Jeep Grand Cherokee
3.0 CRD S-Limited

Harold Rolloos - 29 december 2008

Twee werelden

We kunnen natuurlijk weer beginnen met het verhaal over de succesvolle SUV-markt en dat de Jeep Grand Cherokee aan de basis stond van deze hype. Klopt inderdaad. De Grand Cherokee werd in 1992 geïntroduceerd en is niet meer uit het straatbeeld weg te denken. De laatste jaren bestaat de markt vooral uit luxe SUV’s, maar die komen niet of nauwelijks in het terrein. In de wereld van 4x4’s heb je eigenlijk een tweedeling. Enerzijds de echte offroaders, zoals de Land Rover Discovery, en anderzijds de luxepaarden als de BMW X5 en de Audi Q7. De ‘Big Jeep’ kunnen we daar tussenin positioneren. Hij heeft de uitstraling en het comfort vanbinnen om zich te meten met de luxepaarden, maar kan offroad ook prima uit de voeten. Is de Grand Cherokee het beste uit deze twee werelden?

Robuust

We hoeven niet te twijfelen aan het feit dat je met de Grand Cherokee in het terrein geen flater slaat. De Jeep staat hoog op zijn poten en ziet er robuust uit. In de eerste plaats komt dat natuurlijk door de hoekige vormen, maar ook de immense grille draagt hier aan bij. De ronde koplampen geven hem daarentegen weer dat beetje vriendelijkheid mee. Eerder dit jaar onderging de Grand Cherokee al een kleine facelift. Zo kregen de mistlampen aan de voorzijde een minder kwetsbare plek en werd de voorbumper iets gewijzigd.

Wij rijden in de Jeep Grand Cherokee S-Limited, een nieuw model tussen de luxueuze Limited en Overland in. In tegenstelling tot de andere versies ontbreken hier de dakrails, waardoor de Amerikaan lager oogt. Een ander extraatje op deze uitvoering zijn de 18 inch lichtmetalen velgen. Datzelfde geldt voor de donkergetinte ruiten aan de achterzijde van de 4,75 meter lange auto. Ons testmodel is voorzien van de metaalkleur Brilliant Black Pearl, dat erg goed bij deze reus past. Het maakt hem stoer en niet al te opvallend.

De bodemvrijheid tussen de achterzijde van de Jeep en de vaste grond is groot. Logisch, als je door zwaar terrein moet ploeteren dan wil je niet continu met de bodem van de wagen de aarde raken. Daarboven loopt een chromen rand, met daarin de parkeersensoren geïntegreerd. Op de achterklep staat links subtiel weggewerkt dat we met de S-Limited uitvoering te maken hebben. In het derde remlicht zit trouwens de achteruitrijcamera verwerkt, waar we later op terugkomen.

Veel ruimte

Niet alleen aan de buitenkant, maar ook vanbinnen wijkt de S-Limited iets af van de andere Grand Cherokee-uitvoeringen. Zo is leren bekleding standaard in de Jeep. Datzelfde geldt voor de pookknop en het stuur. Het dashboard is ‘no-nonsense’ met vier klokken. Onder de toerenteller bevindt zich het bescheiden display van de boordcomputer, waarop het verbruik, aantal kilometers tot leeg en andere zaken worden weergegeven. Links van het stuurwiel – tevens met leer bekleed – zitten twee knoppen om de pedalen elektrisch mee te verstellen. Je moet er maar opkomen… De bediening van de audio zit aan de achterkant van het stuurwiel, de verscheidene functies van de boordcomputer kun je met de knoppen op het stuur zelf raadplegen.

In het middenconsole is het scherm van de navigatie en audio mooi weggewerkt. Dit systeem kennen we uit de andere modellen van Jeep en Chrysler en functioneert prima. De afwerking van het interieur is echter beneden niveau. Net als bij veel andere Amerikaanse auto’s is het in de Grand Cherokee op veel plaatsen keihard plastic. Ook de bedieningsknoppen voor de climate control en ventilatie voelen ronduit goedkoop aan. Dat is natuurlijk teleurstellend voor een auto die voor bijna 62 mille in de showroom te koop staat. De voorstoelen zijn bijzonder prettig en bieden het comfort om na een urenlange rit niet doodmoe uit de Jeep te stappen. De hoge zitpositie biedt veel zicht naar voren en geeft de bestuurder een machtige indruk. Opbergruimte is er voldoende in de Amerikaan. Zo is er een groot vak onder de middenarmsteun en ook in de portieren en het dashboardkastje kun je voldoende spullen opbergen.

Voor de passagiers is er achterin de Grand Cherokee voldoende ruimte om er met drie volwassenen plaats te nemen. De hoofdsteun in het midden van de achterbank neemt echter een hoop zicht naar achteren weg voor de bestuurder. Vooral tijdens de nachtelijke uren is dat soms hinderlijk. Ook rondom valt het zicht trouwens tegen. Zoals je van een auto met deze afmetingen mag verwachten is de bagageruimte – met een vrij hoge laaddrempel – huge. In normale staat kan je ruim negenhonderd liter meenemen. Gaat de achterbank naar beneden, dan groeit de hoeveelheid naar maar liefst 1.900 liter.

Dikke diesel

De Jeep Grand Cherokee S-Limited is alleen te koop met de 3.0 CRD dieselkrachtbron aan boord. Deze zescilinder kennen we ook uit de Chrysler 300C en gaat bij Mercedes-Benz door het leven als de 320 CDI. Statistieken als een koppel van 510 Nm bij 1.600 toeren per minuut en nul tot honderd in negen seconden zeggen genoeg over deze oersterke diesel. Tijd dus om dit te ervaren in deze SUV.

Na het omdraaien van de sleutel verwachten we een diesel die luidruchtig tot leven komt, maar niets is minder waar. De motor houdt zich opvallend koest voor een koude start. Tijdens het rijden blijft de krachtbron behoorlijk stil. Alleen bij het accelereren laat de 3.0 liter even van zich horen, om vervolgens weer op hetzelfde volume het werk te leveren. De trage 5-traps automaat komt de prestaties van de ruim 2.200 kilo zware Amerikaan niet ten goede. Bij het intrappen van het gaspedaal schakelt de bak niet meteen terug. Het verbruik kwam tijdens onze test uit op dertien liter op honderd liter. Vooral in de stad houdt de 3.0 CRD wel van een slok.

Op de weg houdt de Grand Cherokee zich prima. Het onderstel is comfortabel geveerd, daardoor lijken klinkerstraten ineens perfect geasfalteerde wegen. Door zijn afmetingen deint de Amerikaan wel behoorlijk en in bochten helt hij door zijn logge gewicht flink over. Wanneer je iets te hard door een bocht gaat, corrigeert de Jeep zich goed en heb je nimmer het gevoel dat het fout kan gaan. De besturing is aan de lichte kant en reageert niet direct op een actie van een bestuurder.

Net als op de weg voelt de Grand Cherokee zich in het terrein ook prima op zijn gemak. De auto is voorzien van Quadra-Trac II vierwielaandrijving. Er wordt voldoende koppel over de wielen verdeeld, zodat je makkelijk door het terrein ploegt. Als het echt zwaar wordt kun je overschakelen naar de lage gearing voor het ruige werk. Tijdens onze testrit hoeft de Grand Cherokee niet te ploeteren en hoefde de lage gearing niet van stal te worden gehaald. Probleemloos sturen we de Jeep over diepe sporen in de modder door het bos.

Daarnaast is de Amerikaan voorzien van ESP, ABS, Brake Assist System en Trailer Sway Control. In het laatste geval constateren sensoren dat als er van de gewenste richting wordt afgeweken, het systeem ingrijpt om de auto op de juiste koers te houden. Hill Start Assist en Hill Descent Control zorgen ervoor dat er indien nodig automatisch wordt afgeremd, zodat je veilig een helling op of af kunt rijden.

Na het rijden in het terrein is het tijd om de Jeep achteruit in te parkeren. Normaal is dat een fluitje van een cent met de achteruitrijcamera. Echter, door de opspattende modder is deze bedekt met een laag vuiligheid, zodat we werkelijk niets zien op het scherm. Dan maar op de parkeersensoren…

Allrounder

De Grand Cherokee is een echte allrounder. Of je nou op zaterdagochtend de wekelijkse boodschappen gaat doen bij de supermarkt of op een zondagmiddag door de modder moet ploegen, in beide gevallen staat de Amerikaan zijn mannetje. Wat betreft de looks blijft hij wat achter bij de nieuwe generatie luxe SUV’s, maar de Jeep is wel comfortabel – ook voor lange snelwegritten, biedt veel ruimte en is weldadig uitgerust. In de Grand Cherokee laat de afwerking te wensen over, maar beschik je wel over fijne stoelen en is alles wat je nodig hebt aan boord. Verder ligt onder de kap natuurlijk de heerlijke 3.0 CRD dieselkrachtbron, die helaas gekoppeld is aan een trage 5-traps automaat en van een flinke slok houdt. Zeventig mille blijft een behoorlijke investering, maar daar krijg je wel een ruime auto voor terug waar je als je wilt ook het avontuur in het terrein mee kunt opzoeken.

  • Heerlijke diesel
  • Comfortabel
  • Offroad-capaciteiten
  • Afwerking interieur
  • Zicht rondom en naar achteren
  • Trage reactie automaat