco, radio/cd-speler, lichtmetalen velgen en ESP. Vooral dat laatste is best bijzonder in deze klasse, vaak is het niet eens een optie.

De binnenruimte van de Alto is heel aardig. Voorin zit je op prima stoelen, die in de Exclusive uitvoering in hoogte verstelbaar zijn. Helaas zijn de -niet verstelbare- hoofdsteunen wat aan de lage kant. Achterin zit je uiteraard wat krapper, maar voor kinderen en niet zo grote volwassenen is het ook daar prima te doen. In het interieur zijn verschillende bagagevakken te vinden, maar geen dashboardkastje. Diefstalgevoelige spullen zou je bij het verlaten van de auto in de kofferbak kunnen leggen, onder de hoedenplank. Die bagageruimte is met een inhoud van 129 liter wel erg onpraktisch. Een verschuifbare achterbank was hier misschien handiger geweest.

Stabiel

Het frisse design van de nieuwe Alto is niet alleen mooi, het zorgt ook voor een gunstige stroomlijn (voor de kenner: de Cw-waarde bedraagt 0,30). Tel daarbij op dat het gewicht amper boven de 800kg uitkomt en dat er een uiterst zuinige éénliter motor in het vooronder ligt en je weet dat het met de zuinigheid wel goed zit. Sterker nog: dankzij een verbruik van 4,4 liter per 100km is de Alto de zuinigste in zijn klasse. Dat zorgt niet alleen voor een beter milieu, maar ook voor allerlei belastingvoordelen. We hadden het al even over de korting op houderschapsbelasting en vrijstelling van aanschafbelasting, maar ook aan de zakelijke rijder is gedacht: voor deze auto hoeft slechts 14% bijtelling te worden gerekend.

Enfin, genoeg over het verbruik. Hoe rijdt de nieuwe Alto? Best goed! Waar het vorige model nogal gevoelig was voor zijwind en in de bocht behoorlijk kon overhellen, valt dat bij het nieuwe model alleszins mee. Doordat hij breder is, voelt hij stabieler en groter aan. Het comfort is ook heel redelijk. Met kleine oneffenheden heeft hij weinig moeite. Hoge drempels zijn wel goed te voelen, dat is gezien de korte wielbasis echter geen verrassing. De besturing is nog steeds heel licht, zoals bij vrijwel iedere stadsauto, maar geeft voldoende feedback. Het gaspedaal had wel iets communicatiever mogen zijn. Dat voelt tamelijk gevoelloos aan, waardoor het lastig is het gas te doseren, vooral wanneer je stugge schoenen draagt.

Voor de aandrijving zorgt, zoals gezegd, een zuinige éénlitermotor, die we al kennen van de Suzuki Splash en de Opel Agila. Het is een driecilinder, met een kenmerkend motorgeluid. Bij lage toerentallen klinkt hij wat brommerig, maar verder is de klank heel aardig. Sowieso is er binnenin weinig motorgeluid te horen, dat komt onder andere door de lange versnellingen, waardoor je met constante snelheid weinig toeren nodig hebt. Bij het optrekken is het echter wel aan te raden iets verder door te trekken in de versnellingen, want onderin het toerengebied heeft de driepitter weinig pit. Houd je daar rekening mee, dan is er prima te leven met de 68pk sterke 1.0.

Geslaagd

De nieuwe Alto heeft veel te bieden. Met een vanafprijs van net geen 8 mille is het één van de goedkoopste auto's die in ons land te koop is, maar dat zie je er niet aan af. Het design is helemaal van deze tijd en ook de afwerking mag er zijn. Wat betreft het rijgedrag merk je dat evenmin. De Alto rijdt erg volwassen voor een auto van zijn formaat. Ook uit bijvoorbeeld de veiligheidsuitrusting is de lage prijs niet af te leiden: behalve op de basisuitvoering zijn gordijnairbags en zijairbags standaard, de Exclusive heeft zelfs standaard ESP. Al deze zaken laten zien dat deze auto zich kan meten met auto's in een hoge prijsklasse. Wat ons betreft is de terugkeer van de Alto dan ook helemaal geslaagd.

  • Goedkoop in aanschaf en gebruik
  • Fris, eigentijd design
  • Bijzonder zuinig
  • Trekkracht bij lage toerentallen
  • Weinig gevoel in gaspedaal
  • Erg kleine bagageruimte