Mitsubishi Colt
1.3 Cleartec Intro Edition

Wilbert Huls - 15 maart 2009

Patriottisme

"Wie nog niet besloten heeft waar hij deze zomer naar toe gaat, zou Nederland als vakantiebestemming moeten overwegen", sprak de staatssecretaris van Economische Zaken onlangs. Het te besteden geld wordt dan immers in onze eigen economie gestoken. Hij zou hetzelfde kunnen zeggen over mensen die een compacte auto zouden willen aanschaffen, maar er nog niet uit zijn. Mitsubishi is het enige merk dat nog auto's laat vervaardigen in een Nederlandse fabriek. Met een aanschaf van een compacte Colt steun je dus de Nederlandse economie. Uit de reacties bleek direct al dat bij vrijwel iedereen hele andere factoren dan de nationale economie bepalend zijn bij de keuze voor de vakantiebestemming. Met auto's zal het niet anders zijn, dus moet de Colt het in de praktijk gewoon waarmaken. Een stralend witte 1.3 Cleartec mocht proberen ons te overtuigen.

Nosejob

Eind vorig jaar is de Colt in een nieuw jasje gestoken. Het meest springt daarbij de Lancer-neus in het oog. De grote, trapezoïde grille en de agressief ogende koplampen maken dat gelijkenissen met zijn voorganger recht van voren moeilijk te vinden zijn. Persoonlijk vinden we dit geen verbetering. De vorige neus vonden we meer in balans met de rest van de koets. Dit komt vermoedelijk met name door de stompere neus van het nieuwe model, waar de neus bij het vorige model meer een verlengstuk van de voorruit leek.

Van opzij zijn de wijzigingen minimaal, maar zeer bepalend. Alle deurstijlen zijn namelijk in zwart uitgevoerd, waardoor de vorm van de zijruiten nu optisch een geheel zijn. Aan de achterzijde loopt de verlichting na de facelift niet meer tot aan het dak door, maar stoppen de units onderaan de achterruit. De achterlichten op zich ogen prima, alleen blijft er in de huidige situatie een stuk in kleur gespoten metaal over aan weerszijden van de achterruit, wat een onrustige aanblik geeft.

Deze Colt in Porcelain White is een zogenaamde First Edition. Bij deze uitvoering zijn en aantal exterieuraccessoires inbegrepen, waaronder vijftien inch lichtmetalen velgen, mistlampen voor en een in kleur gespoten dakspoiler. Een aantal aanbevelenswaardige items die de Colt net wat meer cachet geven.

Bijdetijds

Ook in het interieur laat de uitvoering First Edition zichtbaar zijn sporen na. Het met leer beklede stuur bijvoorbeeld zorgt voor een chique uitstraling, mede door de zilverkleurige accenten en de bedieningsknoppen voor onder andere audio en cruise control. De tellers, ventilatieopeningen en het audiosysteem zijn eveneens voorzien van zilverkleurige toevoegingen. Waar het dashboard in de basis nog exact hetzelfde is gebleven, geven de genoemde accenten een bijdetijdse uitstraling. De gebruikte materialen in het dashboard zijn vrij hard, maar kwalitatief zit het goed in elkaar. Door gebruikmaking van een reliëf wordt het grote vlak aan de bijrijderskant gebroken.

De zitplaatsen zijn dik in orde. Zowel voor- als achterin is er voldoende ruimte voor volwassenen. Voorin zijn de stoelen eenvoudig te verstellen in de gewenste stand en ze bieden tevens een prettige zijdelingse steun met subtiele verdikkingen op zitting en rugleuning. De achterbank is uiteraard vlakker, maar geenszins een vervelende plek om te zitten. De middelste positie is voor een volwassene uiteraard niet praktisch meer, maar zelfs met twee brede kinderzitjes links en rechts, kan daar nog prima een kind zitten. De combinatie van de lichtgrijze en de zwarte stof oogt fris en past prima in het eigentijdse interieur.

De kofferruimte is met 220 liter niet heel ruim bemeten, maar heeft interessante, flexibele indelingsmogelijkheden. Standaard heeft de kofferruimte een hoge, vlakke vloer, maar desgewenst is een vloerdeel te verwijderen, waarmee de bagageruimte pakweg 10 cm dieper wordt. Mocht er voor die enkele keer nog meer ruimte nodig zijn, dan is het mogelijk om een volledige vlakke laadvloer tot aan de voorstoelen te creëren door de zitting van de achterbank in delen achter de voorstoelen te klappen en de rugleuning helemaal vlak te leggen. Hiermee ontstaat in totaal maar liefst 1.070 liter laadruimte.

Cleartec

Met de facelift van de Colt zijn de motoriseringen niet veranderd. Toch zijn enkele maanden na de introductie een aantal van de motoren gewijzigd. Het Cleartec-systeem is standaard geworden op onder andere de 1.3 benzinemotor die in de testauto ligt. Het belangrijkste onderdeel van dit systeem is het Auto Stop&Go- systeem (AS&G), al dragen een schakelindicator, energiewinning uit remmen, banden met lage rolweerstand en andere overbrengingsverhoudingen van de versnellingsbak ook bij aan verbeterde verbruikswaarden. Hetgeen waar het Cleartec-systeem voor bedoeld is. AS&G is gebaseerd op een beproefd systeem van Bosch, dat ervoor zorgt dat motor automatisch afslaat, wanneer de auto in stilstaande positie in zijn vrij wordt gezet. In stadse situaties kan je daarmee onnodig brandstofverbruik tijdens het stilstaan voorkomen.

Dit Cleartec-systeem zorgt ervoor dat de Colt 1.3 met zelfs licht verbeterde prestaties 5,0 liter per 100 km zou gaat verbruiken, in plaats van de 5,8 liter van dezelfde motor zonder Cleartec-systeem. Het C-label werd daarmee een A-label. Omdat de kosten van het systeem quitte draaien met de financiële voordelen van een A-label, heeft Mitsubishi besloten het systeem standaard aan te bieden. Helaas bleek in de praktijk de 5,0 liter niet haalbaar. Sterker nog, met zeer bewust rijgedrag kwamen we tot de 5,8 liter per 100 km, die de motor eerder al zou moeten kunnen halen. Wellicht heeft het koude weer er weer mee te maken, ongetwijfeld hadden we met een Colt zonder Cleartec meer dan 5,8 liter verbruikt, maar het is teleurstellend dat de opgegeven waarden niet haalbaar lijken.

Sportief gevoel

De rijeigenschappen passen goed bij het stoerdere front van de nieuwe Colt. De 93 pk sterke motor presteert ruim voldoende. Op ieder gewenst moment heeft de Colt genoeg reserve om een versnelling in te kunnen zetten. Wanneer je het zuinig rijden even laat voor wat het is, is de Colt lekker snel van zijn plek te krijgen. Daarnaast gaat de kaars niet ineens uit, wanneer je op hoge snelheid over de snelweg zoeft. Een vlotte inhaalactie is ook dan geen enkel probleem.

Het sturen gaat net iets zwaarder dan gemiddeld en de vering is net wat stugger dan gemiddeld in zijn klasse. Daarmee voelt de Colt zelfs sportief aan. Een prima handling en goede wegligging passen prima in dat straatje. Een dikke voldoende voor deze kleine Colt op dat vlak dus. Het schakelen valt daarbij helaas uit de toon. Het verloopt erg hakerig en gaat gepaard met weinig aansprekende geluiden. Het doet helaas afbreuk aan het goede kwaliteitsgevoel van het rijden in deze Colt, het is jammer dat het schakelen niet gepaard gaat met wat meer souplesse.

Voor het milieubewust schakelen worden overigens adviezen gegeven in het display van de boardcomputer. Het pijltje dat daarbij gebruikt wordt is echter zo klein, dat het met geen mogelijkheid vanuit je ooghoeken te zien is. Je zal echt bewust een blik moeten werpen tussen de tellers. Natuurlijk vraagt zuinig rijden bewustwording, maar enig gemak hierbij zou prettig zijn. Als er bij wijze van spreken gebruik gemaakt zou zijn van een groen of rood ledje, zou je al beter opmerken wanneer de hint gegeven wordt.

Waarmaken

Kan de Colt het waarmaken? Dat ligt eraan wat je aankoopoverwegingen zijn. Het Cleartec-systeem kan de indruk wekken dat de Colt een heus 'milieumodel' is geworden. Ongetwijfeld draagt het systeem bij aan brandstofbesparingen, dus in die zin is het goed dat het standaard op de 1.1 en 1.3 benzinemotoren zit, maar in de praktijk zijn de waarden normaal tot goed en nog niet 'supergroen'. De prestaties zijn daarentegen dik voor elkaar. De Cleartec-toevoegingen doen de prestaties geen kwaad, integendeel. Een soepele motor die krachtig genoeg is, in combinatie met volwassen rijeigenschappen met een sportieve touch zorgen voor aansprekende prestaties.

Met een totaalprijs van ruim 14.500 euro is de geteste auto helemaal niet gek geprijsd. Met name de vele onderdelen van de Intro Edition zorgen dat het plaatje voor dat bedrag zeer compleet is te noemen. Met slechts 2000 euro bovenop een kaler instapmodel met 1.1 benzinemotor is het moeilijk redenen verzinnen waarom je dit pakket niet op je Colt zou bestellen. Al met al is de Colt zo nog steeds een interessante speler in de compacte markt, ongeacht het feit dat hij toevallig in Nederland gebouwd wordt.

  • Compleet
  • Ruimte
  • Volwassen rijeigenschappen
  • Zuiniger, maar fabriekswaarden niet haalbaar
  • Slecht zichtbare schakelindicator
  • Hakerig schakelen